صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آمارهای امیدوارکننده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز نمایشگاه کتاب

از افزایش دوبرابری نظام حمایتی یارانه خریدتا گسترش مساحت نمایشگاه

«افزایش دوبرابری نظام حمایتی یارانه‌ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال»؛ این خبر را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز بازگشایی سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از حضور ۳ هزار ناشر گفت و با اشاره به افزایش مساحت این دوره از نمایشگاه، پیش‌بینی کرد که بین ۵ تا ۷ میلیون نفر از نمایشگاه امسال بازدید کنند. او که یک روز پیش از این و در فاصله 24 ساعت مانده به آغاز فعالیت این دوره از نمایشگاه به مصلای تهران رفته و به‌صورت سرزده از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرده بود از ایجاد فضای پرنشاطی برای خانواده‌ها در نمایشگاه امسال سخن گفت. محمدمهدی اسماعیلی همچنین در جلسه شورای هنر حضور یافت و از امید به وفاق و وحدت سلیقه در موسیقی گفت.

آغاز فعالیت نمایشگاه کتاب با آمار امیدبخش
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز گذشته (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «چندین مقام فرهنگی از کشورهای مختلف در این نمایشگاه داریم. همچنین در مجموع میزبان بیش از ۳۰۰۰ ناشر در این نمایشگاه هستیم.»
اسماعیلی با اعلام خبر افزایش دوبرابری نظام حمایتی یارانه‌ای افزود: «تلاش کردیم نظام حمایتی یارانه‌ای را افزایش دهیم که میزان این حمایت‌ها نسبت به سال گذشته تقریباً دوبرابر شده است. همچنین مساحت نمایشگاه بیش از ۱۳۰ هزار متر است که چنین عددی را در هیچ دوره‌ای نداشته‌ایم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «بیش از آنکه این رویداد را عرصه‌ای برای خرید و فروش کتاب بدانیم، یک جشنواره بزرگ فرهنگی می‌دانیم که نظیر آن در هیچ جایی از دنیا نیست.»
او همچنین گفت: «پیش‌بینی استقبال بین ۵ تا ۷ میلیون نفر را داریم که عددی کم نظیر خواهد بود. همچنین تلاش شده همه امکانات رفاهی، ارتباطی و حمل‌ونقل برقرار شود. از همه دستگاه‌های همکار از جمله نیروی انتظامی، شهرداری، صداوسیما و سایر مجموعه‌هایی که ما را در این کار مورد حمایت قرار می‌دهند تقدیر و تشکر می‌کنم.»

برنامه‌های ویژه نمایشگاه کتاب برای کودکان
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در فاصله یک روز مانده به آغاز سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور در مصلای امام خمینی(ره) و بازدید سرزده از محل برپایی نمایشگاه و آخرین روند آماده‌سازی بخش‌های مختلف، بر اینکه نمایشگاه کتاب خانواده محور است، تأکید کرد: «امسال فضای پرنشاطی برای خانواده‌ها در نمایشگاه فراهم شده است و در کنار عرضه آثار متنوع، برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای خانواده‌ها برگزار خواهد شد. همچنین در نمایشگاه برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان تدارک دیده شده است به طوری که چندبرابر مساحت نسبت به دوره‌های قبل فضا برای حوزه کودک و نوجوان فراهم شده است. »

امید به وفاق و وحدت سلیقه با تنظیم «سند موسیقی»
سند موسیقی در تازه‌ترین جلسه شورای هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران مجموعه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه موسیقی بررسی شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین جلسه شورای هنر با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به کشور سوریه به اهتمام دولت مردمی در ارتقای تعاملات فرهنگی و هنری با کشورهای محور مقاومت تأکید کرد. او در ادامه به امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی و هنری با کشور سوریه اشاره کرد و از این موضوع سخن گفت که کشورهای منطقه بیش از آنکه تحت تأثیر اقتدار نظام باشند، متأثر از عناصر فرهنگی انقلاب اسلامی هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این جلسه پس از ارائه نقطه نظرات حاضرین در خصوص «بررسی سند موسیقی» به‌عنوان دستور جلسه به اهمیت و جایگاه این سند در تعالی حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: «از آنجا که «موسیقی» همواره به‌عنوان پرمصرف‌ترین حوزه هنری کشور در آمایش‌های مختلف با فاصله بسیار در صدر قرار دارد، مباحث و موضوعات مرتبط با آن همواره مورد توجه اقشار مختلف با سلایق متفاوت است و در این خصوص سند موسیقی می‌تواند به محل وفاق و نقطه وحدت سلایق و دیدگاه‌های مختلف در حوزه موسیقی بدل شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی