صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تولید 1.4 میلیون تنی محصولات شیلاتی در کشور

صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته به 310 میلیون دلار رسیده است

امین محمودی
خبرنگار

سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در حاشیه همایش رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری خزر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات انواع آبزیان براساس ظرفیت‌های زیستی کشورمان صورت می‌گیرد.
وی افزود: در سراسر دنیا 214 میلیون تن آبزی تولید می‌شود که 90 میلیون تن آن سهم صید و صیادی و مابقی آن مربوط به آبزی‌پروری است که از این میزان 36 میلیون تن مربوط به گیاهان و جلبک‌های آبزی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سهم صید و صیادی در تولیدات شیلاتی 40 درصد است، خاطر نشان کرد: همه کشورهای جهان به سمت توسعه آبزی‌پروری رفته و دیگر به صید و صیادی اهمیت زیادی نمی‌دهند به طوری که چینی‌ها 85 درصد فعالیت خود را به سمت آبزی‌پروری سوق داده‌اند.
حسینی در ادامه گفت: در سال گذشته یک میلیون و 265 هزار تن محصول شیلاتی تولید شد، ولی امسال تا اردیبهشت‌ماه به تولید یک میلیون و 400 هزار تن محصول شیلاتی رسیده‌ایم.
وی عنوان کرد: قرار است در حوزه صید نیز ذخایر شیلاتی را بیشتر کرده و آنها را بازسازی ‌کنیم و در جنوب کشورمان نیز از ظرفیت 2 میلیون و 600 هزار تنی برداشت‌نشده فانوس ماهیان در آب‌های عمیق اقیانوسی بهره ببریم.
رئیس سازمان شیلات اظهار کرد: برای رسیدن به رشد یک‌و‌نیم برابری در حوزه تولیدات شیلاتی باید پودر ماهی تولید کنیم که از فانوس ماهیان به‌دست می‌آید.

تولید 2 میلیون و 600 هزار تنی محصولات شیلاتی در
برنامه هفتم
حسینی گفت: با توجه به تأخیری که در برنامه هفتم توسعه داشتیم تا افق برنامه هفتم توسعه به تولید 2 میلیون و 600 هزار تن محصولات شیلاتی خواهیم رسید که این مهم دور از دسترس نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص صادرات محصولات شیلاتی به چین و روسیه نیز اذعان کرد: در سا‌ل‌های گذشته میگوی صیادان و آبزی‌پروران کشورمان با واسطه به چین صادر می‌شد با این حال با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قراردادی با چینی‌ها برای صادرات این گونه بسته شد و آنها اعلام کردند تا یک میلیون تن نیز می‌توانند میگو از کشورمان وارد کنند.
وی افزود: با این حال در اواخر سال گذشته اکوادور و هند تولید میگوی خود و صادرات آن به چین را افزایش دادند به همین دلیل قیمت میگو در این کشور کاسته شد. از این رو صادرکنندگان کشورمان میگو را بیشتر به روسیه صادر کردند و از این طریق سود سرشاری را به دست آوردند؛ به طوری که حجم عظیمی از میگوی تولید شده از کشورمان به بازارهای جهانی صادر و دیگر میگویی برای صادرات نداریم.
حسینی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال تنوع‌سازی صادرات محصولات شیلاتی هستیم، به طوری که در سال گذشته حدود 310 میلیون تن محصول شیلاتی روانه حدود 60 کشور جهان شده است.

سرانه 13 کیلوگرمی مصرف آبزیان در کشور
وی در پایان در خصوص سرانه مصرف آبزیان در کشور نیز گفت: در سال 1400 سرانه مصرف آبزیان 13 کیلو و 800 گرم بوده که در سال گذشته به 14 کیلو و 100 گرم رسیده است. با این حال همچنان با توجه به مسائل قیمتی و عدم فرهنگ‌سازی با میانگین 20 کیلوگرم جهانی فاصله داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی