صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

معاون اول رئیس جمهور در دیدار وزیر امنیت عمومی ویتنام تأکید کرد

تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی

طی روزهای اخیر، تهران میزبان ژنرال «تو لام» وزیر امنیت عمومی ویتنام بود؛ سفری که طی آن، این مقام عالی رتبه ویتنامی علاوه بر دیدار با معاون اول رئیس جمهور با وزیر کشور و نیز فرمانده فراجا، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدارها درباره مسائل و علاقه‌مندی‌های دو کشور بحث و تبادل نظر شد که از همکاری‌های اقتصادی تا همکاری‌های امنیتی و انتظامی را شامل می‌شود. هرچند این سفر نشان دهنده افزایش ارتباطات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان است، اما در نوع خود، بیانگر توجه مجدد ایران به شرق آسیا نیز هست. سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به چین و سفر اخیر رئیس جمهور به اندونزی، از دیگر شواهد مبنی بر نگاه دوباره ایران به آسیا و ایجاد توازن در سیاست خارجی است. در راستای همین رویکرد، در دیدار معاون اول رئیس جمهور با وزیر امنیت ویتنام، چندین مسأله محوری دو کشور، از جمله افزایش مبادلات اقتصادی و نیز استفاده از پول ملی دو کشور به جای دلار، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث بود. بویژه اینکه به نظر می‌رسد دو کشور در تلاش هستند تا مبادلات اقتصادی کاهش یافته به دلیل شرایط کرونایی را نیز ارتقا دهند.

تعمیق روابط دو کشور با گسترش مناسبات تجاری
معاون اول رئیس جمهور در دیدار وزیر امنیت عمومی ویتنام، تأکید کرد: گسترش مناسبات تجاری میان دو کشور می‌تواند به تعمیق و پایداری مستمر روابط سیاسی تهران – هانوی منجر شود.محمد مخبر، ضمن قدردانی از مواضع و حمایت‌های این کشور از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، به سالگرد روابط ۵۰ ساله دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد سفر وزیر امنیت عمومی ویتنام به ایران، نتایج ملموس و مفیدی برای دو کشور به همراه داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری میان ایران و ویتنام، اظهارکرد: تهران و هانوی می‌توانند با ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین، ضمن جبران کاهش مبادلات تجاری ناشی از شیوع کرونا، جهش مناسبی در مناسبات اقتصادی و حجم مبادلات تجاری خود ایجاد کنند. مخبر بر اهمیت توسعه همکاری‌های بانکی به عنوان عاملی مهم در تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور تأکید کرد و افزود: توسعه همکاری‌های بانکی و همچنین استفاده از پول ملی دو کشور در مراودات تجاری می‌تواند زمینه تسهیل همکاری‌های اقتصادی فیمابین را فراهم کند.معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور مهیا شود، اضافه کرد: تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور از ضرورت‌ها وپیش‌نیازهای مهم برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین است.

ویتنام به دنبال تعمیق روابط با تهران
وزیر امنیت عمومی ویتنام نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت پنجاهمین سالگرد روابط فی مابین گفت: دو کشور طی این سال‌ها روابط و همکاری‌های خوبی داشته‌اند و هانوی به دنبال تعمیق و گسترش روابط با تهران است.« تو لام» ضمن تشکر از مواضع و نقش سازنده کشورمان در برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه و منطقه، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت غیردائم ویتنام در شورای امنیت سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر قدردانی کرد.
وی با تأکید بر استمرار و تقویت روزافزون روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها و حمایت از یکدیگر در محافل بین‌المللی، تصریح کرد: ویتنام در موضوعات مرتبط از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند و به دنبال ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران است.وزیر امنیت عمومی ویتنام ابراز امیدواری کرد توافقات صورت گرفته در این سفر با نتایج و دستاوردهای خوبی برای دو کشور همراه باشد.

امضای تفاهمنامه مبارزه با جرایم
همچنین احمد وحیدی وزیر کشور و ژنرال «تو لام» وزیر امنیت عمومی ویتنام تفاهمنامه همکاری با موضوع مبارزه با جرایم سایبری، سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر امضا کردند. وحیدی در نشست خبری پس از دیدار با وزیر امنیت عمومی ویتنام، با اشاره به اینکه ویتنام در مجامع بین‌المللی به نفع ما رأی می‌دهد و ما هم هرجا لازم باشد به نفع آنها رأی می‌دهیم، اضافه کرد: دو کشور دارای سابقه طولانی در همبستگی عاطفی و روابط سیاسی هستند. وی تأکید کرد که بر اساس تفاهمنامه امضا شده، آینده بهتری برای روابط دو کشور متصوریم.

دیدار با فرمانده فراجا
تو لام با سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز دیدار کرد. وی بر لزوم تقویت همکاری‌های پلیسی بین ایران و ویتنام تأکید کرد و گفت: شاهد ظرفیت‌های فوق‌العاده پلیس جمهوری اسلامی ایران هستیم و مایلیم که از دانش و تجربیات پلیسی شما بویژه در بحث مبارزه با مواد مخدر و جرایم سایبری و سازمان یافته بهره بگیریم. سردار رادان عنوان کرد: افتخار داریم در مبارزه با مواد مخدر برای جهان، بالغ بر چهار هزار شهید تقدیم کرده‌ایم و این به معنای پرچمداری ایران در مبارزه قاطع با مواد مخدر است.

 

بــــرش

دیدار صمیمی دختران نوجوان
 با معاون اول رئیس جمهور

همچنین شنبه شب و به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، ۲۱ نفر از دختران نوجوان فعال اجتماعی، میهمان معاون اول رئیس جمهور بوده و در این دیدار دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.مخبر که بعد از یک روز کاری در دفتر خود میزبان دختران نوجوان بود، در این نشست صمیمانه، با اشاره به رشد ۱۱۴ درصدی زنان شاغل در دولت نسبت به ابتدای انقلاب و افزایش ۲۶۰ درصدی بانوان هنرمند و نویسنده و سایر آمارهای موجود، اظهارکرد: همه این آمارها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای دختران و بانوان این سرزمین ارزش و احترام فوق‌العاده‌ای قائل است.وی افزود: دختران نباید از فعالیت‌های اجتماعی محروم باشند اما از طرف دیگر نباید که زن مثل یک کالای مصرفی در جامعه مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و کرامت، عزت و هویت انسانی او خدشه دار شود.وی با اشاره به الگوهای بزرگ دینی ما از جمله زندگی نمونه حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) تصریح کرد: با تأسی به زندگی زنان بزرگ دینی مان که در همه ابعاد قابلیت الگو شدن دارند، ما قائل به یک زیست سوم برای‌زندگی‌زنان و دختران جامعه مان هستیم که در آن خانه و خانواده هم پناهگاه امن آنهاست و هم آنها را برای نقش آفرینی ویژه در حوزه‌های اجتماعی همسو با ویژگی‌ها و توانمندی‌هایشان آماده می‌کند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی