صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مدافع به رسمیت‌شناختن تنوع فرهنگی هستیم

 
آیین تجلیل تنوع فرهنگی شامگاه یکشنبه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم از فعالان، هنرمندان و پیشکسوتان حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی، هنر، صنایع دستی و گردشگری در حوزه تمدنی ایران زمین بهروز وجدانی، تهیه‌کننده پرونده موسیقی بخشی خراسان و احیاگر و مروج موسیقی مقامی، محمود طالقانی، طراح و مجری موزه میراث روستایی گیلان در حوزه میراث فرهنگی، شهر خلاق رشت، شهر یادگیرنده بندر خمیر، مهین ناز میردهقان فراشاه، برای ۲۰ سال تجربه در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، مریم حاج ابراهیمی معاون صنایع‌دستی استان گلستان برگزار کننده پانزدهمین دوره جشنواره اقوام، زهرا عرب علیدوستی پژوهشگر و ترویج‌دهنده پوشاک اقوام ایرانی خاص سوزن‌دوزی و دارای نشان درجه یک هنری و مازیار آل داوود از بنیانگذاران بومگردی در ایران و ترویج‌دهنده تنوع فرهنگی بومی با اهدای لوح تجلیل شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم اظهار داشت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادین حاکم بر حوزه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است، به همین دلیل است که در صحنه بین‌المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.
محمد مهدی اسماعیلی گفت:‌ ایران از نظر سابقه تاریخی، تمدن چندین هزار ساله دارد. ایران فرهنگی پیش از آن که ماهیت سیاسی داشته باشد، حاصل قرن‌ها و هزاره‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف است، ما به پشتوانه همین تاریخ باشکوه، مدارای فرهنگی و تنوع فرهنگی را زیست کردیم و در عمل نشان دادیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: امروز هم در مجامع جهانی و مناسبت‌های بین‌المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت‌ها و احترام به هویت‌ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم. ما با ایجاد یک فرهنگ‌جهانی و یکپارچه‌سازی و جهانی‌سازی که می‌خواهد تنوع فرهنگی آداب و سنت‌های جوامع را از بین ببرد و استیلای یک فرهنگ بر همه وجوه زندگی انسان امروزی باشد و همه را به یک رایانه تبدیل کند، مخالف هستیم.
اسماعیلی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی بر اساس همین احترام به تنوع فرهنگی‌ دست دوستی به سوی همه ملت‌ها و دولت و فرهنگ‌ها دراز می‌کنیم و به واسطه تنوع فرهنگی و به رسمیت شناختن تنوع‌ها، جمهوری اسلامی ایران امروز پرچمدار گفت‌و‌گو و دعوت‌کننده به مذاکره است.

راه‌اندازی «خانه اقوام» در فرهنگسرای نیاوران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:«خانه اقوام» بزودی در فرهنگسرای نیاوران برای معرفی هر یک از اقوام ایران راه‌اندازی خواهد شد تا تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی را نشان دهد.
در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان و لهجه قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می‌کشند، همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است. این وحدت اقوام و فرهنگ‌ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی