صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

کارشناسی

جرم شناسی جنایت خانوادگی

دکترعلی نجفی توانا استاد حقوق جزاء و جرم شناسی درباره همسرکشی به خبرنگار ما گفت: ارتکاب جرایم مانند قتل و ضرب و جرح حکایت از نوعی تبعیت از خوی حیوانی است که در صورت وجود بعضی شرایط هرانسانی احتمال می‌رود مرتکب این‌گونه جرایم شود.
 وی افزود: این عوامل گاهی به‌ دلیل عصبانیت بیش از حد متعارف و یا اختلال روحی و روانی به‌دلیل بیماری‌های مادرزادی، بیماری‌های ناشی از فشارهای روحی و اکتسابی است که منجر به جنایات خانوادگی می‌شود، اما در میان بعضی مجرمان عواملی مانند مصرف موادمخدر یا مشروبات الکلی به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بوده است.
این جرم شناس یادآور شد: ناگفته نماند در جوامعی که مردم زندگی متعادل اقتصادی و فرهنگی دارند، هرچند این عوامل تأثیرگذار است اما چون علل و انگیزه‌های بنیادی وعمومی کمتر در جامعه وجود دارد، در نتیجه میزان قتل و ضرب و جرح کمتر است. دکتر توانا تأکید کرد: بعضی برای برون‌رفت از این‌گونه التهابات ذهنی و روحی و روانی به موادمخدر و مشروبات الکلی پناه می‌برند. این جرم‌شناس معتقد است، بررسی جمعیت کیفری به ویژه درجنایات جسمانی نشان می‌دهد که از هم‌گسیختگی خانوادگی در نزد افرادی که معتاد هستند بسیار بالاست و در نتیجه این اختلافات ابتدا منجر به طلاق می‌شود، یا اینکه جدال میان اعضای خانواده با جنایات بسیار وحشتناک گره می‌خورد که به غیر از زن و مرد، اعضای دیگر خانواده گاهی قربانی جنایت‌ها و خشونت‌های خانوادگی می‌شوند.
دکترتوانا اضافه کرد: در این جنایت که اتفاق افتاده است دو عامل جرم شناسی قابل مشاهده است؛ ابتدا اعتیاد مرد خانواده است که رو به استفاده از شیشه آورده و کسی که شیشه مصرف می‌کند، به‌دلیل خماری قبل از مصرف و یا نشئگی بعد از مصرف کنترلی بر رفتار خود ندارد یا کنترل ناچیزی دارد، به نوعی دچار اختلال روحی و رفتاری است. علت دوم تأثیر کمتر شیشه قبل از ارتکاب جرم یا طراحی نقشه به‌دلیل بی‌ارادگی یا ضعف ناشی از موادمخدر، نقشه قتل همسر خود را می‌کشد و البته اگر پرونده پزشکی قانونی مرد دقیقاً بررسی شود با توجه به میزان مصرف و اظهارات متهم و نحوه ارتکاب جرم می‌توان علت ضرب و جرح و کشتن به جنون رسیدن باشد، بنابراین متهم به قتل عمد نخواهد شد، اما اگراینکه قبلاً بدین منظور مواد مصرف کرده باشد و اگرهم به حد اختلال کامل برسد موجب رهایی وی از مجازات جنایت عمدی نخواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی