صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

بن گویر برای نتانیاهو شرط گذاشت

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای بازگشت به جلسات دولت و کنست شرط گذاشت. به گزارش روزنامه رأی الیوم،  ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و رئیس حزب قدرت یهود خواسته‌هایی را برای پایان بحران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح کرده است.
در رأس این خواسته‌ها انجام عملیات نظامی در کرانه باختری، تشدید محدودیت‌ها و مجازات‌ها علیه اسرای فلسطینی و تصویب طرح اصلاح دستگاه قضایی است.
در همین حال روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز خبر داد ، سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی بیانیه مشترکی، سخنرانی‌های مراسم «روز اروپا» در تل آویو را به نشانه مخالفت با مواضع بن گویر لغو و اعلام کردند: «نمی خواهیم به کسی که دیدگاه هایش با دیدگاه های این اتحادیه در تناقض است، جایگاه دهیم.»

 

انتخابات زودهنگام در ازبکستان

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در این کشور خبر داد. به گزارش رسانه های ازبکستان، میرضیایف قانونی را امضا کرد که با تصمیم رئیس دولت، اجازه می دهد تا انتخابات زودهنگام انجام شود. این سند از لحظه انتشار آن لازم الاجرا شد. پیش از این، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ازبکستان تنها در صورتی مجاز بود که رئیس فعلی این کشور به مدت سه ماه قادر به انجام وظایف خود نباشد.

 

یوان برنده تحریم ها
علیه مسکو

روزنامه گاردین با ارائه تحلیلی، از راهبرد چین برای کاهش وابستگی به دلار و استفاده روزافزون دیگر کشورها از یوان برای تجارت خارجی خبر داده و واحد پولی پکن را برنده ناخواسته تحریم‌های غرب علیه مسکو ارزیابی کرده است. بنا بر این گزارش تلاش پکن برای کاهش وابستگی به دلار منحصر به دوران پس از جنگ اوکراین نمی‌شود و این کشور بیش از یک دهه است که  این سیاست را دنبال می کند.

 

استعفای وزیر صربستانی به خاطر تیراندازی ها

رانکو روزیچ، وزیر آموزش و پرورش صربستان، به دنبال دو حادثه تیراندازی هفته گذشته که یکی از آنها در مدرسه ابتدایی رخ داد و منجر به کشته شدن هشت کودک و یک نگهبان مدرسه شد و خشم عمومی را برانگیخت، استعفا داد. به گزارش رویترز، احزاب اپوزیسیون دولت نخست وزیر آنا برنابیچ را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از این دو جنایت مقصر می دانند.

جستجو
آرشیو تاریخی