صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

روی خط نمایشگاه کتاب

ادامه مذاکرات برای ارائه کتاب‌هایی که امکان ورود به نمایشگاه را نداشتند

درهای مصلای امام خمینی(ره) تهران روز چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه به روی مخاطبان سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گشوده شد و این رویداد تا روز ۳۰ اردیبهشت هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است. با وجود آغاز فعالیت این دوره از نمایشگاه آن طور که رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید مذاکرات برای ارائه کتاب‌هایی که امکان ورود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب پیدا نکردند، ادامه دارد. یاسر احمدوند با تأکید بر اینکه کتاب تمام ناشران در این نمایشگاه به شکل یکسان بررسی می‌شود، درباره کتابی که امکان ارائه در این نمایشگاه را پیدا نکرد، به ایرنا گفته است: «این کتاب نیاز به چند اصلاحی داشت که درباره آن اطلاع‌رسانی انجام شده بود.» رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه افزوده است: «با مسئولان اداره ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی مذاکراتی انجام شده و امید است با ایجاد اصلاح در کتاب، امکان ارائه آن در این دوره نمایشگاه کتاب مهیا شود.» به گفته احمدوند، عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان دهنده این است که این وزارتخانه، میان ناشران تفاوتی قائل نیست و کتاب تمام ناشران به شکل یکسان بررسی می‌شود.»

 

دست‌ِ پُر نشر امیرکبیر
در نمایشگاه کتاب تهران

انتشارات امیرکبیر در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۴۰۰ عنوان کتاب برای عرضه دارد. طبق گفته مهران عباسی، مدیر این انتشارات ۳۳۰ عنوان از آن کتاب بزرگسال است و همچنین ۱۰۲ عنوان برای کتاب کودک است که در غرفه شکوفه بخش کودک این انتشارات را تشکیل می‌دهد. به گفته او، امسال ۳۳ عنوان کتاب چاپ اولی در غرفه عرضه شده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «شاهکارهای ادبیات فارسی»، «گزیده سخن فارسی» و آثاری از عبدالحسین زرین‌کوب، محمد قهرمان و نیما یوشیج اشاره کرد که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهند شد.

 

توضیحات یک ناشر
درباره عدم شرکت در نمایشگاه

نشر مرکز که اعلام کرده در دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کند، با صدور اطلاعیه‌ای دلایل این‌عدم حضور را توضیح داد. در متن اطلاعیه‌ای که این‌ ناشر منتشر کرده، آمده است: «فروش کتاب در کتابفروشی‌ها به‌خصوص کتابفروشی‌های کوچک و متوسط کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که متأسفانه می‌تواند این‌ شغل را از حیث تناسب درآمد و هزینه، غیراقتصادی کند و به تعطیلی بکشاند، به همین‌دلیل نشر مرکز به‌رغم نیاز به تأمین نقدینگی، تاکنون در هیچ یک از نمایشگاه‌های مجازی شرکت نکرده است تا اندکی به کتابفروشی‌ها کمک کند. لذا عدم شرکت نشر مرکز در نمایشگاه حضوری و مجازی که از ۲۰ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، ادامه همان سیاست قبلی سنوات اخیر این انتشارات است.» همچنین طبق این اطلاعیه نشر مرکز همان تخفیفی را که برای فروش کتاب‌هایش در نمایشگاه در سنوات قبل در نظر گرفته بود، در دوره فعلی برگزاری نمایشگاه نیز در کتابفروشی و سایت نشر مرکز به خریداران کتاب ارائه می‌کند. این‌ تخفیف ۱۵ درصد است.

 

اولین خرید بخش مجازی از بابل

سخنگو و قائم‌ مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پیامی از ثبت اولین خریدار بخش مجازی نمایشگاه کتاب از بابل خبر داد. علی رمضانی؛ سخنگو و قائم‌ مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در فضای مجازی نوشت: «الهی به امید تو، اولین خریدار بخش مجازی نمایشگاه کتاب از بابل ۶:۰۵ صبح، خرید خود را به پایان رساند. از ketab.ir مجازی خرید کنید و از ketab.tv نمایشگاه را زنده ببینید.»

جستجو
آرشیو تاریخی