صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

 وهابی، باستان‌شناس، گفت: پس از گذشت حدود هشت سال از کشف اسکلت بانوی هفت‌هزارساله از خیابان مولوی تهران، برخلاف وعده‌ها، نه تنها به سایت‌موزه شهری تبدیل نشد، بلکه سطح آن پوشانده و پارکینگ موتورسیکلت‌ها شده است.
 منیر خلقی، مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به افزایش استرداد اموال تاریخی طی سال‌های اخیر گفت: ثبت‌ ملی و جهانی آثار تاریخی ایران پس از انقلاب اسلامی رشد داشته است.
 حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۲۰ بال میش مرغ‌ در کشور آن هم فقط در منطقه بوکان در دشت سوتاو زیست می‌کند. این تعداد برای این گونه وضعیت خطرناکی است و آن را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.
 عباس‌پور، فعال میراث فرهنگی در فارس گفت: داده‌های جمع‌آوری شده در محل و مقایسۀ تصاویر «چهارصفه‌های» دورۀ ایلخانی در روستای تاریخی دوسیران نشان می‌دهد، علاوه بر آنکه شدت فرسایش‌های طبیعی در این بناها افزایش یافته، آسیب‌های وارد شده با منشأ انسانی اعم از حفاری‌های غیرمجاز و بویژه از بین بردن بخش‌هایی از این گچبری‌ها نیز بیشتر شده است.
 یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲ گونه جانوری این استان شامل کرکس و خروس کولی در زیستگاه‌های این استان در خطر انقراض شدید است.
 علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه متأسفانه بررسی‌های اخیر در سطح جهانی نشان از تداوم زوال تنوع زیستی دارد، در پیامی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی نوشته است: بیشتر اقیانوس‌ها آلوده شده و حدود ۸۵ درصد مساحت تالاب‌ها از بین رفته است.
 جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران گفت: سه اثر پیشنهادی ایران، برای ثبت در «فهرست حافظه جهانی» از تصویب شورای اجرایی سازمان یونسکو گذشت. این آثار شامل دو اثر مستقل ایران و یک اثر مشترک بوده و دربرگیرنده اسناد بقعۀ شیخ صفی‌الدین اردبیلی در موزه ملی ایران به پیشنهاد عمادالدین شیخ‌الحکمایی، اسناد روابط خارجی ایران در دورۀ قاجار با تلاش مژده محمدی، مجموعه آثار مولانا مشتمل بر مثنوی، دیوان کبیر، مجالس سبعه، مکتوبات و فیه مافیه به کوشش اکبر ایرانی است.
 شیردل نوری، مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج گفت: چهار توله شیر تازه متولد شده همگی از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند و کاملاً سالم هستند.
 هانی رستگاران، پژوهشگر میراث‌فرهنگی و ثبت میراث ملی گفت: قله شاهوار، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های قوچ اوریال است که انفجارهای متعدد برای استخراج سنگ «بوکسیت» و جاده‌کشی‌های متعدد، علاوه‌ بر تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه جانوران، فرسایش خاک و افزایش ریزگرد، احتمال سیل و آلودگی آب را در این منطقه بالا برده و به افزایش تصادف‌های جاده‌ای منجر شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی