صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نگاهی به عملکرد 26 مربی روی نیمکت 16 تیم لیگ برتری

برند ایرانی و کسب سومین جام

حامد جیرودی
روزنامه نگار

لیگ بیست و دوم در شرایطی به پایان رسید که رقابت شدیدی میان ژوزه مورایس و ریکاردو ساپینتو سرمربیان پرتغالی سپاهان و استقلال با یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس وجود داشت ولی در نهایت این سرمربی سرخپوشان پایتخت بود که توانست تیمش را به عنوان قهرمانی برساند. در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر، 26 نفر به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم‌ها نشستند که 20 نفرشان ایرانی و شش مربی هم خارجی بودند. از بین 16 تیم لیگ برتر، شش تیم (تراکتور، گل‌گهر، فولاد، نساجی، صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان) هم دست به تغییر نیمکت‌های خود زدند که از میان آنها صنعت نفت با چهار سرمربی و نفت مسجدسلیمان هم که چهار مربی پنج بار روی نیمکتش نشستند، رکورددار تغییر بودند که البته نتیجه‌ای برای مسجدسلیمانی‌ها در بر نداشت و با اینکه در اتفاقی نادر، ابراهیم اشکش دو بار روی نیمکت این تیم نشست، نفت مسجد سلیمان به لیگ دسته اول سقوط کرد. اما این تغییرات در صنعت نفت بالاخره جواب داد و عبدالله ویسی با عملکردی خوب این تیم را در لیگ برتر نگه داشت. نکته‌ای که در خصوص این تغییرات وجود دارد این است که تعدادی از آنها نه به خواسته باشگاه، بلکه به صورت اجباری رخ داد. قبل از جام جهانی، قربان بردیف سرمربی ترکمنستانی تراکتور، با تصمیم خودش این تیم را ترک کرد و راهی روسیه شد تا سرمربی سوچی شود. البته پاکو خمز اسپانیایی که جانشین او در تراکتور شد، عملکرد بسیار خوبی داشت و حتی گفته شد که اگر خمز از ابتدا بود، تراکتور در جمع مدعیان قرار می‌گرفت. امیر قلعه‌نویی هم در پایان سال گذشته به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب و از گل‌گهر جدا شد ولی دستیار او در تیم ملی، یعنی سعید الهویی که روی نیمکت سیرجانی‌ها هم بود، عملکرد مناسبی نداشت و نتایج ضعیفی گرفت. این در حالی است که دیگر دستیار قلعه‌نویی در تیم ملی یعنی حمید مطهری هم در نساجی موفق نبود و جانشین او کارلوس هرناندز اسپانیایی هم، بدون برد لیگ را به پایان رساند.

سومین جام یحیی در لیگ برتر
یحیی گل‌محمدی که از نیم فصل دوم لیگ نوزدهم هدایت پرسپولیس را به جای گابریل کالدرون بر عهده دارد، در این فصل توانست تیمش را به عنوان قهرمانی لیگ برتر برساند تا به این ترتیب، در سه فصل و نیمی که روی نیمکت قرمزها نشسته، سه عنوان قهرمانی لیگ برتر و یک نایب قهرمانی فصل گذشته را به ارمغان آورده باشد. یحیی که تیمش بیشترین برد، کمترین تساوی و بهترین تفاضل گل در لیگ را داشت، حالا تیمش را به مرحله نیمه نهایی جام حذفی رسانده و امیدوار است این فصل در به دست آوردن جام دبل کند و نام خود را از این جهت هم در کنار علی پروین و برانکو ایوانکوویچ قرار دهد که قهرمان لیگ و جام حذفی با پرسپولیس در یک فصل شده بودند.

 

دومی مورایس با بهترین عملکرد تاریخ سپاهان
ژوزه مورایس دستیار سابق ژوزه مورینیو در اینتر، رئال مادرید و چلسی، در اولین فصل حضورش در فوتبال ایران و سپاهان، بسیار خوب نتیجه گرفت تا تیمش با کمترین شکست، تا روز آخر، مدعی قهرمانی باشد و در نهایت تنها با یک امتیاز کمتر از پرسپولیس روی سکوی دوم قرار بگیرد. این مربی پرتغالی با 65 امتیاز یک رکورد ویژه هم به دست آورد و بهترین عملکرد سپاهان در تاریخ لیگ برتر را رقم زد. بهترین عملکرد سپاهان تا پیش از این، در زمان محرم نویدکیا و در لیگ بیستم بود که سپاهان از 30 بازی به 65 امتیاز رسید و میانگین 2.16 امتیاز را خلق کرد اما تفاضل گل زردپوشان اصفهانی در آن فصل 29 بود ولی الان سپاهان به تفاضل 32 رسید تا مورایس روی دست نویدکیا بلند ‌شود.

 

ساپینتو با یک جام از 4 جام
ریکاردو ساپینتو، زمانی که سرمربی استقلال شد، قول کسب چهار جام را برای آبی‌ها داد. او با کسب عنوان قهرمانی سوپرجام، به اولین موفقیت خود در این تیم رسید اما نتوانست از عنوان قهرمانی لیگ بیست و یکم استقلال که با سرمربیگری فرهاد مجیدی به دست آمد، دفاع کند. هرچند که او اشتباهات داوری را در قهرمان نشدن تیمش مؤثر می‌داند و معتقد است که اگر VAR بود، جام روی دستان شاگردان او بالا می‌رفت. به همین خاطر پرسپولیس را شایسته قهرمانی ندانست و به تیم قهرمان تبریک نگفت که این اظهار نظر او حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت. با این حال، این مربی پرهیجان که محرومیت‌های زیادی را هم در لیگ تجربه کرد و تیمش بهترین خط حمله فصل را در اختیار داشت، استقلال را به نیمه نهایی جام حذفی رسانده و امیدوار به کسب جام دیگری است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی