صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

چراغ سبز اشتغال به اقتصاد 1402

شاخص انتظارات خوش‌بینانه رونق اقتصاد به بالاترین مقدار خود در فروردین امسال رسید

امسال اشتغال کشور با افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد و نرخ بیکاری نیز همچنان تک‌رقمی و روند نزولی طی خواهد کرد؛ نشانی آن تقویت روند بهبود وضعیت کسب و کار صنایع کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته و افزایش شدت شاخص انتظارات خوش‌بینانه رونق اقتصاد به بالاترین حد خود در فروردین برای سال‌جاری است.
بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، پیش‌بینی می‌شود که رشد اشتغال کشور در سال 1401 نسبت به سال 1400، به مقدار 1.1درصد افزایش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی نیز حدود 41 و نرخ بیکاری نیز با 0.2درصد کاهش به 9 درصد رسیده است.
یکی از نشانه‌های رونق واقعی اشتغال، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است. بر اساس داده‌های سال 1401 و همچنین سیگنال‌های ارائه شده از فضای کسب‌وکار این نرخ در سال‌جاری با افزایش مواجه خواهد شد؛ همچنان‌که روند نزولی آن در سال گذشته متوقف شد.
بر همین اساس می‌توان بیان کرد که وضعیت بازار کار در سال 1401 نسبت به سال 1400 بهبود یافته و این روند در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و در سال 1402 نیز تداوم نرخ بیکاری تک‌رقمی وجود دارد. بررسی مؤلفه‌های شاخص مدیران خرید (PMI)، سال 1401 و فروردین سال 1402، نیز این نوید را به بازار کار می‌دهد که محیط کسب و کار در کشور رونق یابد و اشتغال کشور نیز افزایشی شود.
بر اساس بررسی‌های شاخص مدیران خرید، (شامخ) سه ماهه پایانی سال 1401، بیشتر صنایع با رشد مواجه و فضای بازار کار آنها نیز با رونق روبه‌رو بوده است. شامخ در اسفندماه سال 1401، به ناحیه بالای 50 رسید که از بهبود قابل‌توجه وضعیت کسب‌وکارها در اسفندماه سال گذشته نسبت به بهمن‌ماه همین سال حکایت دارد. بر اساس گزارش مدیران خرید در اسفندماه سال 1401، مقدار تولید افزایش قابل‌توجهی داشته و به مقدار 60.81 درصد رسید.
تقاضا به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های اثرگذار رونق اقتصادی نیز در این سال با افزایش مواجه شد، بطوری‌که مقدار میزان سفارش‌های تولید در پایان سال گذشته با افزایش 54.97 درصدی مواجه شد در حالی که این نرخ در بهمن ماه همان سال49.6 درصد بوده است. تحویل سفارش‌های تولید نیز با 61.48 درصد بهبود یافت، بطوری که داده‌ها نشان می‌دهد در پایان سال گذشته میزان استخدام نیروی کار با افزایش 52.28 درصدی مواجه بوده است.
در پایان سال 1401، تولیدات گروه کانی‌های غیرفلزی با 17 درصد افزایش نسبت به بهمن‌ماه همان سال، نشان از شدت یافتن بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه دارد. پس‌ از این گروه شامخ گروه لاستیک و پلاستیک با ثبت رقم 73 درصد، از بهبود چشمگیر در فعالیت‌های این گروه نسبت به ماه قبل حکایت دارد. پس‌ از آن، صنایع چوب، کاغذ و مبلمان با ثبت عدد 69.8 درصد در اسفند سال گذشته قرار می‌گیرد که نسبت به شامخ بهمن همان سال 14 واحد افزایش نشان می‌دهد؛ بنابراین شدت بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه نیز افزایش یافته و حکایت از رونق قابل‌توجه کسب‌وکارهای این گروه طی سه ماه اخیر دارد.
 گروه فرآورده‌های نفتی نیز با ثبت عدد 63.8 درصدی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد که نشان از رونق کسب‌وکارهای این گروه در اسفند پارسال نسبت به بهمن‌ماه دارد. این عدد نسبت به شامخ ماه گذشته 7 واحد درصد افزایش یافته است. لذا در سه ماه پایانی سال بر شدت بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه نیز افزوده شده است. در گروه صنایع غذایی شامخ با ثبت عدد 58.5 درصد نیز نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته 4.5 واحد درصد افزایش یافته است. کسب‌وکارهای این گروه نیز در اسفندماه بهبود قابل‌توجهی داشته و بر شدت بهبود طی سه ماه آخر سال 1401 افزوده شده است.
شامخ صنایع فلزی با اندکی افزایش به عدد 57 رسیده که نشان از بهبود قابل‌ملاحظه در وضعیت کسب‌وکارهای این صنایع در اسفندماه سال گذشته نسبت به بهمن‌ماه دارد. همچنین شامخ گروه‌های ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی با تنزل 8 واحدی نسبت به بهمن ماه سال گذشته عدد 57 درصد را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه نسبت به ماه گذشته است هرچند که از شدت این بهبود نسبت به بهمن‌ماه کاسته شده است. اما داده‌های این شاخص در فروردین‌ماه نشان می‌دهد که روند بهبود فضای کسب‌وکار در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت، طبق روال دوره‌ای در فروردین‌ماه امسال به دلیل تعطیلات، همه رشته‌ فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبه‌رو بوده‌اند اما هم‌زمان در این ماه، شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده با افزایش 75.76 درصد، شدت افزایش انتظارات خوش‌بینانه فعالان اقتصادی برای فعالیت در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد که بالاترین رقم در دوره 43 ماهه منتهی به فروردین‌ماه امسال را ثبت کرده است. همچنین در فروردین‌ماه امسال شاخص انتظارات تولید به 78.83 درصد رسید که به بیشترین مقدار خود در سری زمانی 55 دوره‌ای منتهی به فروردین‌ماه سال‌جاری رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی