صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ذره بیــن

بایکوت ایران‌اینترنشنال در کانون توجه کاربران

اصرار شبکه اینترنشنال در دنبال کردن رویکرد تجزیه ایران و میدان دادن به عناصر بدنام تجزیه طلب، بار دیگر این شبکه را آماج انتقاد کاربران قرار داد.
در این راستا کاربران ایرانی توئیتر با اشاره به مشی ضد ایرانی این شبکه، خواستار بایکوت اینترنشنال شدند. این کاربران با استفاده از هشتگ «بایکوت اینترنشنال» برنامه‌ها، مجریان و میهمانان این شبکه را برجسته کردند که تمامی در راستای تجزیه ایران و جدایی بخش‌های مختلف آن بوده است. برخی از کاربران به این مسأله اشاره کردند که این، اینترنشنال بود که به گروهک منفور منافقین میدان داد و تریبون تروریست‌ها بود. اشاره این کاربران به پخش مستقیم نشست گروهک منافقین است که برای نخستین بار، در این شبکه صورت گرفت. برخی دیگر هم با احصا و فهرست کردن به اصطلاح میهمانان این شبکه، این واقعیت را آشکارکردند که در اکثر قریب به اتفاق برنامه‌ها، اینترنشنال، عناصر بدنام تجزیه طلب را به عنوان فعال سیاسی معرفی کرده و از این طریق به آنان تریبون داده است تا در پوشش مسائل سیاسی، ایده‌های خود مبنی بر تجزیه ایران را طرح کنند. برخی دیگر هم به این واقعیت اشاره کردند که اینترنشنال با دعوت از این به اصطلاح میهمانان تلاش کرده است تا احزاب خودساخته، ناشناخته، گمنام و منفور را برجسته کند. در کنار منافقین، از دیگر مواردی که توجه و البته انتقاد و خشم کاربران را به دنبال داشت، میدان دادن به تروریست‌های بدنام از دو گروهک دموکرات و کومله، بویژه عبدالله مهتدی است.
در این میان «مشرق» به اظهارات حمید جباری، کارشناس فوتبالی سابق اینترنشنال اشاره کرد که به دلیل مشی تجزیه‌طلبانه این شبکه از آن فاصله گرفت. جباری در توئیتر با طرح این مسأله که «قیمت وطن فروشی چند است؟» از هزینه‌های سنگین این شبکه برای دعوت از به اصطلاح میهمانان پرده برداشت، هزینه‌هایی که به باور او، هزینه‌های وطن فروشی است. به گفته جباری، هر میهمان اگر به صورت اسکایپی به این شبکه دعوت شود، 150 پوند و اگر حضور فیزیکی داشته باشد، 300 پوند دریافت می‌کند. وی درباره مشی ضدایرانی این شبکه نوشت: «برای دعوت کارشناس نه مدرک دکترای مدیریت ورزشی مهم است، نه صداقت، بلکه وطن فروش، مزدوری، تجزیه طلب و طرفدار چپی و مزدوران اصلاح‌طلب‌ها بودن، اولویت مجری تا مدیران این بنگاه است.»
به هر رو، تأکید شبکه اینترنشنال برای تبلیغ و عادی‌سازی تجزیه ایران، امری نبود که از سوی ناظران و کارشناسان سیاسی پنهان مانده باشد. این مسأله از ابتدای فعالیت شبکه، بویژه سفیدشویی گروهک‌های تروریست دموکرات و کومله و حتی الاحوازیه برجسته شده بود.
پیش از این هم‌ آش تجزیه طلبی اینترنشنال به قدری شور شده بود که حتی صدای خبرنگاران شبکه دولتی بی‌بی‌سی و شبکه سلطنت‌طلب منوتو را هم درآورده بود. در این باره، انتشار فایل صوتی رعنا رحیم‌پور، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی جالب توجه است که موجب خشم اینترنشنال و برنامه‌سازی علیه این کارمند بی‌بی‌سی شد.
هرچند در این میان برخی هم این گمانه را مطرح می‌کنند که حمله جدید به اینترنشنال، اساساً ضدحمله سلطنت‌طلب‌ها است که به نوبه خود، نشان دهنده شکاف میان براندازانی که پس از مهار آشوب‌ها در ایران، سرخورده شده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی