صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

‌آیا واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به حفظ ابنیه‌‌ها منجر می‌شود؟

تردید برخی از کارشناسان

برخی کارشناسان اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران اعلام کردند که ‌طرح اجاره بناهای تاریخی نه تنها موجب مرمت و حفظ بناهای تاریخی نمی‌شود، بلکه سبب مرمت غیراصولی و از بین رفتن هویت بناها و آسیب بیشتر به آنها می‌شود.
همزمان با رسانه‌ای شدن خبر واگذاری بهره‌برداری و اجاره تعدادی از مکان‌های تاریخی به بخش‌ خصوصی و اظهارنظر «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درباره واگذاری بناهایی که به مرمت نیاز دارند به شکل اجاره به سرمایه‌گذاران خصوصی، اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران، نشستی تخصصی ترتیب داده و این موضوع را به هم‌اندیشی و گفت‌وگو گذاشت.

مرمت غیر اصولی
یاوری، دکترای مدیریت گردشگری نیز به ایسنا می‌گوید: بسیاری از بناهای تاریخی ما در حال از بین رفتن هستند و اعتبار کافی برای مرمت آنها در کشور وجود ندارد. بعد از مرمت هم مسأله نگهداری و مدیریت آنها پیش می‌آید که بحث مفصلی است. مردم باید در این زمینه مشارکت کنند و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند تا طبق مزایده، این بناها به افرادی با مدت مشخص اجاره داده شود تا آنها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه‌هایی که به گردشگری کشور کمک می‌کنند کاربری خوبی برایشان در نظر بگیرند، اما نگرانی ما از این جهت است که نظارت بر این امر با معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که توان ظرفیت اجرایی این نظارت را با این حجم گسترده ندارد و طرح اجاره بناهای تاریخی نه تنها موجب مرمت و حفظ بناهای تاریخی نمی‌شود، بلکه موجب مرمت غیراصولی و از بین رفتن هویت بناها و آسیب بیشتر به آنها می‌شود.

واگذاری موقت بناها ممنوع!
از سویی دیگر، هلیا محمدی، کارشناس ارشد معماری نیز می‌گوید: مرمت و بازسازی باید زیرنظر متخصصان آگاه قرار گیرد که دلسوز برای فرهنگ و هویت مردم ایران و میراث فرهنگی این سرزمین باشند. دولتی باشد، خصوصی، داوطلبانه یا...، مهم نیست؛ مهم این است که مرکز یا مؤسسه‌ای باشد که مسلط به دانش احیا و مرمت باشد و نشان دادن هویت و فرهنگ مردم و میراث فرهنگی کشور برایش در اولویت باشد، نه اینکه فقط به کم کردن هزینه و افزایش سود بپردازد. حال اینکه بازسازی و مرمت این بناها به چه کسانی و ارگان‌هایی سپرده شود و سازمان نظارت بر احیای آنها چه و کجا باشد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند که در انتخاب آنها باید بسیار دقت نظر به خرج داد تا علاوه‌بر حفظ میراث فرهنگی و هویت ملی، به کسب درآمد از این طریق و رشد و توسعه آن پرداخت و در این جهت کوشید.
بابک یاوری‌فر، معاون اجرایی اندیشکده پیشرفت گردشگری نیز بر این اعتقاد است که صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی موظف است بر اساس وظایف قانونی خود، نسبت به مرمت و احیای ابنیه‌ تاریخی که به دلیل گذشت زمان، بسیاری از آنها دچار آسیب شده‌اند، اقدام کند و برای نسل حاضر و آینده در حفظ و نگهداری آنها بکوشد. شیوه اجاره بناهای تاریخی روش درستی در جلب مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی نیست؛ چرا که تملک این بناها توسط اشخاص در قالب قرارداد اجاره، با ضوابط و اصول میراثی و حفظ هویت تاریخی، مرمت یا تعریف کاربری متناسب با شأن بناها مغایر است و صد البته منطبق با مسیری که تاکنون طی شده، نظارت‌های فنی مستمر تا مرحله بهره‌برداری دچار مشکل خواهد شد. لذا نباید به هیچ‌وجه واگذاری موقت یا اجاره این بناها مطرح شود.

 

بــــرش

داورخواه، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری بر این باور است که امروزه با جهانی شدن ارتباطات فرهنگی، مردم دنیا بیش از پیش تمایل به نشان دادن هویت‌های ملی و مناسک فرهنگی خود دارند تا روحی دوباره به قوه اصالت خود بدهند. ابنیه تاریخی هر کشور میراث فرهنگی آن کشور تلقی می‌شود، حتی اگر ثبت ملی یا بین‌المللی نشود یا از آن برای کاربری‌های گردشگری، فرهنگی یا علمی استفاده نشود. با این تفاوت که اگر به آنها رسیدگی نشود، جز خانه‌هایی متروکه از آنها باقی نخواهد ماند که هویتی با خود همراه دارند، اما کاربری ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی