صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

شیکاگو تریبون
امریکا

در حالی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هنوز برای افزایش سقف بدهی‌ها به توافق نرسیده‌اند و چیزی تا پایان مهلت آنها برای این تصمیم‌گیری باقی نمانده است، برخی منابع خبر داده‌اند بین دموکرات‌ها نیز اختلافاتی جدی وجود دارد که همین مانع بزرگی بر سر مذاکرات برای بودجه ایالتی است. بیشترین این اختلافات بر سر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و مهاجران است. این در حالی است که با نزدیک شدن به مهلت قانونی شرایط نیز به مراتب پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

 

گلوبال تایمز
چین

امریکا شبکه اجتماعی تیک‌تاک را در داخل کشورش ممنوع کرده است. این تنها یکی از نمادهای بی توجهی امریکا به شعارهایی است که درباره حق آزادی بیان می‌دهد. ضمن اینکه این مسأله نشان می‌دهد امریکا تا چه حد درگیر استانداردهای دوگانه است و برخی مسائل را برای کشورهای دیگر تقبیح می‌کند اما خود مرتکب آنها می‌شود. با این حال ساکنان مونتانا همچنان می‌توانند از این شبکه استفاده کنند.

 

لو فیگارو
فرانسه

جمعیت فرانسه با شتابی بسیار در حال پیر شدن است. آمارها نشان می‌دهد زنان فرانسوی دیگر علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارند. عدم تناسب بین میزان مرگ و میرها و میزان موالید در سراسر جهان نیز بر همین منوال نگران کننده است. طوری که مسئولان هشدار داده‌اند اگر این وضعیت ادامه یابد، در سال 2050 جهان دچار وضعیتی بحرانی خواهد شد.

 

نو داچلند
آلمان

وزیر دفاع آلمان در پاسخ به درخواست‌های اوکراین برای کمک نظامی به این کشور گفته است، نه تورنادوها و نه یوروفایترها در شرایط فعلی برای کمک به اوکراین مناسب نیستند. زیرا برای اینکه بتوانیم چنین جنگنده‌هایی را به کی‌یف بدهیم، باید ابتدا به خلبان‌های اوکراینی آموزش استفاده از این جنگنده‌های مدرن را بدهیم که بسیار گران است. علاوه بر این، کار درخواست‌های اوکراینی‌ها به آنجا کشیده که از کشورهای دیگر خواسته‌اند یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تأمین تسلیحات برای کی‌یف کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی