صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

خواهش برای برگزاری کاملاً همزمان هفته سی‌ام قهرمانی را لکه‌دار نکنید!

سعید زاهدیان
روزنامه نگار

در تمام دنیا، برگزاری همزمان بازی‌های هفته پایانی لیگ قانون است. تمام بازی‌ها در یک روز و رأس ساعت مشخص آغاز می‌شود. این اقدام برای جلوگیری از حاشیه و شائبه‌های احتمالی در خصوص تبانی است. در بعضی کشورها مثل اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، دو هفته مانده به پایان، بازی‌ها همزمان است اما در انگلیس و آلمان تنها هفته آخر بازی‌ها در یک روز و یک ساعت معین برگزار می‌شود. در ایران هم طبق قانون دو هفته پایانی، بازی‌ها همواره همزمان برگزار می‌شود.
روز جمعه بیست‌و‌دوم اردیبهشت هم قرار بود هفته بیست‌و‌نهم لیگ برتر در سراسر ایران همزمان رأس ساعت ۱۸ آغاز شود اما اتفاق عجیبی رخ داد. خبرنگارانی که در جایگاه منتظر آغاز بازی بودند، با تصویر عجیبی مواجه شدند. شبکه تلویزیون که تصویرش را به سه قسمت تقسیم کرده بود و همزمان مسابقه پرسپولیس، سپاهان و استقلال را نمایش می‌داد، باعث حیرت حاضران شد. بازی استقلال در رفسنجان مقابل مس رأس ساعت ۱۸ شروع شد اما در ورزشگاه آزادی هنوز بازیکنان به زمین نیامده بودند. حدود دو دقیقه بعد بازی سپاهان و پیکان هم آغاز شد اما خبری از شروع بازی حساس پرسپولیس برابر گل‌‌گهر نبود و در نهایت این بازی با بیش از پنج دقیقه تأخیر آغاز شد!
بسیاری از خبرنگاران تصور می‌کردند این اتفاق باعث بیانیه‌نویسی سپاهان بین نیمه شود اما از آنجا که تأخیر در آغاز مسابقه تأثیری در نتیجه نداشت و پرسپولیس همان نیمه اول کار را با سه گل تمام کرد و سپاهان هم با پنج گل به پیروزی رسید، این موضوع به بهانه‌ای برای هیچ کدام از تیم‌ها برای اعتراض و جنجال تبدیل نشد اما فرض محال که محال نیست؛ چنانچه بازی پرسپولیس مقابل گل‌کهر گره می‌خورد و شاگردان یحیی در دقایق پایانی و در حالی که بازی سپاهان به اتمام رسیده بود به گل می‌رسیدند، این هفته غوغایی در فضای مجازی و رسانه‌ها به راه می‌افتاد و تأخیر در شروع بازی دستمایه تیم‌ها برای انواع انگ و اتهام به رقیب می‌شد.
حالا به هفته آخر رسیده‌ایم. پرسپولیس در قائمشهر میهمان نساجی است و سپاهان هم باید به کرمان برود تا مقابل مس قعر جدولی بازی کند. آیا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برنامه‌ای برای هماهنگ شدن بازی‌ها، ناظران و داوران خود دارد که با ارتباط تلفنی، رأس ساعت معین تمام بازی‌ها آغاز شود تا سرنوشت تیم‌ قهرمان و تیم‌های سقوط کننده تقریباً همزمان مشخص شود و شک و شبهه‌ای بابت دیر شروع شدن بازی‌ها نباشد؟ در تمام دنیا ناظران سازمان لیگ با وسواس تلاش می‌کنند مسابقات دقیقاً همزمان آغاز شود و اگر اتفاقی در دقایق پایانی رخ داد، اتهامی متوجه فدراسیون و سازمان لیگ نباشد. با این اقدام قهرمانی تیم‌ها لکه‌دار نمی‌شود و فدراسیون هم از باشگاه‌ها و داوران محافظت می‌کند تا پس از اتمام فصل در معرض اتهام نباشند.
فدراسیون فوتبال نتوانست هفته بیست‌و‌نهم را سر ساعت آغاز کند اما این اتفاق باید تجربه‌ای برای سازمان لیگ باشد تا هفته آخر تمام بازی‌ها رأس ساعت مشخصی آغاز شود. حتی آغاز نیمه دوم هم باید همزمان سوت بخورد تا ابهامی درخصوص تلاش برای حمایت از یک تیم ایجاد نشود و هفته آخر بدون دردسر به پایان برسد تا خستگی به تن هیچ‌کدام از ارکان برگزاری بازی‌ها نماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی