در چهارمین روز حملات در فلسطین، رسانه‌های عبری از وعده تل آویو برای پایبندی به آتش‌بس خبر دادند

غافلگیری صهیونیست‌ها از قدرت مقاومت

زهره صفاری
خبرنگار

پاسخ سنگین مقاومت به بمباران هوایی غزه و ترور 5 فرمانده جهاد اسلامی، تقابل گروه‌های مبارز فلسطینی با رژیم صهیونیستی را به چهارمین روز کشانده؛ این در حالی است که به اذعان رسانه‌های صهیونیست، قدرت موشکی مقاومت، این رژیم و گنبد آهنین آن را از نفس انداخته و آنها را دست به دامان میانجیگران بین‌المللی برای رهایی از این مخمصه کرده است.
به گزارش شبکه خبری المیادین، وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای فلسطینی در باریکه غزه را 31 نفر اعلام کرده که در میان آنها 6 کودک و 3 زن نیز بوده‌اند و حدود 93 غیرنظامی نیز مجروح شده‌اند. همچنین براساس آخرین آمارها، 19 واحد مسکونی در غزه به طور کامل تخریب شده، 28 واحد مسکونی آسیب جدی دیده و 286 خانه نیز به طور جزئی تخریب شده‌اند.
بنا به اذعان ارتش صهیونیستی تا چهارمین روز عملیات انتقام آزادگان، بیش از 800 راکت به سمت شهرک‌های اسرائیلی شلیک شده که گنبد آهنین در رهگیری 620 راکت ناکام بوده و به گفته وزیر جنگ اسرائیل، تنها یک چهارم موشک‌ها رهگیری و منهدم شده‌اند. در عین حال به نوشته العالم، در پی آتشباران سنگین سرزمین‌های اشغالی، موشک‌های دوربرد مقاومت با اصابت به ساختمان چهارطبقه‌ای در رحوفوت در حومه تل‌آویو، یک صهیونیست را به کام مرگ کشاند و 9 نفر نیز مجروح شدند. اهمیت موفقیت در این عملیات از آن جهت است که منطقه هدف در رحوفوت از مناطق بسیار استراتژیک رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. منابع رسانه‌ای ظهر دیروز نیز از شنیده شدن صدای انفجار و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در قدس و حومه آن خبر دادند. به نوشته ایسنا به نقل از الجزیره، در این عملیات، مقاومت 20 راکت از نوار غزه به سمت شهرک اشکول شلیک کرد.

نگرانی صهیونیست‌ها از برد موشک‌های مقاومت
اصابت موشک‌های دوربرد مقاومت به نزدیکی تل‌آویو نه تنها آزمایش موفقی برای موشک‌های مقاومت بود که با عجز گنبد آهنین در مهار آنها، سران صهیونیست را بشدت نگران کرده است.
العالم به نقل از روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحرونوت اعلام کرد، شلیک یک موشک سنگین از سوی مقاومت غزه به سمت تل‌آویو، ارتش این رژیم را برای نخستین بار مجبور به فعالسازی سامانه فلاخن داوود به منظور رهگیری و انهدام این موشک کرد. این سامانه پدافندی که یک میلیون دلار برای صهیونیست‌ها هزینه در برداشته، با استیصال صهیونیست‌ها در چند روز اخیر، زودتر از زمان تعیین‌شده مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حامیانش همچنان سعی در حفظ موضع خود داشته و حاضر به اعتراف به این ناتوانی و فشار نیستند و در اظهاراتشان این حملات را فرصت طلایی برای تنش‌ها عنوان می‌کنند، اما زمزمه‌های فشار این رژیم به گروه‌های میانجی مصری و اروپایی برای آتش‌بس از سوی رسانه‌های این کشور به گوش می‌رسد.
در عین حال گروه‌های مقاومت فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای عنوان کردند که انتقام‌ها را ادامه می‌دهند: «ترورها ما را قوی‌تر می‌کنند. به دشمن ترسو می‌گوییم بمباران خانه‌های مردم اشتباه است و دست مقاومت برای ضربه زدن به این رژیم باز است.» همزمان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که تاکنون تماس‌هایی را از مصر، قطر و سازمان‌های بین‌المللی دریافت کرده است، بر وحدت گروه‌های مقاومت و آمادگی همیشگی آنها برای برخورد با هر گونه تجاوز صهیونیست‌ها تأکید کرد.
انفعال معنادار غرب
هدف قرار دادن غیرنظامیان در درگیری‌های پرتنش با مقاومت، تنها یک بعد خشمگین کردن گروه‌های حقوق بشری است، چرا که این رژیم از آغازین ساعات این حملات با بستن مرزهای غزه امکان انتقال دارو و بیماران را نیز محدود کرده و در طول این چند روز بسیاری از بیماران خاص و مجروحان به دلیل نرسیدن امکانات درمانی ضروری شرایط‌شان رو به وخامت رفته است.
این رفتار از سوی گروه حقوق بشری داخل سرزمین‌های اشغالی نیز مورد نقد بسیار قرار گرفته و این گروه در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام صهیونیست‌ها اعلام کرد: «حدود 292 بیمار و شرکت دارویی در غزه از دسترسی به خدمات پزشکی درمانی محروم شده‌اند.
این در شرایطی است که بسیاری از آنها بیماران سرطانی و مبتلا به بیماری‌های مرگباری هستند که تنها در کرانه باختری امکان درمان دارند. اما تل‌آویو باید بداند که چالش‌های امنیتی مانند افزایش درگیری‌ها نمی‌تواند توجیهی برای زیر پا گذاشتن حقوق ساکنان غزه یا افزایش خشونت علیه غیرنظامیان باشد.» در پی این هشدارها و به‌رغم آنکه رسانه‌های غربی نیز جامعه بین‌المللی را به خاطر سکوت در قبال کشتار کودکان محکوم کرده بودند، امریکا در حالی که آشکارا مواضعش را متمایل به منافع صهیونیست‌ها کرده است، بدون اعمال فشار برای برقراری آتش‌بس، با هشداری نه چندان جدی، تنها از طرفین خواست کشتار غیرنظامیان را متوقف کنند.
در این میان دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان پناهجویان نروژ نیز خواستار خویشتنداری طرفین و پایان فوری تنش‌ها شدند. این درخواست‌ها در شرایطی انجام شده که پیش از این نیز آنها در مسیر حمایت از فلسطین کوتاهی‌هایی داشته‌اند، به طوری که پس از گذشت یک سال از ترور خبرنگار شبکه خبری الجزیره در کرانه باختری، به‌رغم تلاش‌های گروه‌های فلسطینی، با حمایت امریکا و شرکایش از صهیونیست‌ها این پرونده همچنان بی‌نتیجه مانده و به‌تازگی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با سی‌ان‌ان با ابراز تأسف از این فاجعه، عذرخواهی کرده است.

 

خبر پلاس

سید حسن نصرالله:
با اتحاد گروه‌های مقاومت، نتانیاهو ناکام ماند
دبیر کل حزب الله لبنان عصر دیروز در سخنانی تأکید کرد نتانیاهو با به راه انداختن این جنگ به دنبال بازیافتن قدرت بازدارندگی از دست رفته این رژیم است.
سید حسن نصرالله در مراسم سالروز شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان مقاومت در جنوب بیروت، با تبریک و تسلیت شهادت مردم بی‌گناه فلسطین و شماری از فرماندهان مقاومت گفت: «نتانیاهو با ترور فرماندهان گروهان‌های قدس، آغازگر حملات تجاوزگرانه به نوار غزه بود. از انگیزه‌های او برای این جنگ، فرار از بحران داخلی، تظاهرات‌ها و دودستگی است که این رژیم را تهدید می‌کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین سعی کرد تا جهاد اسلامی تنها بماند و دیگر گروه‌های مقاومت بی‌طرف باشند و از این طریق میان مقاومت شکاف ایجاد کند. اما موضع یکپارچه گروه‌های مقاومت آنها را ناکام گذاشت.»
وی افزود: «دشمن انتظار شلیک دو موشک از غزه را داشت اما موشک باران مقاومت، صهیونیست‌ها را مضطرب کرد. حالا نتانیاهو دیگر نمی‌تواند بگوید ما قدرت بازدارندگی‌مان را بازیافتیم چون به برکت اتحاد مقاومت نتوانست هیچ وعده‌ای را عملی کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی