صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کارگران ساختمانی مات شدند

ادامه از صفحه 7

ردپای بساز و بفروش‌ها
عادلانه نبودن حق بیمه برای کارفرمایان در اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در حالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده که براساس این مصوبه در شهرها، ساخت 100 مترمربع میانگین یک میلیارد تومان هزینه می‌برد که 4 درصد آن 25 میلیون تومان می‌شود که برای بیمه کارگران اختصاص می‌یابد و این رقم بالایی نیست. بنابراین، توجیه نمایندگان مجلس مبنی براینکه اجرای این مصوبه روی افزایش هزینه صدور پروانه ساختمانی اثرگذار است، نادرست بوده چرا که رشد نرخ تورم خود به خود باعث افزایش درآمد بساز و بفروش‌ها نیز خواهد شد. مجلس در مصوبه قبلی ضریب بیمه‌ای را فقط برای رفاه حال بساز و بفروش‌ها از یک تا 14 درصد به یک تا 4 درصد کاهش دادند، حالا مدعی هستند که نحوه محاسبه حق بیمه کارفرماها دارای ایراد است؟
همواره بهانه کارفرماها این بوده که افزایش هزینه‌ها و رکود موجود در بخش ساختمان باعث شده است نتوانند حق بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کنند. محض نمونه، عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌‌سازان گفته است که پیکره این قانون با اقتصاد مسکن، همخوانی ندارد و از سال ۱۳۸۸ که به تصویب رسیده همواره مورد نقد و اصلاح بوده است.
در حال حاضر نیز کارفرماها همچنان بر این موضوع پافشاری دارند و به‌نظر می‌رسد مرغ‌شان یک پا دارد. چنانچه اکبر شوکت، رئیس انجمن کارگران ساختمانی کشور با تأیید این موضوع پیش ازاین گفته بود: به‌طور کلی آنها حاضر نیستند کارگران ساختمانی را بیمه کنند.
بنا به گفته اکبر شوکت، پیشنهاد جامعه کارگری، تعیین ضریب بیمه‌ای از یک تا 8 درصد بود که برخی نمایندگان با اعمال نظر آن را به یک تا 4 درصد تغییر دادند که باعث کاهش ورودی منابع به تأمین اجتماعی می‌شود. شوکت به روزنامه ایران توضیح می‌دهد که نفوذ بساز و بفروش‌ها در مجلس آنقدر زیاد است که در کمتر از دو هفته 50 نماینده را وادار به بازنگری در اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی کرده‌اند. جمعیت کارگران ساختمانی 8 درصد کل شاغلان کشور را به خود اختصاص داده‌ در حالی که 50 درصد حادثه در این حوزه اتفاق می‌افتد. جامعه کارگری نگران است که به بهانه بررسی اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی مثل گذشته تصویب این اصلاحیه زمانبر شود و کارگران متضررتر شوند.به نظر می‌رسد که آسمان کارگران ساختمانی ابری‌تر از همیشه شده است. حالا آنها غریبانه‌تر از همیشه نظاره‌گر بده و بستان‌های بساز و بفروش‌ها هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی