صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مصلای تهران تا 30 اردیبهشت میزبان ناشران و کتاب‌دوستان خواهد بود

آغاز جشن ملی کتاب با حضور میلیونی مردم


درهای مصلای تهران روی بازدیدکنندگان سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران باز شد؛ رویدادی بین‌المللی در عرصه نشر کشورمان که همچون سال گذشته در دو بخش حضوری و مجازی میزبانی علاقه‌‌مندان کتاب و کتابخوانی را بر عهده دارد و این دوره با حضور ناشرانی از 40 کشور جهان و با درنظر گرفتن تسهیلاتی برای اقشاری همچون دانشجویان، معلمان و کارگران برگزار می‌شود.

نرم‌افزاری برای پرهیز از سردرگمی خریداران
سال گذشته برای نخستین مرتبه، خریداران کتاب شاهد برپایی همزمان بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران بودند، فراهم آوردن فرصت برای آنهایی که مشغله‌های روزمره امکان مراجعه حضوری، بازدید از غرفه‌ها و خرید آثار مورد نظر را از آنان گرفته بود. با این حال بخش فیزیکی نمایشگاه همچنان با استقبال زیادی مواجه بود، حتی گروهی از مخاطبان همزمان از امکانات هر دو بخش مجازی و فیزیکی بهره‌مند شدند. امسال هم با توجه به شرایطی که در مراجعه حضوری نمایشگاه کتاب برای علاقه‌مندان فراهم است، از جمله دیدار از غرفه‌ها، امکان تورق کتاب‌ها و بهره‌مندی از راهنمایی غرفه‌داران برای آنهایی که فهرستی از پیش تهیه نکرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که بازدیدکنندگان زیادی به استقبال از بخش فیزیکی این رویداد عرصه نشر بروند.
اگر شما هم در زمره افراد علاقه‌مند به مراجعه حضوری هستید، دانلود و نصب نرم‌افزار اطلاع‌رسانی این رویداد فرهنگی که در دو نسخه اندروید و IOS، برای اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌ها، ناشران داخلی و خارجی و فعالیت‌های جنبی نمایشگاه طراحی شده راهنمای خوبی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازتان خواهد بود. با وجود این، همچون روال سابق، کمیته اطلاع‌رسانی درباره هر دو بخش فیزیکی و حضوری نمایشگاه کتاب تهران مسئولیت پاسخگویی خریداران کتاب و ناشران را بر عهده خواهد داشت. مرکز تماس نمایشگاه با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ از ساعت ۹ تا ۱۸ هر روزه، پاسخگوی خریداران و ناشران خواهد بود.

شرایط استفاده از یارانه نمایشگاه کتاب
توزیع یارانه دانشجویان، طلاب و اساتید هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از هفدهم اردیبهشت آغاز شده، اگر در زمره گروه‌های یاد شده قرار دارید و هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید امروز آخرین فرصتی است که می‌توانید به نشانی الکترونیکی bon.tibf.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. با توجه به انتقال ثبت‌نام و اختصاص یارانه خرید کتاب به بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خریدارانی که تمایل به دریافت اعتبار خرید و استفاده از آن در بخش حضوری نمایشگاه را دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی به آدرس
 book.icfi.ir در قسمت پروفایل درخواست یارانه اعتباری خود را ثبت کنند.
یارانه خرید کتاب برای دانشجویان در این دوره نمایشگاه ۶۰۰ هزار تومان با پرداخت ۴۰ درصد معادل ۲۴۰ هزار تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی و برای اساتید و هیأت علمی با پرداخت ۵۰ درصد معادل ۳۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. برای اهل قلم نیز از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یارانه کتاب در نظر گرفته شده است. برای استفاده از یارانه در بخش حضوری در صورت حضور ناشر در نمایشگاه و موجود بودن کتاب در غرفه، خریداران می‌توانند با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی کتا‌ب، کتاب‌های مورد نظر خود را با احتساب یارانه اعتباری خریداری کنند. پس از نهایی شدن سفارش، کد پیگیری سفارش برای خریدار پیامک می‌شود. این کد در پروفایل و در بخش تاریخچه خریدها نیز قابل مشاهده است. ارسال کتاب برای خریداران بخش مجازی هزینه‌ای در پی ندارد، تعرفه‌های مالی اداره پست برای ناشران هم با جزئیات کامل اعلام شده است.

تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی خیابان‌های منتهی به نمایشگاه
مسئولان شهری تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی خیابان‌های منتهی به نمایشگاه کتاب اندیشیده‌اند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از افزایش سرویس‌دهی در خطوط یک و سه متروی تهران خبر داده است. از آنجا که در شمالی مصلی در نزدیکی ایستگاه متروی مصلی قرار دارد و در جنوبی هم فاصله اندکی تا ایستگاه بهشتی دارد، استفاده از مترو برای رفت‌وآمد به نمایشگاه را می‌توان یکی از راه‌های مناسب برای گریز از ترافیک‌ و صرف هزینه کمتر دانست. به گفته متولیان شهری برای جلوگیری از ازدحام مسافران، اعزام قطارهای فوق‌العاده به‌ صورت مستقل از ایستگاه مصلای امام خمینی(ره) و ایستگاه شهید بهشتی در نظر گرفته شده است.
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم اعلام کرده که برای رفاه حال بازدیدکنندگان، علاوه بر تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل نمایشگاه، نسبت به ارائه خدمات حمل و نقلی از مبادی میدان صنعت، فلکه سوم تهرانپارس و میدان آزادی، اقدام می‌کند. خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی تهران در ایام برگزاری نمایشگاه همه‌روزه از یک ساعت قبل از آغاز به کار و یک ساعت بعد از پایان فعالیت نمایشگاه کتاب، ادامه خواهد داشت.
تخفیف 30 درصدی برای کتاب‌های بخش بین‌الملل
با وجود برخی شایعات درباره حضور کم‌رونق ناشران در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب، حدود 95 درصد از ناشران با عرضه کتاب‌های خود در بخش فیزیکی شرکت کرده‌اند. در این دوره 2700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی حضور دارند و برای نخستین مرتبه 200 کتابفروش هم در بخش مجازی میزبانی علاقه‌مندان را بر عهده دارند. اما خبر خوب برای مراجعه‌کنندگان به بخش بین‌الملل و ناشران خارجی این است که 30 درصد تخفیف در بخش کتاب‌های خارجی برای آثار منتشر شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ ارائه می‌شود.
در کنار همه مواردی که اشاره شد، هر یک از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب نیز تا جایی که شرایط اقتصادی مؤسسه‌شان و از طرفی قوانین صنفی اجازه دهد، فارغ از یارانه‌های دولتی که اشاره شد، تخفیف‌های جداگانه‌ای برای کتاب‌های خود در نظر گرفته‌اند. گفتنی است، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی ‌است» از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی