صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

برپایی مراسم نکوداشت پدر ویرایش ایران به میزبانی گیلانی‌ها

گروه فرهنگی/ پنج‌شنبه پیش رو گیلانی‌ها در همراهی با جمعی از اهالی فرهنگ و ادب یاد و خاطره ادیبی را گرامی می‌دارند که از آن خطه برخاسته؛ نویسنده و مترجمی که با عناوینی همچون پدر ویرایش ایران و کاروان‌سالار ویراستاری کشورمان از او یاد می‌شود و سهم بسزایی در راه اعتلای فرهنگ سرزمین‌مان ایفا کرده است. احمد سمیعی‌گیلانی در نخستین روزهای سال‌جاری با زندگی بدرود گفت.

    مؤلف و مترجمی بنام
احمد سمیعی‌گیلانی را می‌توان از نسل مردان و زنانی دانست که به فعالیت در یک حوزه اکتفا نکرده و در بخش‌های مختلفی از عرصه ادبیات و کتاب برای پیشبرد اهداف فرهنگی کوشیده و درخشیدند. سمیعی‌گیلانی افزون بر تألیف کتاب‌های مختلف، به زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز تسلط داشت و از همین بابت نیز ترجمه‌های متعددی از وی به یادگار مانده که از جمله‌شان می‌توان به «خیال‌پروری‌های تفرجگر انزواجو» از ژان ژاک روسو، «ادبیات ساسانی»، «داتا گنج‌بخش» (زندگینامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی‌ بن عثمان هجویری) از شیخ عبدالرشید، «چومسکی» از جان لاین و «هزیمت یا شکست رسوای امریکا» از ویلیام لوئیس و مایکل له‌دین اشاره کرد.
 با این حال عمده فعالیت‌های زنده‌یاد سمیعی‌گیلانی طی دهه‌ها فعالیت فرهنگی‌اش به عرصه ویراستاری بازمی‌گردد. وی پس از کسب مدرک دکتری، طی حدود 10 سال به سبب فعالیت‌های سیاسی‌اش برای چندین دوره متوالی از سوی ساواک، متحمل حبس هم می‌شود، تا آنجا که ساواک اشتغال سمیعی‌گیلانی را در راه‌آهن با مشکلاتی روبه‌رو می‌سازد و همین مقدمه کوچ وی به مؤسسه انتشارات فرانکلین و آغاز ویراستاری‌اش می‌شود.

    چهره‌ای اثر‌گذار در ارتقای عرصه کتاب
سمیعی‌گیلانی و دیگر هم‌نسل‌هایش همچون زنده‌یاد نجف دریابندری طی سال‌ها فعالیت در این مؤسسه انتشاراتی، نقش قابل توجهی در حرکت نشر کشورمان به سوی تحولات دنیای نوین این صنعت ایفا کردند. سمیعی‌گیلانی از آن زمان تا واپسین سال‌های زندگی خود این حرفه را به عنوان اصلی‌ترین حرفه زندگی‌اش ادامه داد.
بخشی دیگر از خدمات فرهنگی زنده‌یاد سمیعی‌گیلانی طی همکاری‌اش با بنگاه ترجمه و نشر کتاب، مؤسسه مطالعات علمی و فرهنگی، مرکز نشر دانشگاهی، دانشنامه جهان اسلام، پژوهشگاه علوم انسانی، شورای عالی ویرایش صداوسیما و انتشارات سروش در سمت‌های ویراستاری، سرپرستی بخش ویرایش و نیز مشاور علمی ادامه پیدا کرد. او همچنین سردبیری و مدیریت گروه ادبیات معاصر را به عهده داشت و همچنین به عنوان عضو پیوسته با فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز همکاری داشت که نتیجه‌بخشی از آن را می‌توان در تألیف آثار ارزشمندی درباره ویراستاری دید.
با تکیه بر ارائه چنین خدماتی تا به امروز آیین‌های گرامیداشت متعددی برای احمد سمیعی‌گیلانی برگزار شده که تازه‌ترین آن مراسمی است که از ساعت پنج و نیم عصر پنج‌شنبه(چهارم خرداد ماه) در خانه‌ فرهنگ گیلان، به میزبانی اهالی فرهنگ در زادگاهش برگزار می‌شود. این مراسم نکوداشت با رونمایی فیلم مستند «چهره‌نگاری سبز بن‌دار» ساخته‌ منوچهر مشیری همراه خواهد بود. در این نکوداشت حسین معصومی‌همدانی، مژده دقیقی، علی آل‌داوود، اکبر ایرانی، مسعود قاسمی، جعفر شجاع‌کیهانی و فرهاد طاهری حضور و سخنرانی خواهند داشت. گفتنی است که احمد سمیعی (گیلانی) در ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمده و دوم فروردین‌ماه سال‌جاری بر اثر کهولت سن با زندگی وداع گفت.

جستجو
آرشیو تاریخی