صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

افزایش 55 درصدی صادرات لبنیات

صادرات لبنیات در فروردین ماه به 26 کشور جهان و به بیش از 60 میلیون دلار رسیده است

امین محمودی
خبرنگار

پس از کاهش صادرات پسته و زعفران به عنوان دو محصول ارزآور بخش کشاورزی در سالیان اخیر حالا بیشتر امیدهای این وزارتخانه به صادرات محصولات لبنی و شیلاتی است به طوری که صادرات فرآورده‌های لبنی در سال گذشته، رشد 60 درصدی را تجربه کرد و به حدود 720 میلیون دلار رسید.
با این حال در سال‌جاری با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دامداران خواستار افزایش قیمت شیر تحویل داده شده خود به کارخانجات لبنی شدند، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی رسماً قیمت شیر خام را به 15 هزار تومان رساندند تا در سال موسوم به جهش تولید، میزان تولید انواع فرآورده‌های لبنی افزایش پیدا کند.
با این حال اما هم‌اکنون بیشتر کارخانجات لبنی و دامداران منتظر تأیید نهایی ستاد تنظیم بازار هستند تا قیمت شیر رسماً به 15 هزار تومان تغییر پیدا کند، این در حالی است که تا پیش از این، قیمت این محصول 12 هزار و 700 تومان بود و نشان‌دهنده رشد 18 درصدی قیمت این محصول در سال‌جاری است.

جزئیات صادرات لبنیات در سال جاری
آخرین آمارهای گمرک حاکی از آن است که در فروردین ماه سال جاری 48 هزار تن انواع لبنیات به ارزش 62 میلیون دلار یا 2 هزار و 296 میلیارد و 804 میلیون و 480 هزار تومان از کشورمان صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک هزار و 467 میلیارد و 747 میلیون و 828 هزار تومان از کشور صادر شده بود.
بنابراین می‌توان گفت صادرات لبنیات به لحاظ وزنی نسبت به بازه زمانی سال گذشته تغییری نداشته ولی به لحاظ ارزش دلاری 2 میلیون دلار کاهش و به لحاظ ارزش ریالی با رشد 56 درصدی روبه‌رو بوده است.

صادرات لبنیات به 26 کشور جهان
در این بازه زمانی انواع فرآورده‌های لبنی کشورمان به مقاصد 26 کشور جهان شامل اتریش، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، آلمان، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، رومانی، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان و هلند صادر شده است که این امر نشان دهنده آن است که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی 2 کشور به مقاصد صادراتی لبنیات اضافه شده است.
کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند در نظر گرفتن مشوق‌ها و جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان می‌تواند راهکاری مناسب برای جان دوباره گرفتن تولیدکنندگان و حتی بهبود بازار داخلی و ثبات در این عرصه باشد.
گفتنی است 70 درصد مواد اولیه صنایع لبنی شیر است و سالانه حدود 11,5 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود، به همین دلیل از نظر تناژی ایران نوزدهمین کشور تولیدکننده شیر در جهان است.

سرانه مصرف لبنیات به ۷۰ کیلو رسیده است
سیدمحمدرضا بنی‌طبا در خصوص سرانه مصرف لبنیات گفت: هم‌اکنون سرانه مصرف لبنیات در کشورمان بین 60 تا 70 کیلوگرم است، هر چند که برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد مصرف لبنیات برای هر ایرانی در سال باید به 160 کیلوگرم می‌رسید.
وی افزود: تا قبل از اردیبهشت‌ماه سال گذشته، حدود 10قلم کالای لبنی داشتیم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری بود، با این حال بعد از آن تعداد این اقلام را به ۴ قلم کاهش دادند و این ۴ قلم شامل شیر کیسه‌ای، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یواف نسبتاً چرب و ماست دبه‌ای ساده است که نرخ آنها دستوری تعیین می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی