صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

رئیس بانک مرکزی لبنان دستگیر می‌شود

وزیر کشور لبنان خبر داد، بیروت حکم جلب رئیس بانک مرکزی این کشور را از پلیس بین‌الملل (اینترپل) دریافت کرده است. به گزارش رویترز، بسام مولوی خبر داده است، حکم جلب ریاض سلامه بعد از صدور حکم بازداشت وی از سوی فرانسه درباره اتهامات مربوط به اختلاس صدها میلیون دلار از اموال عمومی صادر شده است. این در حالی است که ریاض سلامه این اتهامات را رد می‌کند. قضات فرانسوی طی سفر اخیر خود به لبنان از همتایان لبنانی خود خواسته بودند به ریاض سلامه اطلاع بدهند که باید ۱۶ مه در مقابل دستگاه قضایی فرانسه در راستای تحقیقات اروپا درباره پولشویی و اختلاس حضور یابد.

 

خشم مقامات ترکیه از شارلی ابدو

مقام‌های دولت ترکیه اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در منتشر کردن کاریکاتور رجب طیب اردوغان بعد از انتخابات اخیر این کشور را محکوم کردند. به گزارش میدل ایست آی، این مجله فکاهی فرانسوی که پیشتر کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) را منتشر کرده، کاریکاتوری از اردوغان را با اشاره به حادثه مرگ «کلود فرانسوا»، خواننده فرانسوی، ملقب به «کلوکلو» در سال ۱۹۷۸ در اثر برق گرفتگی در حمام منتشر کرده و در ضمن آن نوشت: «همچون کلوکلو، تنها سرنوشت ما را از دست او نجات خواهد داد.»

 

جمهوریخواهان به دنبال استیضاح بایدن

یک قانونگذار امریکایی طرح استیضاح جو بایدن را ارائه کرد، اما بعید به نظر می‌رسد که این طرح در مجلسی که عمیقاً دارای اختلاف‌نظر است و جمهوری‌خواهان اکثریت چندان قاطعی در آن ندارند، تصویب شود. به گزارش ایندیپندنت، مارجوری تیلور گرین، قانونگذار جمهوری‌خواه جناح راست از ایالت جورجیا که تئوری‌های توطئه متعددی را چه قبل و چه در دوران تصدی خود در کنگره ترویج کرده، دیروز در یک کنفرانس خبری از طرح خود برای استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا خبر داد و گفت: «جو بایدن عمداً امنیت ملی ما را با امتناع از اجرای قوانین مهاجرت و امنیت مرزهای‌مان به خطر انداخته است.»

 

افزایش مرگ‌و‌میر سیاه‌پوستان در امریکا

مطالعه جدید مجله انجمن پزشکی امریکا نشان داد، طی ۲۲ سال گذشته مرگ و میر در بین سیاه‌پوستان در امریکا ۱.۶۳ میلیون بیشتر از مرگ‌و‌میر در بین سفیدپوستان بوده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این گزارش همچنین نشان داد، سیاه‌پوستان امریکا به‌خاطر نرخ بالای مرگ‌و‌میرشان در این دوره، بیش از ۸۰ میلیون سال از زندگی را در ۲۲ سال گذشته در مقایسه با سفیدپوستان از دست داده‌اند. بیماری قلبی بالاترین دلیل مرگ بوده و سرطان بویژه در مردان عامل اصلی اختلافات در مرگ‌و‌میرهای بیش از حد بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی