صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تکاپوی اتحادیه‌ها برای کاهش قیمت مرغ

اتحادیه‌های تولیدکننده مرغ گوشتی و جوجه یکروزه برای کاهش نرخ جوجه به توافق رسیدند

چند روزی است نرخ دولتی مرغ اصلاح شده و در راستای حمایت از تولیدکنندگان نرخ مرغ به 73 هزار تومان افزایش پیدا کرده است اما همچنان قیمت این کالای اساسی برخلاف میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی خرده‌فروشی‌ها در مدار افزایشی قرار دارد و با نرخ‌های بیش از 90 هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی به فروش می‌رسد. این در حالی است که تنظیم بازار مرغ، تخم مرغ و جوجه یک‌روزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است و پیشتر اتحادیه‌ها اعلام کرده بودند در صورت واگذاری تنظیم بازار جلوی بی‌ثباتی و گرانی را خواهند گرفت.
وزارت جهاد کشاورزی متولی تأمین امنیت غذایی در کشور است و سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارتخانه با هشدار به تولیدکنندگان اعلام کرده است: «در زمانی که سفره مردم در حال جمع شدن باشد هر کاری ممکن باشد انجام می‌دهیم، بنابراین وقتی کاهش مرغ وجود داشته باشد و مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نکند، اقدام به واردات مرغ از ترکیه می‌کنیم و به نفع و ضرر مرغدار توجهی نداریم چراکه مرغدار هم به ضرر مردم توجه نکرده است.»
قیمت مرغ در حالی رو به گرانی گذاشته است که صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی عامل اصلی را کمیاب شدن کنجاله سویا عنوان می‌کند اما رضا مبصری، دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ با رد کمبود کنجاله سویا در شرایط فعلی اعلام کرده است که در روزهای اخیر سامانه بازارگاه اقدام به توزیع کنجاله کرده است.
از سوی دیگر یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ گران شدن جوجه یک‌روزه عنوان می‌شود بطوری که قیمت آن در بهمن ماه 2 هزار تا 4 هزار تومان بود اما حالا به محدوده 25 هزار تومان رسیده است. تولیدکنندگان عنوان می‌کنند چون جوجه یک‌روزه را گران می‌خرند بنابراین مجبور به گران‌فروشی هستند. حالا و برای ایجاد تعادل در قیمت جوجه یک‌روزه، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه جلسه‌ای تشکیل دادند که خروجی این جلسه تعهد انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برای رسیدن به قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه است.
علاوه بر این انجمن جوجه یک‌روزه متعهد شده ظرفیت تولید جوجه را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کند و نظارت لازم بر مزارع مرغ مادر و عوامل فروش آنها برای رعایت قیمت‌های مورد توافق داشته باشد.
بر‌اساس اظهارنظر کارشناسان و تولیدکنندگان مرغ و طیور در بازه زمانی 10 روز آینده ثبات بیشتری به بازار مرغ می‌رسد و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود چون بعد از کاهش جوجه‌ریزی در بهمن و اسفندماه سال گذشته و افزایش جوجه‌ریزی در اردیبهشت ماه به 102 میلیون قطعه، برآوردها برای اردیبهشت ماه 115 میلیون قطعه جوجه‌ریزی است که می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی