صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزارت خارجه از آزادی 2 تبعه فرانسوی زندانی بنا به ملاحظات انسان‌دوستانه خبر داد

استقبال فرانسه، تقدیر ایرلند

اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی برای آزادی دو تبعه فرانسوی بهانه گفت‌و‌گوی تلفنی روز گذشته وزرای خارجه ایران و فرانسه قرار گرفت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از آزادی دو تبعه فرانسوی زندانی خبر داد و اعلام کرد که قوه قضائیه در پاسخ به درخواست‌های فرانسه و مذاکرات انجام شده بین وزرای خارجه، با حسن‌نیت و در اقدامی انسان‌دوستانه و در راستای قوانین و مقررات مربوطه، دو تبعه فرانسوی را آزاد کرد. «برنارد فیلان»، تبعه فرانسوی - ایرلندی ماه‌ها پیش به جرم تهیه و ارسال اطلاعات امنیتی در اوج اغتشاشات ایران، دستگیر و محاکمه شده بود. «بنجامین بریر»، تبعه فرانسوی نیز ماه‌ها پیش در دادگاه به اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظام محکوم به حبس شده بود. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی از آزادی این دو تبعه فرانسوی استقبال و اعلام کرد: «من از همه کسانی که باعث این امر شدند تشکر می‌کنم. ما برای بازگشت هموطنانی که هنوز در ایران در بازداشت هستند، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.» بلافاصله پس از پیام «مکرون»، «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه هم در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی برای آزادی دو تبعه فرانسوی تشکر کرد و آن را گامی مؤثر و اعتمادساز خواند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی روابط ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی ایران و فرانسه را مورد اشاره قرار داد و از واقع بینانه شدن رویکرد فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان گامی مثبت یاد کرد. وزیر امور خارجه ایران اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه درباره استقلال راهبردی این کشور را مورد اشاره قرار داد و تلاش عملی برای تحقق این راهبرد را گام مؤثری در جهان در حال تحول کنونی خواند. امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: «سپاه پاسداران نقش بی‌بدیلی در پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم تکفیری در منطقه دارد و به عنوان حافظ امنیت کشور خط قرمز ماست.» «کاترین کولونا» نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای اخیراً در پکن داشتیم، ضمن ابراز خرسندی از مورد توجه قرار گرفتن سیاست استقلال راهبردی مدنظر فرانسه، عنوان کرد: «گفت‌وگوی سازنده بهترین مسیر برای کمک به رفع مشکلات است و در این راستا فرانسه از تداوم گفت‌وگوهای سازنده و عمیق بین دو کشور استقبال می‌کند.»
«مایکل مارتین»، وزیر خارجه ایرلند هم در تماسی تلفنی با وزیر خارجه کشورمان ضمن قدردانی از تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای آزادی یکی از هموطنانش، بر اراده کشورش برای همکاری با تهران تأکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گویی دیگر با «حاجا لحبیب»، وزیر خارجه بلژیک درخصوص موضوعات مورد علاقه از جمله همکاری‌های کنسولی بحث و تبادل نظر کرد. در این گفت‌وگو طرفین ابراز امیدواری کردند با تلاش دو کشور در عبور از موانع، همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بلژیک بیش از پیش توسعه یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی