صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

اشپیگل
آلمان

قانونی که دولت برای گرم شدن خانه‌های مردم در شرایط آب و هوایی سرد وضع کرده است، مالکان خانه‌ها، صنعتگران و در کل صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال یک چیز واضح است و آن اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای باید در آلمان نیز مانند تمام جهان کاهش یابد. بنابراین تردیدی نیست که این کشور نیز باید به چنین روالی بپیوندد اما اینکه این کار چگونه باید انجام شود نیز مسأله مهمی است.
 

 

اکونومیست
بریتانیا


در دهه‌های 1940 و 1950 امریکا دست به ایجاد نظم جدیدی برای جهان زد که با همه کاستی‌هایش در آن زمان توانست بین ابرقدرت‌ها صلحی را ایجاد کند اما این نظم امروز در حال از بین رفتن است. علت آن نیز این است که در درون خود امریکا شاهد یک دوقطبی حزبی هستیم که باعث شده اعتماد مردمی به دولت از بین برود و اکنون در این شرایط بایدن در حال اجرای دکترین جدیدی است که باید دید آیا تأثیر خواهد داشت!

 

لو اسکپرس
فرانسه


 فرانسه دچار یک فرسودگی اداری شده است. این فرسودگی ناشی از بوروکراسی حاکم بر ادارات است که می تواند عواقب فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد. این بوروکراسی باعث شده تا از پلیس‌ها گرفته تا پرستاران و شهری و روستایی دچار دلسردی شوند. اما فرانسه برای رها شدن از این وضعیت نیازمند تغییراتی جدی در ساختارهای اداری خود است تا بتواند از این بیماری نجات یابد.

 

نیشن
امریکا

هنری کیسینجر، استراتژیست امریکایی صد ساله شد. او کسی است که جنایات زیادی را در ایام ریاست جمهوری نیکسون مرتکب شد. او به نیکسون کمک کرد تا مذاکرات صلح با پاریس را به نابودی کشد و جنگ ویتنام را تبدیل به جنگی طولانی کند. او همچنین کسی بود که حمله به کامبوج را پی‌ریزی کرد و کودتای پینوشه را در شیلی علیه آلنده رقم زد اما بعد از آن روالی متفاوت در پیش گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی