صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش 21 درصدی عرضه گوشت طیور در فروردین در قیاس با اسفندماه

رفع نوسان موجود در بازار به‌دلیل دوره‌های جوجه‌ریزی و تولید مرغ در واحدها به یک بازه زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه نیازمند است

نفیسه امامی
خبرنگار

قیمت مرغ در دو ماه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و با وجود افزایش قیمت 10 هزار تومانی نرخ مصوب این محصول از 63 هزار تومان به 73 هزار تومان، اما مرغداران عرضه کافی به بازار نداشته‌اند و در تهران و برخی استان‌ها دچار کمبودهایی در این بخش هستیم.
نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه فروردین سال‌جاری منتشر شده و حاکی از کاهش میزان عرضه در ماه قبل است. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ماه امسال در مجموع ۱۴۷.۳۷۰ تن گزارش شده که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.

عرضه بیش از ۱۴۷ تن گوشت انواع طیور در فروردین
بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ۱۴۳.۱۵۵ تن، ۹۷.۱ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۱.۲۴۰ تن، شترمرغ با ۷۵ تن و سایر انواع طیور با ۲.۹۰۰ تن، به‌ترتیب ۰.۸ درصد، ۰.۱ درصد و ۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۲۷ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ و خروس ۲۷ درصد، برای بوقلمون ۳۳ درصد، برای شترمرغ ۲۲ درصد و برای سایر انواع طیور ۱۰ درصد کاهش داشته است.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین نسبت به اسفند ۱۴۰۱ در حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است.
بعد از افزایش نرخ مصوب مرغ و تداوم بالا رفتن قیمت آن، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به کاهش جوجه‌ریزی و کمبود مرغ در بازار اعلام کرد، در صورتی که مرغداران همکاری نداشته باشند اقدام به واردات این محصول از ترکیه می‌شود.
عدم تولید جوجه یکروزه توسط برخی از تولیدکنندگان و نیز کمبود جوجه‌ریزی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، بازار مرغ را با چالش کمبود عرضه در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری مواجه کردند. کاهش تولید و افزایش تقاضا قیمت جوجه یکروزه را افزایش چند برابری داد تا در نهایت منجر به تعیین نرخ مصوب جوجه یکروزه با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان شود. وزارت جهاد کشاورزی برای جبران کمبود بازار و ایجاد تعادل، مجوز واردات جوجه یکروزه را هم صادر کرده است.
وزارت جهاد کشاورزی نظارت و بازرسی مستمر بر زنجیره تولید و عرضه جوجه یکروزه و مرغ را به منظور جلوگیری از تخلفات به‌طور ویژه پیگیری می‌کند تا جلوی گرانفروشی جوجه یکروزه گرفته شود. به همین منظور پس از تخلف چند کارخانه جوجه‌کشی اعلام شد که در صورت گرانفروشی، شرکت متخلف به اندازه ظرفیت تولید جریمه می‌شود و تاکنون هم یکی از شرکت‌های تولیدکننده ۳۲۴ میلیارد تومان جریمه شده است.
حسین دماوندی‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرده است با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد، برخورد قانونی شدید خواهد کرد.
جوجه‌ریزی در اردیبهشت ماه در حدود 115 میلیون قطعه انجام گرفته است. بر اساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی رفع نوسان موجود در بازار به دلیل دوره‌های جوجه‌ریزی و تولید مرغ در واحدها و ترمیم بازار به یک بازه زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه نیازمند است و انتظار می‌رود با تمهیدات صورت گرفته روند رو به ثبات در بازار گوشت مرغ شکل بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی