صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش 40 درصدی واردات محصولات کشاورزی با افزایش تولید داخل

با اصلاح ارز ترجیحی، منطقی شدن مصرف مواد غذایی و افزایش تولید از واردات محصولات کشاورزی کاسته شده است

امین محمودی
خبرنگار

 

براساس آمار گمرک، در فروردین ماه سال جاری یک میلیون و 84 هزار و 421 تن و 522 کیلوگرم انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ارزش 727 میلیون و 758 هزار و 60 دلار یا 20 هزار و 757 میلیارد و 330 میلیون تومان از بنادر شمال و جنوب کشورمان وارد شده است.
این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیون و 777 هزار  و 339 تن و 491 کیلوگرم انواع مواد غذایی و محصول کشاورزی به ارزش یک میلیارد و 24 میلیون و 321 هزار و 571 دلار یا 4 هزار و 302 میلیارد و 150 میلیون تومان وارد کشورمان شده بود.
بنابراین می‌توان گفت واردات محصولات کشاورزی نسبت به بازه زمانی سال گذشته با کاهش حدوداً 40 درصدی به لحاظ وزنی، کاهش حدوداً 30 درصدی به لحاظ ارزش دلاری و افزایش 382 درصدی به لحاظ ارزش تومانی روبه‌رو بوده است.
 
دلایل کاهشی بودن واردات محصولات کشاورزی
یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش واردات به اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان برمی‌گردد به طوری که با توجه به اینکه دولت تا اردیبهشت سال گذشته ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌داد، واردات برخی محصولات مازاد بر مصرف داخلی بود.
از طرف دیگر برخی کالاهای وارداتی همچون روغن خام و نهاده دامی نیز به دلیل تفاوت محسوس قیمتی با کشورهای همسایه به صورت قاچاق از کشورمان خارج می‌شد، همچنین به منطقی شدن مصرف برخی کالاهای اساسی در بین خانوارهای ایرانی با اصلاح قیمت این محصولات می‌توان اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل کاهش واردات محصولات کشاورزی به این دلیل بود که در اواخر سال گذشته دولت مقادیر زیادی از این محصولات را به کشور وارد و در انبارهای ذخایر استراتژیک ذخیره کرده بود به طوری که از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به کنجاله سویا اشاره کرد همین امر سبب شد که دیگر بانک مرکزی به واردات این کالاها، ارزی تخصیص ندهد و از طرف دیگر بازار نیازی به واردات آنها نداشته باشد.

افزایش تولید داخل، دلیل  اصلی کاهش واردات
با این حال کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل کاهشی بودن واردات به افزایش تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی برمی‌گردد به طوری که در سال گذشته با تولید 11.5 میلیون تن گندم در کشورمان، میزان خرید تضمینی این محصول به 7.5 میلیون تن رسید و میزان واردات نیز با کاهش حدوداً 3 میلیون تنی روبه‌رو شد به همین دلیل در فروردین ماه میزان واردات گندم 750 هزار تن کاهش یافت. تولید جو و دانه‌های روغنی و برخی محصولات کشاورزی دیگر نیز روندی افزایشی داشتند که همین امر زمینه‌ساز کاهش واردات محصولات کشاورزی شد.

نهاده‌های دامی؛ صدرنشین واردات
در فروردین ماه سال‌جاری بیشترین واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به نهاده دامی اختصاص یافت به طوری که براساس آمار گمرک کشورمان در فروردین ماه سال‌جاری 863 هزار و 853 تن انواع نهاده دامی به ارزش 419 میلیون و 345 هزار دلار به کشورمان وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 598 هزار و 262 تن نهاده دامی به ارزش 278 میلیون و 153 هزار دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده رشدی 265 هزار تنی و 140 میلیون دلاری است.
 
تخصیص 2.5 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
چندی پیش بود که بانک مرکزی اعلام کرد در راستای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 2.5 میلیارد دلار بابت واردات گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن، برنج، کود و... تأمین ارز با نرخ مصوب صورت گرفته است که این مبلغ بیش از دو برابر ارز تأمینی بابت کالاهای موضوعه در بازه زمانی مشابه سال گذشته است که این ارز متناسب با اعلام اولویت‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود و روند تأمین ارز تداوم دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی