صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

انتقاد لاوروف از سوءاستفاده‌های غرب

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی ویدیویی خود در نشست حقوق بین‌الملل سن پترزبورگ با اشاره به پرونده‌ای که کی یف در دیوان کیفری بین‌الملل علیه مسکو تشکیل داده، از سوءاستفاده آشکار غرب از هنجارهای عدالت بین‌المللی در رابطه با کشورش انتقاد کرد. به نوشته اسپوتنیک، سرگئی لاوروف گفت: «دیوان کیفری در برابر فشار غرب مقاومت نکرده و تاکنون دستور اقدامات موقت داده است و حدود 30 کشور عمدتاً اروپایی و عضو ناتو برای باج‌خواهی آشکار از ما سعی در پیوستن به این روند دارند.»

 

توافق سودانی‌ها  در جده

نمایندگان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در عربستان بیانیه جده را امضا کرده و تعهد دادند تا به پیشبرد فعالیت انسانی در سودان پایبند باشند. به نوشته روسیا‌الیوم، در این بیانیه که در جده به امضا رسید طرفین به مقاطع توقف منظم درگیری‌ها برای مسائل انسانی و روزهای برقراری آتش‌بس اعلام پایبندی کردند. آنها تأکید کردند تمامی اقدامات لازم برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان را در نظر دارند.
این در حالی است که خبرگزاری فرانسه از یک مسئول امریکایی نقل کرد که هرچند طرفین درگیر متعهد شدند که به اصول تأمین کمک‌های انسانی پایبند باشند اما توافق آتش بس حاصل نشد.

 

استعفای
 معاون وزیرخارجه امریکا

منابع رسانه‌ای اعلام کردند، وندی شرمن تابستان امسال از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد. به گزارش اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه امریکا قرار است در روزهای آتی این تصمیم را علنی کند. هنوز مشخص نیست چه کسی جای او را خواهد گرفت اما گفته می شود همزمان با این استعفا دولت جو بایدن در نظر دارد، تغییرات دیگری را هم در وزارت خارجه خود ایجاد کند. بر این اساس گفته شده، قرار است، جیمز اوبرایان، رئیس دفتر هماهنگی تحریمی وزارت خارجه به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور اروپایی معرفی شود.

 

واکنش کرملین
به تغییر نام کالینینگراد

اقدام دولت لهستان در تغییر نام شهر روسی کالینینگراد در اسناد رسمی، با واکنش کرملین همراه شد و دولت مسکو این اقدام را خصمانه خواند. به نوشته رویترز، این منطقه جداافتاده از خاک روسیه بین لیتوانی و لهستان و در ساحل دریای بالتیک قرار دارد و تا زمان جنگ جهانی دوم با نام آلمانی کونیگسبرگ شناخته می شد اما بعد از این جنگ زمانی که شوروی سابق به قدرت رسید، نامش به افتخار میخاییل کالینین، یکی از سیاستمداران شوروی تغییر کرد.
در پی این تغییر نام، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد، این تصمیم «به مثابه دیوانگی» است.

جستجو
آرشیو تاریخی