صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

آمادگی ایران برای انتقال پیشرفت‌ها در حوزه بیو، نانو، دارو و نفت به کشورهای اسلامی
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آماده انتقال پیشرفت‌های ایران در زمینه‌ فناوری‌ها و توانمندی‌های بیو، نانو، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، ساخت تجهیزات نیروگاهی و ساخت کاتالیست‌های صنعت نفت به اعضای بانک توسعه اسلامی و کشورهای اسلامی هستیم.
به گزارش تسنیم، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) به جده عربستان سفر کرده است، در حاشیه این سفر اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی را یکی از بهترین و مهم‌ترین فرصت‌ها برای کشورهای عضو دانست و گفت: این اجلاس فرصت همکاری مشترک میان اعضای بانک را فراهم می‌آورد و این هدف در دستور کار این دوره اجلاس نیز قرار داده شده است. وی از اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از توانمندی‌های کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: اراده ما بر این است که با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌ فناوری‌ها و توانمندی‌های بیو، نانو، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، ساخت تجهیزات نیروگاهی و ساخت کاتالیست‌های صنعت نفت، این پیشرفت‌ها را در اختیار سایر اعضای بانک و کشورهای اسلامی قرار دهیم.

 

سهم 25 درصدی کشاورزی
در اشتغالزایی کشور
علی راه‌انجام، معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: 25 درصد اشتغالزایی کشور را بخش کشاورزی و سهمی 15 درصدی در تولیدات ناخالص داخلی دارد ولی تنها 3 درصد سرمایه‌گذاری کشور به این بخش سوق داده می‌شود.
وی افزود: سالانه 5 میلیون تن از محصولات کشاورزی کشورمان را تولید می‌کنیم که 70 درصد آن تولیدات زراعی، 15 درصد آن تولیدات باغی و 15 درصد دیگر مربوط به تولیدات دامی و شیلاتی است.
معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: به‌واسطه نزدیکی به پایتخت قزوین سهم زیادی در عرضه مواد غذایی کشور دارد و از طرف دیگر در بسیاری از محصولات هم چون شیر، علوفه، گوشت مرغ، زیتون، فندق، انگور جزو رتبه‌های نخست تولید در کشور هستیم.
راه‌انجام گفت: حدود 80 واحد کشت و صنعت و واحدهای بزرگ کشاورزی در قزوین مشغول به کار هستند که در 80 هزار هکتار از اراضی یکپارچه شده استان به تولید می‌پردازند. ی افزود: کشاورزی در قزوین به صورت یکپارچه، مکانیزه و فنی انجام می‌شود و یکی از پیشرفته‌ترین شبکه آبیاری کشور را داریم که با کمک سد طالقان و دیگر سدها و 4 هزار چاه عمیق کشاورزی خود را توسعه داده‌ایم. معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت دیم رفته و محصولاتی از جمله غلات، علوفه، گیاهان دارویی و حبوبات در آنها کشت می‌شود ضمن اینکه حدود 10 هزار هکتار از اراضی تاکستان و بویین‌زهرا به کشت پسته باکیفیتی اختصاص دارد که به دلیل طعم و ریز بودن آن در دنیا بشدت محبوب است. راه‌انجام با بیان اینکه 8 تن در هکتار پسته برداشت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اولین مجوز گردشگری کشاورزی که مربوط به طرح‌های زیتون بوده را صادر کرده‌ایم و از طرف دیگر گردشگران می‌توانند از کلکسیون پسته دنیا که در قزوین قرار دارد دیدن کنند. وی در پایان گفت: استان قزوین کمتر از یک‌درصد مساحت کشور را دارد ولی 4 درصد مواد غذایی و محصولات کشاورزی را تولید و به بازارهای سراسر کشور عرضه می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی