صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • مسکن و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و سه - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

افزایش 90 درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان

وزارت جهاد کشاورزی تا دوم خرداد سال جاری حدود 2 میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است

امین محمودی
خبرنگار

برداشت گندم از اواسط فروردین‌ماه سال‌جاری در استان‌های گرم و خشک کشور آغاز شد و  طی روزهای اخیر برداشت این کالای استراتژیک و حیاتی در مناطق معتدل نیز دنبال می‌شود.
آن‌طور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، میزان خرید تضمینی گندم تا پایان روز دوم خردادماه به 2 میلیون و 535 هزار هکتار رسیده که این میزان خرید توسط شرکت بازرگانی دولتی نسبت به سال گذشته با رشد 41 درصدی و نسبت به سال 1400 با رشد حدود 90 درصدی روبه‌رو بوده است.
این مقدار گندم از کشاورزان استان‌های خوزستان، فارس، ایلام، بوشهر، کرمان، هرمزگان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شده است.

رکوردشکنی خرید تضمینی گندم  در خوزستان
بیشترین میزان گندم از گندمکاران استان خوزستان به مقدار یک میلیون و 650 هزار تن خریداری شده است و پس از آن، به ترتیب استان‌های فارس، ایلام و کرمان، بیشترین میزان خرید را به خود اختصاص داده‌اند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی این محصول طی سال‌جاری در خوزستان رکوردشکنی کرده، به طوری که در همین خصوص سید رحمت‌الله پریچهر با بیان اینکه این استان تأمین‌کننده گندم 12 میلیون نفر در کشور است، اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۳۶ هزار و ۲۰۹ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است و این روند همچنان ادامه دارد.

 افزایش یک میلیون تنی تولید و خرید تضمینی گندم
در سال‌جاری میزان خشکسالی در 4 استان کشور نسبت به سال گذشته افزایشی بوده، با این وجود آن‌طور که وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده، میزان تولید گندم به حدود 12 میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید که این میزان یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته است.
 از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان خرید تضمینی گندم به 8 میلیون و 500 هزار تن برسد که یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته است.
در حال حاضر براساس نرخ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از 13 هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده، به طوری که بر همین اساس قرار است در سال‌جاری قیمت پایه خرید تضمینی گندم ۱۱‌ هزار و ۵۰۰ تومان، یارانه کاشت و تأمین هزینه‌های کود و بذر 1500 تومان و جایزه تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی نیز ۲‌ هزار تومان در نظر گرفته شود.
 این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه و مجلس بتوانند منابع مالی کافی برای پرداخت مطالبات کشاورزان فراهم کنند این نرخ قابل افزایش است.

پرداخت 10.5 همت از مطالبات گندمکاران
وزارت جهاد کشاورزی همچنین تا تاریخ مذکور 10.5 همت از مطالبات گندمکاران را پرداخت کرده است.
به طوری که در همین خصوص سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان تأکید کرد و گفت: تأمین منابع مالی برای پرداخت مطالبات گندمکاران و تسریع در تسویه‌حساب آنان با حمایت رئیس‌جمهور انجام شده است.

مشکلی برای تأمین گندم نداریم
در همین خصوص مهدی سروی، کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: در سال‌جاری انتظار می‌رود میزان خرید تضمینی گندم با رشد محسوسی روبه‌رو شود.
وی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم در بازارهای جهانی به دلیل ورود گندم ارزان‌قیمت از اوکراین پایین‌تر از نرخ مصوب شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در خصوص گندم است، ولی میزان هزینه‌های کشاورزان افزایش یافته است.
این کارشناس اقتصاد کشاورزی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سال‌جاری با تولید گندم به میزان کافی، کشورمان مشکلی برای تأمین این محصول استراتژیک نداشته باشد، همچنان که گزارش‌ها حاکی از کاهش محسوس واردات این محصول در سال گذشته و امسال بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی