صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و یک - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۳، رایزنی با تجار داخلی و خارجی را برای ورود جدی به صادرات صنایع دستی تقویت می‌کند

معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران به دنیا

«علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ایران ۲۰۲۳) را اولین دوره‌ای معرفی کرد که در آن حوزه گردشگری و صنایع‌دستی حضور پررنگی داشته و در آن تلاش شده تا ظرفیت‌های گردشگری کشور معرفی و محتواهای تولید شده به زبان‌های مختلف در قالب‌ها و اشکال متنوع به بازدیدکنندگان، تجار و بازرگانان خارجی ارائه شود.
چند روزی از برگزاری پنجمین نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌گذرد؛ نمایشگاهی که در آن برای نخستین‌بار سالنی با عنوان فرش دستباف، صنایع‌دستی و گردشگری برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرده است. فرصتی مغتنم و مهم که بجز فعالان اقتصادی داخلی، بیش از ۱۲۰۰ بازرگان و تاجر از ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. بازدیدکنندگان این نمایشگاه از طریق کیوآرکدهای تعبیه شده روی بنرهای نصب شده در محوطه نمایشگاه و ۲۰ هزار محتوای بارگذاری شده در پرتال جامع گردشگری ایران (ویزیت ایران) به پنج زبان انگلیسی، عربی، چینی، روسی و اسپانیایی به سهولت می‌توانند با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و اماکن اقامتی، تاریخی‌ و فرهنگی ایران آشنا شوند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری
طبق گفته شالبافیان، حضور در این نمایشگاه شرایطی را فراهم کرده تا فعالان اقتصادی سایر حوزه‌ها با فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری داخلی و شرایط اخذ مجوز آشنا و برای ورود به این حوزه علاقه‌مند شوند.
 او ضمن اشاره به تعدد حضور تجار خارجی از کشورهای مختلف، برگزاری نشست‌های B۲B بین بخش خصوصی، بازرگانان و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری را از دیگر مزیت‌های حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند. البته معاون گردشگری کشور این نکته را نیز متذکر می‌شود که به گواه شرکت‌کنندگان، این دوره نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل بهتر بوده است.

رایزنی با تجار داخلی و خارجی
به باور بسیاری از کارشناسان، مزیت مهم حضور در نمایشگاهی که موضوع اصلی آن صادرات است، رایزنی با تجار داخلی و خارجی برای ورود جدی به صادرات این محصولات متنوع و با کیفیت است. به باور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز، ذیل مفهوم اقتصاد فرهنگ‌ تلاش شده تا به ادبیات توسعه یادآوری کنیم که صنایع‌دستی، صنایع هویت محور و اقتصاد هویت بنیان ماست. او به کم‌توجهی در حوزه توسعه، ارزآوری و صادرات صنایع‌دستی طی سال‌های گذشته اشاره می‌کند و معتقد است این نمایشگاه کمک می‌کند تا توجه فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی به ظرفیت‌های ارزآوری صنایع‌دستی جلب شود.
 مریم جلالی، تقویت توجه را یکی از مهم‌ترین راهبردها برای ورود فعالان اقتصادی به این حوزه عنوان کرده و ادامه می‌دهد: برای پر کردن مرز هنر و اقتصاد و آنچه که در دنیای اقتصاد، فرهنگ و هنر نامیده می‌شود از یک سو باید ادبیات کسب‌وکار را وارد حوزه هنر کنیم و از سوی دیگر اقتضائات هنر را به ادبیات کسب‌وکار نزدیک کنیم.

حضور فعالان اقتصادی
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، حضور هیأت‌های خارجی و فعالان اقتصادی در این نمایشگاه را فرصتی برای اطلاع‌رسانی و شناساندن ظرفیت‌های ۱۸ گروه و ۳۰۰ محصول صنایع‌دستی اقصی‌نقاط کشور می‌داند که بدون محدودیت‌های جغرافیایی از طریق استفاده از ظرفیت پلتفرم‌ها، متاورس و NFT قابل عرضه هستند.
جلالی با اشاره به استقبال چشمگیر و حضور پررنگ هنرمندان از استان‌های مختلف کشور این نمایشگاه را در آستانه هفته صنایع‌دستی اتفاقی ویژه عنوان می‌کند و می‌گوید: تلاش‌مان این بود که کل زنجیره و هنرمندان تمامی رشته‌های ۱۸‌گانه صنایع‌دستی که خلاقانه به بازارهای جهانی ورود کرده‌اند، حضور داشته باشند و در اینجا زیست‌بوم صنایع‌دستی از زمان خلق تا بسته‌بندی، تولید محتوا، بازاریابی و فروش را طراحی کردیم.
او از گفت‌وگوی منجر به سفارش هنرمندان حاضر در نمایشگاه با هیأت‌های تجاری خارجی از جمله قطر، عمان و پاکستان ابراز خرسندی کرده و این نکته را متذکر می‌شود که بازدیدکنندگان با محتوای ویژه‌ای که نمایانگر ظرفیت‌های صنایع‌دستی است، روبه‌رو می‌شوند.

 

بــــرش

بیش از ۱۲۰۰ بازرگان و تاجر از ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند

جستجو
آرشیو تاریخی