صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

آخرین خبر از پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران

داغی که دو ساله شد

 شهلا منصوریه
خبرنگار

با گذشت حدود دو سال از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، اکنون برای تعدادی از متهمین کیفرخواست صادر شده است. وکیل پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست با اشاره به صحبت‌های سخنگوی قوه قضائیه، از مرحله تازه‌ در روند دادرسی پرونده و تعیین تکلیف عده‌ای از مقصران این حادثه به «ایران» می‌گوید.
محمد داس‌مه، با بیان اینکه این پرونده در مسیر دادرسی خود قرار دارد و باید منتظر جلسه محاکمه مقصران حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در دادگاه کیفری 2 ارومیه باشیم، می‌گوید که این جلسه در ماه‌های آینده تشکیل می‌شود.
واژگونی اتوبوس خبرنگاران، حادثه تلخی است که هر بار از آن یاد می‌شود داغ جامعه مطبوعاتی تازه‌تر می‌شود. به گفته وکیل پرونده خبرنگاران، برای متهمین در حوزه اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و چند متهم حقیقی دیگر به اتهام قتل غیرعمدی بر اثر بی‌احتیاطی در امر رانندگی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف رانندگی و مشارکت یا تسبیب در قتل غیرعمدی متوفیان، کیفرخواست صادر شده است.
آنگونه که داس‌مه می‌گوید: برای حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی قرار جلب دادرسی صادر شده و درخصوص شکایت از اداره‌کل حفاظت محیط زیست ارومیه در مشارکت با مدیرکل سابق و مشارکت با راننده در تسبیب قتل غیرعمدی متوفیان به منظور تأمین قرار مناسب به دادگاه ارجاع شده است.
او همچنین در خصوص اتهام مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز می‌گوید: برای این متهمین نیز قرار منع تعقیب صادر شده است. وکیل پرونده می‌گوید: در روزهای آتی، این پرونده جهت صدور حکم به دادگاه کیفری 2 ارومیه ارجاع می‌شود. او در خصوص روند بعدی پرونده می‌گوید: باید منتظر تعیین وقت و ابلاغ جلسه محاکمه مقصران در دادگاه 2 ارومیه که در ماه‌های آینده تشکیل می‌شود، باشیم.
 عوامل واژگونی
دوم تیرماه 1400 بود که بیش از 20 خبرنگار محیط زیست از رسانه‌های مختلف کشور که اکثر آنها هم خانم بودند، برای بازدید از دریاچه ارومیه و برخی پروژه‌های زیست محیطی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران به ارومیه اعزام شدند که در جاده پرپیچ و خم و قدیمی پیرانشهر به نقده دچار حادثه شدند. تور رسانه‌ای که برای بازدید از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بود از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر شروع شد. به گفته خبرنگاران، بازدید از تونل به‌رغم تمام خلأهای ایمنی و سهل‌انگاری‌هایی که از سوی تیم برگزارکننده وجود داشت، به خیر گذشت و به سلامت به پایان رسید؛ مقصد بعدی سد کانی‌سیب بود که ظاهراً زمان بازدید از آن طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش نرفته بود؛ بازدیدی که البته هیچ‌گاه انجام نشد و در میانه مسیر اتوبوس نامناسبی که برای انتقال خبرنگاران به این محل درنظر گرفته شده بود، در جاده‌ای ناامن واژگون شد. علل این واژگونی نقص فنی اتوبوس، پنهان‌کاری راننده درباره نقص فنی اتوبوس، بی‌توجهی نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در اتوبوس به هشدار‌های راننده، عدم بازرسی اتوبوس توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و... اعلام شد. در این حادثه «ریحانه یاسینی» دبیر ایرنا 24 و «مهشاد کریمی» خبرنگار ایسنا جان باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر مصدوم شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی