صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

مولوی عبدالحمید
و یادآوری یک خیانت
خبر اول اینکه،  پس از حمایت‌های یک جریان سیاسی در زاهدان از آشوب‌های خیابانی سال گذشته، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی نیز کوشید طی هفته‌های گذشته از تریبون نماز جمعه مسجد مکی به طرح موضوعات متنوع در جهت منافع بیگانگان بپردازد. طرح حمایت از بهائیان، آشتی با اسرائیل، برگزاری رفراندوم با دخالت خارجی ها، اعلام زودهنگام عید فطر در منطقه بلوچستان با ادعای چشم‌های قوی‌تر از تلسکوپ، انتقاد از اعدام قاچاقچیان خطرناک مواد مخدر، سکوت در برابر ترور رئیس پلیس آگاهی سراوان و همسرش از جمله مواضع و محورهایی بود که دست رسانه‌های ضدانقلاب را در روزهای جمعه پر می‌کرد. این در حالی است که برخی نزدیکان آقای اسماعیل‌زهی (حلقه اول) نیز طی همین ماه‌های اخیر به جهت ارتباط با سرویس‌های بیگانه، دستگیر شدند.
اما نکته جالب توجه، به سخنرانی روز گذشته آقای اسماعیل‌زهی برمی‌گردد؛ آنجا که وی از «انتخابات آزاد» (نفی هرگونه نظارت بر کاندیداها) سخن گفته و مدعی شده است که در انتخابات ایران، انسان‌های شایسته و سالم نمی‌توانند روی کار بیایند. مسأله‌ای که شاید مشاوران مولوی عبدالحمید به او یادآور نشدند،  ماجرای خیانت رئیس سابق فدراسیون بوکس و پناهندگی سیاسی او به بیگانگان است؛  بسیاری از رسانه ها گزارش داده بودند که ثوری از منسوبان به مولوی عبدالحمید بوده است و با کارسازی های او به ریاست فدراسیون بوکس رسید. آقای اسماعیل زهی در حمایت از انتصاب این فرد گفته بود که او «صادقانه و سالم» خدمت می‌کند. مولوی عبدالحمید تاکنون درباره خیانت ثوری سخنی نگفته است.
از طرفی دیگر مولوی عبدالحمید نباید در انتقاد، غیرمنصفانه عمل کند؛ چرا که هر نقدی به انتخابات در جمهوری اسلامی هم داشته باشد، اما به عنوان اولین نظام دینی در منطقه که حق رأی او را به رسمیت شمرده، همین جمهوری اسلامی بوده است.

افشاگری براندازان از اصالت روبات‌ها در فضای مجازی
دست آخر اینکه، اپوزیسیون ازهم گیسخته که به خاطر رقابت‌های حامد اسماعیلیون و رضا پهلوی برای کسب رهبری براندازان از هم منفک شده‌اند، درباره نحوه وزن‌دهی یکدیگر در فضای مجازی دست به افشاگری زده‌اند. در تازه‌ترین مورد، هواداران این دو جریان یکدیگر را متهم کرده‌اند که برای نشان دادن وزن سیاسی و مردمی خود، نه تنها به هشتگ‌سازی روی آورده‌اند، بلکه این هشتگ را نیز عمدتاً با استفاده از روبات‌ها مطرح کرده و به اصطلاح «ترند» کرده‌اند. هرچند تا اینجا، این دعواها نشان می‌دهد که براندازان بین خودشان به جنگ هشتگی روی آورده‌اند، اما یک مسأله دیگر هم روشن می‌شود و آن، اعتراف براندازان به استفاده از روبات‌ها و کاربران فیک برای مطرح کردن هشتگ‌ها است. البته این واقعیت، در ابتدای اغتشاشات سال گذشته و هنگام مطرح شدن علی کریمی و دیگر چهره‌های ادعایی هم دیده و اثبات شد. با وجود این، اکنون مشخص می‌شود که در پاییز سال گذشته، چگونه جنگ هشتگ‌ها توانست به وسیله روبات‌ها و پول‌پاشی در فضای مجازی، بر فضای حقیقی اثرگذار باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی