صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

در جلسه شورای اقتصاد
به ریاست مخبر تأکید شد
نظارت بانک مرکزی و دستگاه‌ها
در فرایند تخصیص ارز

سومین جلسه شورای اقتصاد در سال‌جاری، پنجشنبه گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه ضرورت مدیریت دقیق منابع و مصارف ارزی کشور از سوی بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بانک مرکزی با مدیریت و نظارت دقیق بر ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا، امکان مدیریت بهتر و تنظیم بازار را فراهم کند.وی همچنین دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد نسبت به اولویت‌بندی در ثبت سفارش و درخواست ارز اهتمام جدی داشته باشند و افزود: مدیریت دقیق نسبت به ثبت سفارش‌ها و نظارت دقیق و مستمر در این خصوص امری ضروری است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه گزارشی از منابع و مصارف ارزی کشور با تمرکز بر دارو و کالاهای اساسی ارائه کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات پرداخت.
در ادامه این جلسه سه درخواست وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت و پس از توضیحات وزیر نفت درباره جزئیات فنی و اقتصادی، با این درخواست‌ها موافقت شد که عبارتند از: طرح توسعه فاز اول میدان مشترک گازی فرزاد(ب)، طرح احداث ایستگاه‌های تقویت فشار کنگان، دهلران و بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار و طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میدان نفتی شادگان.

 

جزئیات حمله گروهک تروریستی
به مرز سراوان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جزئیات حمله گروهک تروریستی به مرز مشترک بین ایران و پاکستان را که منجر به شهادت ۵ مرزبان ایران شد، تشریح کرد. شهریار حیدری در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ساعت 11 شب شنبه گذشته، تعداد زیادی از گروهک جیش‌الظلم با عبور از موانع فیزیکی که دولت پاکستان ایجاد کرده و با همکاری سرویس‌های بیگانه، به برجک مرزبانی ایران که 5 نفر داخل آن بودند، حمله می‌کنند؛ ابتدا تمام برجک در محاصره قرار می‌گیرد و گروهک اقدام به تیر‌اندازی سنگین به سوی برجک کرده و بعد هم درخواست می‌کنند که نیروهای مرزبانی تسلیم شوند.
نیروهای مرزبانی تسلیم نمی‌شوند و با آنها مقابله می‌کنند و پاسگاه‌های مجاور را هم در جریان می‌گذارند که نهایتاً گروهک با انواع تجهیزات و سلاح‌ها از جمله (آر پی جی) و تجهیزات و تله‌های انفجاری حمله می‌کند. نیروهای کمکی در منطقه حادثه حضور پیدا ‌می‌کنند و بیش از 12 خمپاره به محل استقرار گروهک شلیک کرده که عموماً به محل استقرار آنها برخورد می‌کند. همچنین درگیری‌های زمینی با آنها داشتند که در نتیجه این درگیری‌ها تعداد 5 نفر از نیروهای مرزبانی به شهادت می‌رسند و تعدادی از نیروهای گروهک تروریستی هم کشته می‌شوند.
سرانجام با مقاومت مرزبانی و آتش سنگین نیروهای مرزبانی، بقیه اعضای گروهک تروریستی مجبور می‌شوند از همان محلی که وارد شده بودند به داخل خاک پاکستان فرار کنند.

 

رشد ۷۲ درصدی مراودات تجاری انگلیس با ایران

دولت لندن با انتشار آمار رسمی درباره مراودات تجاری با ایران، از رشد ۷۲ درصدی آن در سال گذشته میلادی خبر داد. براساس گزارش وزارت بازرگانی و تجارت انگلیس، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، به رقم 696 میلیون پوند رسید که در قیاس با سال قبل از آن، 291 میلیون پوند افزایش را نشان می‌دهد.
این آمارها در حالی منتشر می‌شود که انگلیس با اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و تشدید تحریم‌ها به بهانه مسائل حقوق بشری، روابط دوجانبه را دچار تنش کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی