صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

تکلیف نیمکت تیم امید پس از 9 ماه انتظار با انتخاب رضا عنایتی مشخص شد

امیدوار به صعود با رضای آقای گل

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

 بالاخره پس از 9 ماه انتظار تکلیف نیمکت تیم امید مشخص و رضا عنایتی به عنوان سرمربی این تیم معرفی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این مربیانی همچون مجتبی حسینی، افشین قطبی، مهدی تارتار و محمد ربیعی به عنوان گزینه‌های فدراسیون فوتبال برای سپردن هدایت تیم امید معرفی شده بودند اما هیچ توافقی میان فدراسیون فوتبال و این مربیان به‌وجود نیامد تا اینکه در نهایت سرمربی سابق تیم‌های نفت مسجد سلیمان و هوادار با مدیران فدراسیون برای سرمربیگری این تیم به توافق نهایی رسید. فدراسیون فوتبال این خبر را به نقل از مهدی محمدنبی، نایب رئیس اول مهدی تاج، اعلام کرد و همچنین نوشت که این انتخاب «براساس پیشنهاد امیر قلعه‌نویی» بوده و با موافقت «فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک» همراه شد. عنایتی 46 ساله که سابقه سرمربیگری در تیم‌های قشقایی و نفت مسجدسلیمان را دارد، سه فصل پیش با هوادار تهران از لیگ یک به سطح اول فوتبال ایران صعود کرد و یک فصل نیز با این تیم در لیگ برتر حضور داشت. او همچنین مهاجم سابق تیم ملی ایران و استقلال محسوب می‌شود که سه بار به عنوان آقای گلی در لیگ رسیده و یکی از مهاجمان شاخص تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید.

مهاجرانی: عنایتی از فوتبال روز شناخت دارد
حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی و تیم جوانان ایران که به همراه تیم جوانان به 4 عنوان قهرمانی دست یافته در خصوص انتخاب عنایتی چنین نظری دارد: «ما مربیان شایسته‌ای برای حضور روی نیمکت تیم امید داریم و یکی از مربیان شایسته برای سرمربیگری تیم امید، عنایتی است. چندین سال است که عنایتی را از نزدیک می‌شناسم، او حتی شانس مربیگری در تیم‌های اماراتی را هم داشت اما نمی‌دانم به چه دلیل پیشنهاد مربیگری در امارات را رد کرد. عنایتی یکی از بااخلاق‌ترین بازیکنان تیم ملی بود و با علم فوتبال روز بخوبی آشناست. من چندین بار با او بحث فوتبالی داشتم و او شناخت کافی به فوتبال روز دنیا دارد. به عقیده من انتخاب او به عنوان سرمربی تیم امید، انتخاب خیلی خوبی بود.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «هم فدراسیون فوتبال، هم کمیته ملی المپیک و هم امیرقلعه نویی انتخاب خوبی داشتند. او این شانس را دارد که تیم امید را به آرزوی دیرینه‌اش برساند. انتخاب قلعه نویی و عنایتی در تیم‌های ملی بزرگسالان و امید نشان می‌دهد که دری برای تمام مربیان ایرانی باز شده تا بتوانند تیم‌های ملی را هدایت کنند. امیدوارم که طلسم ناکامی تیم امید برای حضور در المپیک شکسته شود و تیم امید با عنایتی بتواند افتخارات گذشته مان را تکرار کند.»

رؤیای عنایتی برای شکستن طلسم المپیک
شکستن طلسم صعود به المپیک 2024، بزرگترین رؤیایی است که عنایتی و شاگردانش باید دنبال تعبیر آن باشند. اگر ایران یکی از تیم‌های راه‌یافته به مسابقات فوتبال المپیک 2024 پاریس باشد، پس از 48 سال به این رقابت‌ها بازگشته و اگر شکستی دیگر در راه صعود به المپیک ثبت شود، این حسرت حداقل 52 ساله خواهد شد. مسیر صعود به المپیک برای تیم امید ایران از شهریور امسال آغاز خواهد شد. مطابق تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا، مرحله انتخابی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا 2024 از 4 تا 12 سپتامبر 2023 (13 تا 21 شهریور 1402) برگزار می‌شود و تیم امید ایران در این تاریخ برای صعود با امیدهای آسیا می‌جنگد تا شانس خود را برای راهیابی به المپیک بیازماید. مطابق همین تقویم، 16 تیم در تاریخ 15 آوریل تا 3 مه ‌2024 (27 فروردین تا 14 اردیبهشت 1403) در رقابت‌های جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا 2024 به میدان می‌روند. این مسابقات، مرحله انتخابی المپیک 2024 خواهد بود که تیم عنایتی در قطر می‌تواند اتفاقی تاریخی را رقم بزند. ایران ظرف سال‌های گذشته کار دشواری برای صعود به مرحله گروهی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا نداشته‌، اما بازی‌های دور نهایی این مسابقات است که تیم کشورمان را با چالش مواجه می‌کند. تیم امید 11 ماه برای کسب آمادگی در راه حضور موفق در جام ملت‌های آسیا فرصت دارد و فدراسیون فوتبال باید نهایت بهره را از این مدت ببرد تا طلسم صعود به المپیک از نیم‌قرن عبور نکند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی