صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر رقم خورد

رونمایی از بالستیک نقطه‌زن «خیبر»

ایران همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر از یک دستاورد موشکی پیشرفته دیگر رونمایی کرد. موشک راهبردی بردبلند و نقطه‌زن «خیبر» (خرمشهر 4) روز پنجشنبه با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع رونمایی و با موفقیت آزمایش شد. خیبر با برد 2000 کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک 1.5 تنی یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع است؛ ویژگی‌هایی که سبب شد این موشک بلافاصله پس از رونمایی با واکنش‌ برخی کشورهای غربی همراه شود.

وزیر دفاع: رونمایی‌ها ادامه خواهد داشت
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین رونمایی از موشک خرمشهر4 رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به واسطه سطح مقطع کم آن را از ویژگی‌های این موشک بالستیک نقطه‌زن دانست و در بیان پیام ارتقای توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دشمنان، گفت: «در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم و این را به دشمنان نشان دادیم که به هیچ وجه نمی‌توانند جوانان ما را از مسیر پیشرفت و رشد باز دارند».
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در عین حال یادآور شد: پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستانمان و کشورهایی است که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند و مواضعشان مواضع آگاهانه و صلح‌طلبانه است. وی در این باره تأکید کرد: ما در حوزه‌های مختلف موشکی، پهپادی، پدافند هوایی و … برای تجهیز نیروهای مسلح گام برمی‌داریم و قطعاً رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد یافت.

موشک «خیبر»؛ رادار گریز و مانورپذیر
موشک خیبر به یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع مجهز است. طراحی موشک به نحوی که موتور پیشبرنده آن در مخزن سوخت قرار داشته باشد سبب کاهش طول موشک به حدود 13 متر شده است. سر جنگی این موشک با طول حدود 4 متر، یکی از بزرگترین و اثر بخش‌ترین سرجنگی‌های تولید‌شده است و قابلیت حمل بیش از یک تن مواد منفجره را دارد. به گفته سردار طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع این موشک نسبت به نسل‌های قبلی خود از سرعت بیشتر برخوردار است و قدرت مانورپذیری و رادارگریزی آن افزایش پیدا کرده است.
از دیگر ویژگی‌های موشک بالستیک خیبر سرعت بالای اصابت سر جنگی آن به هدف است که باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و  انهدام سر جنگی نباشند.
تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود همچنین تأمین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است. خیبر همچنین از سیستم هدایت میانی برخوردار است که پس از ورود به جو خاموش می‌شود و به همین دلیل امکان مقابله دشمن با آن از طریق به کار بردن ابزارهای جنگ الکترونیک وجود ندارد. بنابر این عبور از خط پدافندی دشمن و هدایت آن از لحظه پرتاب تا نقطه انهدام هدف، خرمشهر را به موشکی راهبردی تبدیل کرده است.

واکنش غرب به دستاورد موشکی جدید ایران
رونمایی از موشک خرمشهر۴ خیلی سریع به سر خط خبرهای خبرگزاری‌های جهان از جمله رویترز تبدیل شد و البته واکنش از سر هراس رسانه‌های رژیم صهیونیستی و مقامات کشورهای غربی را نیز برانگیخت.
چنان که روزنامه تایمز آو اسرائیل در این باره نوشت: موشک بالستیک خیبر - جدیدترین نسخه از موشک‌های خرمشهر که دوربردترین موشک ایران تا امروز به شمار می‌آید - در کنار یک ماکت از مسجد الاقصی در پخش زنده تلویزیون دولتی ایران رونمایی شد.
«آنه کلر لجندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه و«متیو میلر» سخنگوی‌ وزارت خارجه امریکا در واکنش‌های خود به این رونمایی تلاش کردند این دستاورد دفاعی ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و محدودیت‌ فعالیت‌های موشکی گنجانده شده در آن جلوه دهند. میلر در این باره در نشستی خبری گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و یک چالش مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی است.  او در ادامه مدعی شد: ما به استفاده از برخی ابزارهایمان در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و توانمندی آن برای اشاعه موشک‌ها و فناوری مرتبط ادامه می‌دهیم.
ادعایی که پیش از بیان شدن در سخنان وزیر دفاع و تأکیدش بر ناتوانی دشمن در بازداشتن ایران از توسعه فناوری‌های دفاعی‌اش در عین کمک به صلح و ثبات منطقه از قبال این توسعه فناوری پاسخ گرفته بود.  همچنان که ادعای امریکا برای مغایر جلوه دادن فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب ۲۰ژوئیه ۲۰۱۵ در حالی است که بر اساس آن قطعنامه برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله و برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله در نظر گرفته شده بود و حتی با در نظر گرفتن آن قطعنامه محدودیت‌های موشکی ایران اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۱) پایان یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی