صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور طی حکمی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی را منصوب کرد

دریادار احمدیان جایگزین دریابان شمخانی

دبیری شورای عالی امنیت ملی مهمترین نهاد تصمیم‌گیری کشور در سیاست خارجی، امور دفاعی و امنیتی کشور با حکم رئیس جمهور به دریادار علی اکبر احمدیان سپرده شد. این انتصاب روز گذشته و پس از آن اعلام شد که رسانه‌ها به استناد توئیت منتشر شده در صفحات اجتماعی مربوط به علی شمخانی خبر کناره‌گیری او از این مسئولیت را منتشر کرده بودند.

مسئولیت جدید برای همرزم شهید سلیمانی
علی اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی «شعام» از جمله پنج چهره جدیدی بود که از سال گذشته به ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شدند. او متولد سال ۱۳۴۰ در استان کرمان و از همرزمان سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» در لشکر 41 ثارالله بوده است.این نظامی 62 ساله که با آغاز دفاع مقدس تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران را برای حضور در جبهه‌ها رها کرده بود، دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی دارد. نخستین بار در سال 1364 با حکم امام(ره) به ریاست نیروی دریایی سپاه منصوب شد و پس از جنگ جانشینی فرماندهی نیروی دریایی سپاه را عهده‌دار شد و چندی بعد با حکم فرمانده کل قوا فرماندهی نیروی دریایی سپاه را به عهده گرفت. از او بر اساس این پیشینه به عنوان یکی از معماران تحول در نیروی دریایی سپاه، صاحب‌نظر در حوزه شناوری و موشکی و از اولین نظریه پردازان ایده دفاع نامتقارن نام برده می‌شود.احمدیان پس از ۱۶ سال فعالیت در نیروی دریایی سپاه، در سال ۷۹ به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه از رهبر معظم انقلاب حکم گرفت و در طول ۷ سالی که در این مسئولیت قرار داشت، تحول عظیمی در ساختار اداری و ارتقای توان سازمانی سپاه در ابعاد مختلف به وجود آورد.دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی همچنین به مدت ۱۶ سال ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. سال‌هایی که او را به یکی از مشرف‌ترین چهره‌ها در مسائل امنیت ملی تبدیل کرد. دریادار احمدیان فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع) را نیز در سوابق کاری خود دارد و البته نامش به عنوان یک شخصیت کلیدی از سال 1386 در فهرست تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه 23 مقام جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است.

پایان مسئولیت 10 ساله شمخانی
شامگاه یکشنبه بود که حساب توئیتری علی شمخانی با انتشار این شعر از محتشم کاشانی که «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود/ آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت» شایعات مربوط به قصد او برای کناره‌گیری از مسئولیت را که از دی ماه سال گذشته آغاز شده بود، در آستانه تأیید قرار داد. اندکی بعد هم نورنیوز رسانه نزدیک به دبیر پیشین «شعام» آن را این‌گونه تفسیر کرد که رفتن شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی قطعی است.تغییر دبیران شورای عالی امنیت ملی اگر چه همزمان با تغییر دولت‌ها مسبوق به سابقه است اما رئیس جمهور ترجیح داد که این تغییر برای برگزیدن مناسب‌ترین گزینه در مناسب‌ترین زمان انجام شود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حکم خود برای انتصاب دبیر جدید «شعام»، از زحمات و تلاش‌های امیر دریابان شمخانی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.
شمخانی به‌مدت ۱۰ سال دبیری شورای عالی امنیت ملی و نمایندگی مقام معظم رهبری در این شورا را بر عهده داشت و  در ماه‌های پایانی مسئولیت عهده دار یکی از پرونده‌های مهم سیاست خارجی کشور یعنی انجام مذاکرات پایانی با عربستان سعودی در پکن شد و دوران مسئولیت خود در شورای عالی امنیت ملی را با حضور در چنین تحولی به پایان رساند.

 

 

بــــرش

شمخانی، مشاور سیاسی رهبری شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در حکمی آقای علی شمخانی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب کردند.متن حکم رهبر معظم  انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای شمخانی دام توفیقه
جنابعالی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب می‌کنم. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
 سیدعلی خامنه‌ای
1/۳/1402

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی