صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عبور از هدفگذاری در طرح جهش تولید در دیمزارها

طرح جهش تولید در دیمزارها از ۶۷۰ هزار هکتار آغاز شده و از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عبور کرده است

نفیسه امامی
خبرنگار

 طرح جهش تولید در دیمزارها از حدود 3 سال پیش توسط وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمین‌های دیم آغاز شد. بر اساس این طرح باید 6 میلیون هکتار از اراضی دیم طی 5 سال زیر کشت این طرح برود. در شرایطی که اکنون در سال سوم اجرای این طرح قرار داریم، طبق اعلام علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، طرح جهش تولید در دیمزارها از ۶۷۰ هزار هکتار آغاز شده و از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عبور کرده است. این در حالی است که بر اساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی این طرح تا پایان سال زراعی 1402-1401 باید به سطح 4 میلیون و 200 هزار هکتار برسد اما اکنون که 4 ماه تا پایان سال زراعی جاری باقی مانده‌، از هدفگذاری خود فراتر رفته است.

دیمزارها، از مؤلفه‌های مهم تولید در دنیا
این روزها امنیت غذایی در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دیمز‌ارها به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم تولید در دنیا محسوب می‌شوند. با احتساب مهاجران افغانستانی که در کشور وجود دارند، کشور باید بتواند غذای 93 میلیون نفر را تأمین کند، اما غفلت در کاشت دیمزارها از گذشته باعث شد فقط حدود ۱۰ درصد از حجم تولید در دیمزارها انجام بگیرد.
به دلیل اهمیت تولید در دیمزارها 70 درصد از محصولات در سایر کشورها در دیمزارها و 30 درصد در سایر زمین‌ها کشت می‌شود، اما در ایران این حجم دقیقاً برعکس است که این آمار نشان‌دهنده عقب ماندن کشور از کشت دیم است.
طرح جهش تولید در دیمزارها که یکی از طرح‌های مهم در وزارت جهاد کشاورزی است بعد از 3 سال در بیش از 4 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی دیم 21 استان، 228 شهرستان، 17 هزار روستا و 1098 دهستان و با مشارکت 400 هزار نفر در حال انجام است. این طرح در سال اول در 6 استان، در سال دوم 15 استان و اکنون در 21 استان تسری پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به 23 استان برسد.
در این طرح 11 کالای مهم و اساسی جزو برنامه‌های تولید در دیمزارها قرار دارد که عمدتاً شامل غلات، دانه‌های روغنی، علوفه‌های دامی و گیاهان دارویی می‌شود و 5 میلیون تن به تولیدات کشاورزی کشور خواهد افزود. تاکنون میانگین تولید یک تن در هکتار بود، اما برنامه‌ریزی شده تا سال آینده میزان تولید به 1.2 تن در هکتار افزایش یابد. به عنوان نمونه اکنون متوسط تولید گندم دیم در کشور یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به یکهزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد. برای کاشت جو نیز متوسط تولید از یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار در زمان حاضر به یکهزار و ۴۵۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
وزارت جهاد کشاورزی با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی در همه دیمزارهای کشور شرایط جدیدی را رقم خواهد زد تا میزان عملکرد در واحد سطح را با حفظ بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها افزایش دهد و رشد تولید در کشور رقم بخورد.

طرح جهش در دیمزارها راهکار تقویت اقتصاد کشاورزی
طرح جهش در دیمزارها به تقویت درآمد کشاورزان دیم‌کار کم‌برخوردار و افزایش درآمد کشاورزان کمک می‌کند.
در همین راستا سیدمصطفی سیدهاشمی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام کرده، در سال‌جاری اعتباراتی برای کود و بذر، بیمه، بذور اصلاح شده، آموزش و ترویج و مبارزه با عوامل زیان در طرح جهش تولید در دیمزارها در نظر گرفته شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی