صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

آغاز پروازهای حج از سوم خرداد

پروازهای حج فقط توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی و به تعداد 1500 پرواز از سوم خرداد تا سوم مرداد انجام می‌شود

مراسم هماهنگی انجام پروازهای حجاج روز گذشته با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد. در این مراسم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امسال 90 هزار حاجی از طریق 21 فرودگاه کشور به خانه خدا اعزام می‌شوند. محمد محمدی‌بخش، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری از حجاج از طریق حمل و نقل هوایی به خانه خدا اعزام می‌شوند که معادل دو برابر سال گذشته است و این هماهنگی در سطح عالی را می‌طلبد. وی افزود: اولین سری حجاج روز سوم خرداد از فرودگاه امام خمینی رحمت‌الله علیه اعزام می‌شوند؛ ترمینال سلام در اختیار حجاج قرار می‌گیرد و بقیه حجاج از ۲۰ فرودگاه اعزام می‌شوند. انتظار داریم هماهنگی‌ها با کشور عربستان تا چند روز آینده نهایی شود و از شرکت‌هایی به عنوان معین ایران ایر در پروازها درخواست همکاری داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است و امیدواریم این شرکت‌ها نیز اضافه شوند.  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مناسب این پروازها مثل سال گذشته بموقع و بر اساس زمانبندی دقیق اجرا شود؛ ملاحظاتی که از قبل باید مورد توجه قرار بگیرد از طریق سازمان حج و زیارت و مدیران کاروان اطلاع‌رسانی شده است. محمدی‌بخش با بیان اینکه اعزام حجاج از 21 فرودگاه کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: امسال ۳۰ درصد حجاج از طریق فرودگاه امام خمینی رحمت‌الله علیه به خانه خدا اعزام می‌شوند و همه پروازهای حج بر عهده هما است. بنابر این گزارش، در این مراسم مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، مدیرعامل ایران ایر، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نمایندگان سازمان حج و زیارت همچنین فرمانده پلیس فرودگاه کشور حضور داشتند.

میزان مجاز بار 30 کیلوگرم
شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم هماهنگی پروازهای حج گفت: برای جابه‌جایی حجاج، امسال هما 1548 پرواز رفت و برگشت انجام خواهد داد.
وی ادامه داد: شروع عملیات رفت حجاج به صورت رسمی از ۳۱ اردیبهشت خواهد بود که کاروان‌های هماهنگی اعزام می‌شوند و سوم خرداد ماه اولین کاروان حج عازم سرزمین وحی خواهد شد؛ شروع عملیات برگشت پرواز‌های حج از ۱۳ تیرماه است و پایان عملیات برگشت سوم مرداد ماه خواهد بود.
فرزادی‌پور افزود: پروازهای حج هما از ۲۱ فرودگاه کشور انجام می‌شود. از ۳ ماه پیش جلسات هماهنگی پروازهای حج آغاز شد. در حوزه‌های عملیات تعمیر و نگهداری و غیره تلاش‌ها شروع شد تا بتوانیم هواپیماهای مناسب پروازهای حج را آماده کنیم؛ ما در سال گذشته فرصتی برای عملیات تعمیراتی روی هواپیماها پیدا نکردیم زیرا پس از عملیات حج، عملیات اربعین و بلافاصله بعد از آن عملیات عتبات و سپس جام جهانی و پس از جام جهانی نوروز ۱۴۰۲ بود و تقریباً همه شئونات شرکت درگیر این موضوعات بود. فرزادی‌پور گفت: در یک مقطع زمانی یک ماهه ۶ فروند موتور ایرباس تعمیر و نگهداری و نصب شد که رکورد بسیار مناسبی برای تعمیر و نگهداری بود. وی گفت: حجم بار زوار نباید بیش از 30کیلوگرم باشد؛ اطلاعات در این باره به طرق مختلف در اختیار زوار قرار گرفته است و امیدواریم حجاج با درک شرایط سخت و شرایط موجود و محدودیت‌ها بتوانند به ما در این موضوع کمک کنند.

۱۲۰ سامانه کمک‌ناوبری برای حج امسال وارسی شد
حمیدرضا سیدی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ۱۲۰ سامانه کمک‌ناوبری برای حج امسال وارسی شده است، گفت: از زائران خانه خدا می‌خواهیم ۴ ساعت قبل از پرواز به فرودگاه بیایند.
وی با اشاره به وارسی پروازی فرودگاه‌های کشور برای انجام پروازهای حج امسال، اظهار کرد: همچنین 120 سامانه کمک ناوبری همگی چک شده و مشکلی ندارند.
سعید چلندری سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در این نشست اظهار کرد: 460 نفر از عوامل در قالب کاروان پیش‌قراول 31 اردیبهشت و 2 خرداد اعزام می‌شوند. وی تصریح کرد: 30 درصد پروازهای حج و به عبارت دیگر پرواز 10استان از شهر فرودگاهی امام انجام می‌شود که در این راستا موکب‌های پذیرایی مهیا شده و در تلاشیم با بهترین خدمت‌رسانی، پروازهای حج بدون تأخیر پروازی انجام شود. سردار محسن عقیلی فرمانده فراجا در فرودگاههای کشور نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه بدرقه در فرودگاه، وضعیت عمومی رفت و آمد را تحت الشعاع قرار داده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد طی هماهنگی صورت گرفته با کاروان‌ها و... مراسم بدرقه خارج از فرودگاه در حسینیه‌ها یا مکان‌های دیگر انجام خواهد شد. وی با تأکید بر همراه نداشتن اقلام ممنوعه در سفرهای حج افزود: اقلام ممنوعه بیشتر شامل داروهای خاص است که ممکن است خارج از کشور ممنوعه باشد. با ارسال پیامک به زائران، موارد ممنوعه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی