رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی به «ایران» خبر داد
برخورد با اخذ شهریه بیش از سقف مجاز
اکرم رضایی
خبرنگار
فصل ثبت نام مدارس یکی از پرچالشترین موضوعات مربوط به سیستم آموزشی کشور است. انتقاد از مدارس دولتی و غیردولتی تا زمانی که این دو دسته از مدارس به نقطه مطلوبی نرسند ادامه خواهد داشت. مدارس دولتی در این مدت بعضاً با افت کیفیت آموزشی و شلوغی جمعیت دانشآموزی نتوانستند به جلب رضایت خانوادهها ادامه دهند و بسیاری از خانوادهها تلاش کردند با اندوختهای که داشتند فرزند خود را در مدرسه غیردولتی ثبتنام کنند تا آموزش بهتری دریافت کنند. بحث شهریههای مدارس اما خانوادهها را دچار استیصال کرده و برخی ازمدارس پیش از اعلام شهریه مصوب اقدام به افزایش شهریههای خود کردهاند. در این گفتوگو با احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به بیرویه بودن افزایش شهریه برخی از مدارس و گلایه والدین از آن پرداختیم. وی درباره افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی پیش از اعلام دقیق میزان افزایش شهریهها بیان کرد: «الگوی شهریه مدارس تهیه شده و در ذیل این الگو همه موارد از جمله نیروی انسانی، اجاره، تجهیزات، امکانات، فضای آموزشی، دستمزد و… قید شده است. این الگو هرساله در شورای نظارت مرکزی مصوب و به استانها ابلاغ میشود. امسال برای اولین بار زودتر از همه سالها بخشنامه ما در ۲۲/۱/۱۴۰۱ ابلاغ شده است. در اینباره شورای نظارت، کمیته اجرایی وابسته به شورای نظارت تصمیمگیری کردهاند.»
وی ادامه داد: «بر اساس همین الگو مدارس در حال بارگذاری مستندات خود هستند تا در منطقه، استان و وزارت آموزش و پرورش تأیید شود.»
محمودزاده در پاسخ به این سؤال که آیا به صورت حضوری از مدارس بازدید کردهاید تا بدانید آنها دقیقاً بر اساس شاخصهایی که طبق الگو اعلام شده، افزایش شهریه را لحاظ کردهاند و صحتسنجی آن را بررسی کردهاید، گفت: «بازدیدهایی از سوی ما صورت گرفته اما این فرایند برای ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور قابل انجام نیست و مدیران کل استانها و مدیران مشارکت موظف بر نظارت در فرایند بارگذاری شاخصها هستند.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امسال نیز ما خیلی زودتر شهریه را اعلام خواهیم کرد یعنی اگر مدرسهای فرایند را زودتر اعلام کند ما مجوز افزایش شهریه را به آنها خواهیم داد و احتمالاً این روند تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت. در این فرایند مدارسی هستند که پیش ثبت نام انجام داده و به صورت علیالحساب هزینهای را از اولیا دریافت کردهاند تا اولیا ثبتنام کنند.» وی درباره مدارس متخلف گفت: «متأسفانه در بین اینها، مدارس اندکی هستند که تخلف میکنند البته نه آنطور که در فضای مجازی پر رنگ شده، مثلاً شاید در میان ۱۸ هزار مدرسه، کمتر از ۱۰۰ مدرسه در تهران و برخی از استانها بیش از آن میزان که حتی هنوز هم اعلام نشده از والدین درخواست شهریه کرده باشند که تمام مدیران استانها موظف به رسیدگی به این مدارس هستند.»
محمودزاده ادامه داد: «به دلیل اخباری که از حوزه شهریه مدارس غیردولتی در فضای مجازی منتشر شده بود من در هفته گذشته پیگیر این موضوع شدم و طی جلسهای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد ۲۵ نفر را به صورت گروههای ۴ و ۵ نفره مأمور کردهاند تا از مدارس بازدید و متخلفان را شناسایی کنند.»
وی در پاسخ به این سؤال که چند مورد از مدارس مرتکب تخلف شدهاند،گفت: «من به صورت سر زده از چند مدرسه در کرج بازدید کردهام. در این مدارس به صورت اتفاقی اسامی چند نفر را از پرونده ثبت نام بیرون آوردم و با آنها تماس گرفتم. در این مورد هزینه اخذ شده و اعلام شده مغایرتی با هم نداشتند. به طور کلی نمیگوییم مدرسه متخلف نداریم، در تهران چنین مدارسی هستند اما ما موظف به برخورد با آنها هستیم.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره نوع برخوردها بیان کرد: «در شورای نظارت استانها برخوردها صورت خواهد گرفت و داخل استانها برخوردهایی شامل توبیخ، عزل مدیر، بستن مدرسه، تذکر کتبی، تعطیلی مدرسه، تغییر مدیر مدرسه و… را داریم که البته همه اینها به نوع تخلف مدرسه بستگی دارد و شورای نظارت آن را تصویب خواهد کرد.»
محمودزاده در پاسخ به این سؤال که باتوجه بهعدم رضایت والدین از مدارس دولتی، میزان ثبت نام در مدارس غیردولتی چقدر افزایش داشته است، گفت: «ما پیگیر افزایش کمّی در مدارس غیردولتی نیستیم، همچنین هیچ استانی را موظف نکردیم که در مدارس غیردولتی افزایش کمی داشته باشد. مگر در مدارس فنی حرفهای و کاردانش که علاقهمند هستیم بخش غیردولتی بویژه دستگاهها و نهادهای غیردولتی در این زمینه به ما کمک کنند. سیاستگذاری مدارس غیردولتی این نیست که ما حتماً افزایش کمی داشته باشیم، بلکه در حوزه کیفیت متمرکز شدهایم.»
بــــرش
900 مدرسه فنی حرفهای غیر دولتی در کشور
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به اهمیت مدارس کاردانش و فنی حرفهای اشاره کرد و گفت: «اهمیت کاردانش و فنی حرفهای به این دلیل است که منجر به اشتغال و کارآفرینی میشود، بنابراین دستگاههای غیردولتی و وابسته میتوانند کمک کنند. از طرفی به دلیل اینکه رهبری به افزایش کیفیت بخشی تأکید داشتهاند ما نیز به دنبال کیفیت بخشی در مدارس غیردولتی و تسری آن هستیم. به همین خاطر به بحث جذب و آموزش نیروی انسانی با حساسیت بیشتری به نسبت گذشته ورود کردیم که منجر به کسب صلاحیت حرفهای در مدارس غیردولتی میشود.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان افزود: «در خصوص کیفیت بخشی کتابهای درسی فوق برنامه سیاستهایمان را اعلام کردهایم و روی آیتمهای کیفیت بخشی متمرکز شدهایم. در حال حاضر حدود ۹۰۰ مدرسه ما در سراسر کشور مربوط به آموزشهای فنی حرفهای کاردانش است.»