صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

گام صعودی بازار سهام در اولین روز خرداد

72 درصد از نمادهای بورسی در معاملات دیروز افزایش قیمت داشتند

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

 ورود معاملات به اولین روز از آخرین ماه فصل بهار برای سهامداران خوش یمن بود و شاخص‌های بازار به پشتوانه اکثریت نمادهای مورد معامله، سبز پوش شدند. در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل 15 هزار و 800 واحد قد کشید و به عدد 2 میلیون و 318 هزار واحد رسید. در تالارهای معاملاتی بورس از 411 نمادی که مورد معامله قرار گرفت، 297 نماد (72 درصد کل نمادها) افزایش قیمت داشت. شاخص کل فرابورس نیز در این روز 303 واحد رشد کرد و به عدد 29 هزار و 241 واحد رسید.
در این بازار نیز از 381 نماد معامله شده، 223 نماد (58 درصد کل نمادها) با رنگ سبز معاملات روزانه را به پایان رساندند. همچنین آمار معاملات نشان می‌دهد درمقابل 176 نمادی که در دو بازار(بورس و فرابورس) صف خرید بودند، تنها 27 نماد صف فروش شدند که تعداد صف‌های خرید در مقابل آمار روز گذشته، 28 عدد افزایش یافته است. روز دوشنبه، کدهای حقیقی باردیگر تقاضای خود را در معاملات افزایش دادند که این موضوع باعث شد خالص ورود و خروج پول حقیقی به معاملات درحدود یک هزار میلیارد تومان مثبت شود. بررسی آمار نشان می‌دهد، گروه بانک با 376 میلیارد، خودرو با 169 میلیارد و فلزات اساسی با 120 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص داده و گروه‌های چند رشته‌ای صنعتی با 49 میلیارد، فرآورده‌های نفتی با 38 میلیارد و بیمه با 16 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی (تغییر مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی) را به ثبت رسانده‌اند. روز گذشته، ارزش معاملات خرد نیز در حدود 2 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت و به عدد 13هزار و 533 میلیارد تومان رسید. آمار تغییر ارزش گروه‌های معاملاتی بازار سهام نشان می‌دهد، گروه مخابراتی با 5.3 درصد، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 4.44 درصد و سایر مواد معدنی با 4.07 درصد پربازده ترین‌ها بوده‌اند و گروه‌های تجهیزات صنعتی با منفی 1.38 درصد، پیمانکاری صنعتی با منفی 1.04 درصد و شکر با منفی 0.74 درصد بیشترین میانگین کاهش ارزش سهام را به ثبت رسانده‌اند.
 
بانکی‌ها پرچمدار رشد شاخص‌ها در معاملات روز دوشنبه
در معاملات دیروز، نمادهای بانکی با افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام روبه‌رو شدند و بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص‌های بورس به ثبت رساندند. افزایش تقاضا برای این نمادها درحالی است که صورت‌های مالی و گزارش عملکرد منتشر شده در سایت کدال نشان می‌دهد، بانک‌های بزرگ بازار توانسته‌اند در سال گذشته درآمد و سود‌سازی خود را تاحدود زیادی افزایش دهند و درخصوص بهبود ساختار مالی خود عملکرد مناسبی داشته باشند. همچنین با توجه به اصلاحیه‌های جدید بانک مرکزی در ساختار پرداخت کارمزدها که هزینه‌های کارمزدی بانک‌ها را تاحدود زیادی کاهش می‌دهد، انتظار می‌رود ساختار درآمدی و روند سود‌سازی گروه بانکی تاحدود زیادی اصلاح شود و بازدهی آنها نیز افزایش یابد.  اخذ مجوز برای افزایش نرخ کارمزد خدماتی بعد از 3 سال و همچنین ایجاد راه‌های افزایش مراودات بانکی با کشورهای بین‌المللی نیز از جمله مواردی است که کارشناسان با استناد به آنها چشم‌انداز عملیات برخی بانک‌های بزرگ کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی