صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی قوه قضائیه:

ضارب شهید الداغی دارای سابقه قتل است

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران به اجرای حکم حبیب فرج‌الله چعب سرکرده گروهک تروریستی «حرکت النضال»، اشاره کرد و با بیان اینکه او یکی از مشهورترین و بی‌پرواترین جنایتکارانی بود که از کشتن مردم بیگناه و بی‌دفاع کشورمان هیچگونه ابا و پروایی نداشت گفت: در پرونده وی ردپای سرویس‌های غربی، صهیونیستی و امریکایی کاملاً هویدا است. آنها با هدایت‌های مالی، سیاسی و امنیتی و تسلیحاتی و اطلاعاتی خود چنین افرادی را تربیت کرده و به جان ملت می‌اندازند. سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: با توجه به اتهامات نامبرده و آشکار بودن مستندات و احراز جنایتکاری او در سردستگی گروهک تروریستی، روال قانونی و روند دادرسی عادلانه قوه قضائیه بر وی پس از بازداشتش تعطیل نشد. این فرد پس از انجام تحقیقات همانند همه متهمان دادگاه‌های صالحه از کلیه قواعد آیین دادرسی و حقوق بازداشت شدگان از جمله حق دفاع قانونی و داشتن وکیل و سایر موارد برخوردار بود و سرانجام پس از طی مراحل متکثر قانونی حکم وی بنا بر مستندات صادر و حکم قانونی به مرحله اجرا درآمد.

حبس مدیران اسبق بانک مرکزی در صورت عدم پرداخت جریمه
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه میزان جریمه مدیران اسبق بانک مرکزی (احمد عراقچی و ولی‌الله سیف)چه مقدار است و اگر نتوانند این میزان جریمه را پرداخت کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: این افراد به اتهام مشارکت در قاچاق کالا و ارز، محکومیت به جزای نقدی حاصل کرده‌اند که میزان آن دو برابر معادل ریالی آن‌ در زمان وقوع تخلف است. وی اضافه کرد: چنانچه این افراد نتوانند جریمه را پرداخت کنند و دادستان نتواند اموالی از این افراد به دست آورد به تبع برای تادیه حقوق دولت بازداشت خواهند شد.

آزادی دو مدیر سازمان حفاظت‌محیط زیست با قرار وثیقه
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات خبر بازداشت مدیران سازمان حفاظت‌محیط زیست، گفت: اتهامات دو متهم پرونده، اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است و براساس گزارشی که مبادی ذیربط قانونی و ضابطین ارائه کرده‌اند، پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است. نفر اول این پرونده جلب شده و با صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است. اتهام نفر دوم هم پولشویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و صدور قرار وثیقه و قرار قبولی آن، آزاد است.

لایحه عفاف و حجاب به مجلس رفت
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات لایحه عفاف و حجاب که اخیراً رئیس قوه قضائیه به مجلس ارسال کرده است، گفت: پیش‌نویس لایحه عفاف و حجاب در۹ ماده در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه تهیه و پس از تصویب ریاست قوه قضائیه به دولت ارسال شد.

سابقه متهم به قتل شهید الداغی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره سابقه‌دار بودن ضاربان و قاتلان شهید الداغی و اصل بازدارنده بودن مجازات گفت: یکی از متهمان به قتل شهید، همچنان زیر ۱۸ سال سن دارد و پیش از این در ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در یک نزاع دسته جمعی شرکت داشته که منجر به قتل یک نفر شده است. این متهم از همان زمان به عنوان یکی از متهمان در نزاع دسته جمعی در کانون اصلاح و تربیت با صدور قرار بازداشت موقت نگهداری می‌شود. وی ادامه داد: به دلیل رسیدگی دقیق به پرونده و بنا به تشخیص قاضی رسیدگی کننده، وی با صدور قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود. آن پرونده همچنان در جریان رسیدگی است و هنوز منجر به صدور رأی نشده است؛ بنابراین حکمی برای او صادر نشده است که بگوییم واجد بازدارندگی است یا نه.

جستجو
آرشیو تاریخی