صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

رشد 214 درصدی سود خالص لبنیاتی های بورسی

تنها 6 درصد از درآمد لبنیاتی‌ها به سهامداران می‌رسد

صنعت لبنیات با 10 نماد فعال (نماد عالیس به تازگی وارد بازار شده است) و ارزش بازاری 186 هزار میلیارد تومانی در حدود 0.2 درصد از کل ارزش بازار سهام ایران را به خود اختصاص می دهد. بررسی صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، درآمد این شرکت‌ها در سال 1401 به طورمیانگین 88 درصد افزایش یافته است.
آمار نشان می‌دهد، در سال 1401 درآمد 8 شرکت از 10 شرکت تولیدکننده محصولات لبنیاتی که سهام آنها در بازار سرمایه عرضه شده است به حدود 13 هزار و 301 میلیارد تومان رسیده که 88 درصد از ارقام شناسایی شده در صورت‌های مالی سال 1400 این شرکت‌ها بیشتر است. همچنین سود خالص این شرکت‌ها در سال با رشد چشمگیر 214 درصدی همراه بوده و به عدد 957 میلیارد تومان رسیده است.
با این حال مقایسه سود خالص و درآمدهای شناسایی شده در این صنعت نشان می‌دهد، بیش از 93 درصد درآمدها صرف هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی شده و تنها 7 درصد آن به عنوان سود خالص صرف پرداخت نقدی به سهامداران و یا افزایش حقوق صاحبان سهام می‌شود.
موضوعی که بیشترین تأثیر را از بهای تمام شده محصولات و افزایش هزینه‌های فروش، عمومی و اداری پذیرفته است و در بین عناوین مربوط به بهای تمام شده نیز رشد بالای هزینه‌ها نه از محل خرید شیر خام بلکه از محل افزایش هزینه مواد بسته‌بندی و مواد جانبی بوده است.
با تمام این تفاسیر، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است، شرکت‌های لبنیاتی همواره در اخذ مجوز افزایش قیمت محصولات خود موفق عمل کرده‌اند و هرچند که برخی از محصولات آنها مشمول قیمت‌گذاری دستوری شده است، توانسته‌اند روند سود‌سازی خود را حتی بالاتر از شاخص‌های بهای تولیدکننده افزایش دهند.
درجدول زیر درآمد و سود‌سازی شرکت‌های لبنیاتی با یکدیگر مقایسه شده است.
براساس ارقام موجود در جدول، نماد‌های «غشان»، «غگیلا» و «غفارس» بیشترین رشد درآمدها را به ثبت رسانده‌اند و بیشترین رشد سود‌سازی نیز در همین نمادها به ثبت رسیده است. در این بین رشد بیش از 500 درصدی سود خالص غفارس قابل توجه است.
به گفته مدیران این شرکت، خط‌ مشی «غفارس» در سال گذشته به گونه‌ای ترسیم شده که با اصلاحات ساختاری در فرایندهای عملیاتی و محاسبات دقیق بهای تمام شده در جهت افزایش سودآوری برای جبران کمبود‌های گذشته اقدام شود و این رویه منجر به بهبود وضعیت عملکرد شرکت در سال 1401 نسبت به سال قبل شده و شاهد اجرایی شدن اهداف در جهت افزایش سودآوری سهامداران بوده‌ایم.
مدیران شرکت‌های لبنیاتی اعلام کرده‌اند که در صورت افزایش نرخ مواد اولیه در راستای اخذ مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود عمل خواهند کرد. همچنین تعدیل قیمت تمام‌شده موجودی کالای ساخته شده با توجه به تغییرات مربوط به حذف ارز ترجیحی از ابتدای سال 1401، به عنوان یکی از دلایل مهم افزایش درآمد و سودسازی شرکت‌های لبنیاتی عنوان شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی