صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در بازدید دو ساعت و نیمه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد

خبر‌های خوش دولت برای تأمین کاغذ

 

 

مصلای امام خمینی(ره) دیروز و در ششمین روز برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان رئیس جمهور بود. آیت‌الله رئیسی در این بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه دیدن کرد و پای حرف‌ها و دغدغه‌های ناشران و فعالان حوزه کتاب و نشر نشست.

تأمین کاغذ باکیفیت و ارزان
رئیس‌جمهور با توجه به اهمیت مسائل حوزه کودک و نوجوان، بازدید خود را به‌صورت خاص از سالن ناشران کودک و نوجوان آغاز کرد. در این بازدید دو ساعت و نیمه که وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه در حوزه کتاب و نشر هم حضور داشتند، ناشران و فعالان حوزه نشر درباره دغدغه‌های حوزه کتاب با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردند.
«تأمین کاغذ باکیفیت و ارزان‌قیمت» از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه نشر بود که رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت در این زمینه، اعلام کرد با توجه به امکانات کشور و تدابیری که اندیشیده شده، ناشران بزودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهند شنید.
پرهیز از غلبه ترجمه بر تألیف
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با ناشران و فعالان حوزه کتاب با تأکید بر «پرهیز از غلبه ترجمه بر تألیف در حوزه نشر» به کارهای انجام شده توسط مؤلفین و ناشرین حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که نسبت به تغذیه و سلامت جسمی کودکان و نوجوانان حساس هستیم، باید نسبت به سلامت فکری و اندیشه آنها نیز با حساسیت ویژه برنامه‌ریزی کنیم.
رئیسی ادبیات کودک و نوجوان را یکی از قالب‌های مهم برای انتقال مفاهیم عالی دانست و افزود: کیفیت چاپ و نشر آثار هم به اندازه محتوا مهم است تا کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان جاذبه داشته باشد.
«تولید محتوای مناسب و به‌روز برای ارتقای فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان»، «بهره‌گیری از اندیشه و خلاقیت نوجوانان و جوانان در تألیف و نگارش کتاب»، «همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش با بخش خصوصی در انتشار کتاب‌های آموزنده برای کودک و نوجوان» و «توزیع مناسب و دسترسی آسان و ارزان مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب در اقصی نقاط کشور» از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با ناشران و فعالان حوزه کتاب بود.
 
دیدار با رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری
آیت‌الله رئیسی همچنین روز دوشنبه در دیدار «پاتریارک مارآوا روئیل سوم» رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری و هیأت همراه، ایمان و اخلاق را مسأله محوری جامعه بشری خواند و گفت: اگر ایمان و اخلاق بویژه از سوی صاحبان جایگاه در ادیان الهی به خوبی تبیین شود، می‌تواند بسیاری از گره‌های جوامع بشری را بگشاید. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بسیاری از جوامع به‌رغم توسعه‌یافتگی از نبود اخلاق و ایمان رنج می‌برند، تصریح کرد: نیاز بشر تنها به توسعه و رفاه نیست بلکه یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر در این جوامع که مورد غفلت واقع شده معنویت، اخلاق و ارتباط با خداست.

مبارزه توأمان ایران با تروریسم و تکفیر
رئیسی در ادامه ظلم و جنایت علیه بشریت در نقاط مختلف دنیا را ناشی از دوری از اخلاق و ایمان دانست و گفت: تروریست‌های تکفیری با ادعای دروغین دین‌مداری اما بدون حداقل پایبندی به اخلاق و ایمان در منطقه ما دست به جنایت زدند اما گروهی که در مقابل این جماعت جنایتکار ایستادند و شرشان را از ملت‌های منطقه کم کردند از جمله سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، مسلح به سلاح ایمان حقیقی و اخلاق بودند. رئیس جمهور شرط رضایت نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت مسیح(ع) و همه انبیا و اولیای الهی را پافشاری بر ایمان الهی و ضدیت با ظلم و فساد عنوان کرد و افزود: زیربنای تمدن و مدنیتی که انبیا و اولیای الهی نوید آن را داده‌اند، عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت است و ما باید به دنبال شکل‌گیری چنین جوامع انسان‌سازی باشیم.
«پاتریارک مارآوا روئیل سوم» رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری هم در این دیدار گفت: برای ما اهتمام ویژه مسئولان جمهوری اسلامی به گفت‌و‌گوهای بین ادیان بسیار مایه خرسندی است، حضور نمایندگان ادیان در ساختار حاکمیت جمهوری اسلامی نشان‌دهنده عمق باور و احترام این نظام به ادیان توحیدی است و امیدواریم با این اشتراکات مودت و دوستی روزبه‌روز افزون‌تر شود. رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری تأکید کرد: از مبارزه جمهوری اسلامی ایران با گروه تروریستی داعش برای زنده ماندن ایمان و انسانیت در عراق و سوریه، تشکر می‌کنم.

 

بــــرش

پیام آیت‌‌الله رئیسی به مناسبت روز بزرگداشت
حکیم ابوالقاسم فردوسی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه این حکیم بیداردل و آزاده ژرف‌اندیش به شوق بیداری ایرانیان و ایجاد همدلی و همبستگی، تنگدستی و زندگی سخت را به جان خرید و ثروت و سرمایه خود را در راه آفرینش شاهکار زبان، اندیشه و فرهنگ ایرانی هزینه کرد، تصریح کرد: سرتاسر شاهنامه حدیث و سخن توحید، یگانگی و بندگی خداوند است و در آن خرد تعلیمی با معنویت و دینداری آمیخته شده است. وی در این پیام تأکید کرد: بدون تردید بزرگداشت این شاعر نامدار و معرفی شخصیت و آثار گرانقدر او به جامعه امروز و بویژه نسل جوان به تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی، توسعه و تعمیق همزبانی و همدلی ملی، همبستگی و همگرایی منطقه‌ای و اعتلای حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی