صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گفت‌و‌گوی «ایران» با فرج علیپور خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی لرستان، به انگیزه کنسرت تازه‌اش

هنرمندان موسیقی اقوام ایران، دستشان خالی است

ندا سیجانی
روزنامه‌نگار

فرج علیپور خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی اقوام ایران در منطقه لرستان، قرار است تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وزارت کشور برگزار کند. این اجرا پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه ساعت 21 برگزار خواهد شد. استاد علیپور در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشته است:«دوباره می‌خواهیم کنار شما شبی خاطره‌انگیز را رقم بزنیم.»

آغاز اجراهای موسیقی نواحی ایران
نکته قابل‌توجه این است که این کنسرت در حالی روی صحنه می‌رود که مدت زمانی است خبری از اجراهای موسیقی نواحی ایران نیست. در واقع بعد از کنسرت‌هایی که در قالب جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، دیگر خبر تازه‌ای از اجرای موسیقی نواحی ایران نبود و این اتفاق خوب می‌تواند فتح بابی برای دیگر اجراهای موسیقی اصیل ایرانی باشد.
استاد فرج علیپور در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این اجرا اظهار کرد:«از زمان شیوع کرونا و تعطیلی کنسرت‌های موسیقی تقریباً کم‌و‌بیش تمرینات گروه برقرار بود و نگذاشتیم کار متوقف شود و حتی در این برهه زمانی قطعات تازه‌ای هم ساخته شد. البته در اردیبهشت‌ماه 1401 اجرایی در سالن همایش ایرانیان برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و خوشحالیم که موجب شادی مردم شدیم و از آن زمان به بعد کنسرتی برگزار نشد تا اجرای پیش‌رو که حدوداً دو هفته‌ای است گروه، تمرینات مداوم خود را از سر گرفته است تا ان‌شاءالله بتوانیم اجرای خوبی برای مردم عزیز کشورمان داشته باشیم.»
در این اجرا که با همراهی گروه موسیقی «تال» خواهد بود و با سرپرستی میلاد علیپور نوازنده تار ، قطعاتی همچون «چوپی»، «بانو بانو»، «شبانه»، «جومه آوی»، «چش سی»، «مریم»، «ملک دوس»، «سیت بیارم»، «آرزو»، «شرط»، «قمرتاج»، «هالو گنم خره»، «خوش اومایی» و «بالابرزان» که شادیانه‌هایی از موسیقی اقوام لُر است، برای مردم و علاقه‌مندان موسیقی لری به اجرا درخواهد آمد. البته اغلب این قطعات مشتمل بر آثار پرطرفداری است که گروه تال طی سال‌های اخیر آنها را در قالب کنسرت‌های مختلف برای علاقه‌مندان اجرا کرده‌ است.

علاقه‌مندی مخاطبان به شنیدن و اجرای آثار قدیمی
علیپور گفت:«طی این مدت قطعات جدیدی ساخته‌ایم اما مردم و مخاطبان ما علاقه‌مند به آثار خاطره‌انگیز قدیمی هستند و با ارسال پیامک و... اصرار دارند این کارها در کنسرت خوانده و اجرا شود. آنها در سالن با ما می‌خوانند و همراهی می‌کنند و تعداد کمتری علاقه‌مند به شنیدن آثار تازه گروه هستند و ما هم تلاشمان این است که رضایت همه مخاطبان و طرفداران را داشته باشیم.»او در ادامه افزود:«مردم کشورمان آشنا به موسیقی اقوام ایران هستند و کار خوب و بد را تشخیص می‌دهند، ما هم سال هاست در زمینه موسیقی فعالیت جدی داریم و طی این سال‌ها تلاشمان این بوده که با حضور گروه‌های جوان و کار بلد، کار خوب برای مردم تولید و عرضه کنیم و خدا را شاکریم که این کنسرت هم از استقبال خوبی برخوردار بوده است.»

استقبال مردم از بلیت‌های 600 هزار تومانی موسیقی اقوام
 براساس آنچه در سامانه فروش بلیت کنسرت این خواننده منتشر شده، قیمت بلیت این اجرا بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است. این خواننده پیشکسوت موسیقی لرستان در این باره گفت:«خوشبختانه با اعلام باز شدن سامانه فروش بلیت، تمامی بلیت‌های ردیف‌های اول در همان ساعات نخست به فروش رسید. این در حالی است که پیش‌بینی ما این بود با توجه به مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها بلیت‌هایی با قیمت پایین‌تر را تهیه کنند اما با اتفاق خوبی روبه‌رو شدیم و این بلیت‌ها طی دو روز به فروش رسید و از هم‌استانی‌ها، هموطنان و همشهریان عزیزم به خاطر استقبال خوب، همراهی و همدلی همیشگی‌شان از گروه موسیقی «تال» تشکر می‌کنم.»

رکود در تولید آلبوم‌ها
 او درباره حمایت مسئولان از موسیقی اقوام ایران بیان داشت:«تولید آلبوم در ژانرموسیقی اقوام ایران آرام‌آرام به فراموشی سپرده شده است و کمتر آثاری در این زمینه ساخته و به بازار عرضه می‌شود. البته با توجه به شرایط اقتصادی، تولید کار در این زمینه با توجه به دستمزد، شاعر، آهنگساز و تنظیم‌کننده و عوامل دیگر که هزینه‌بر است و در ژانر موسیقی ما که درآمد بالایی ندارد به صرفه نیست و در آخر هم به‌ صورت غیرقانونی دانلود می‌شود.»
این خواننده اردیبهشت 1401 آلبوم «بالابرزان» در سبک موسیقی فولکلور و شامل ۱۴ عدد قطعه موسیقی در قالب تصویری را منتشر کرد؛ آلبومی که مربوط به کنسرت سال 94 بود.
او درباره عدم تولید آثار فیزیکی و ثبت و ماندگار نشدن آن در بازار موسیقی گفت:«آخرین آلبومی که منتشر کردم به سال‌ها قبل بر‌می‌گردد، شاید 20 سال گذشته. البته برای ثبت این آثار سعی‌مان بر این بوده که ویدیویی از کنسرت‌هایمان ضبط کنیم، اما متأسفانه نتوانستیم کارهای تصویری را به فروش برسانیم. بر این اساس تصمیم گرفتیم این آثار را به‌ صورت رایگان در اختیار مردم و علاقه‌مندان قرار دهیم.»

اجاره‌بهای بالای سالن‌های کنسرت و ناتوانی هنرمندان موسیقی نواحی در پرداخت آن
گفتنی است استاد علیپور مدت زمانی است به کار کشاورزی مشغول شده و فعالیت موسیقی خود از جمله تدریس را کنار گذاشته است. او در ادامه اظهار کرد:«این سومین اجرای من در تالار وزارت کشور است که طی سال‌های گذشته برگزار کرده‌ام. اجاره‌بهای سالن‌های کنسرت برای اجراهای زنده موسیقی نواحی ایران بسیار زیاد است. ما هنرمندان مانند دیگر ژانرهای موسیقی همچون پاپ، نه می‌توانیم و نه توانایی آن را داریم که هر شب و در چند سانس کنسرت برگزار کنیم و نه بودجه و هزینه آن را داریم. باید بگویم قیمت اجاره سالن برای ما که سالی یک‌بار کنسرت برگزار می‌کنیم بسیار زیاد است. مردم کشورمان گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و هزینه‌ها بالا است. بازهم تأکید می‌کنم ما هنرمندان موسیقی نواحی مانند گروه‌های دیگر موسیقی نمی‌توانیم هر شب اجرا داشته باشیم اما اگر اجاره‌بهای سالن‌ها ارزان‌تر باشد، می‌توانیم فرصت بیشتری کنار مردم باشیم. هنرمندان موسیقی اقوام ایران دستشان خالی است و به لحاظ اقتصادی بسیار در مضیقه هستند و متأسفانه توجه اغلب دوستان به موسیقی پاپ و دیگر ژانرها بوده است.اگر این هنرمندان در جشنواره‌هایی هم شرکت کنند مبلغ دریافتی‌شان بسیار کمتر از دیگر ژانرهای موسیقی است. گروه‌ها و خواننده‌های بسیار خوبی در موسیقی اقوام ایران هستند و فعالیت می‌کنند و مردم می‌توانند صدای آنها را بشنوند و از اجراهای‌شان لذت ببرند، اما دستشان خالی است و حتی نمی‌توانند در شهرهای خود اجرای کنسرت داشته باشند چه برسد به پایتخت که هزینه‌های خود را دارد. خواهش ما از مسئولان این است که موسیقی نواحی ایران را مورد توجه و حمایت قرار دهند.»
میلاد علیپور(نوازنده تار، سرپرست گروه و تنظیم قطعات)، ماهور زمانه‌پور (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، داوود رحمان‌پور (نوازنده سنتور)، مهزاد خردمند (نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو)، داوود رضایی (نوازنده کمانچه)، محمد‌صادق فرزانه (گیتار باس)، مجید قدیانی (سازهای الکترونیک)، رامین ملکی (نوازنده سازهای کوبه‌ای دف، دهل و دایره)، محسن کیان‌نژاد(نوازنده سرنا) و همخوان مهراد هاشمیان و جاوید کاظمی، اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. فعالیت هنری فرج علیپور، پیشکسوت موسیقی لرستان به 1348 برمی‌گردد و طی این سال‌ها به همراه فرزندان هنرمندش و تعداد دیگری از هنرمندان مختلف، با گروه موسیقی «تال» کنسرت‌های متعددی را با محوریت رپرتوار موسیقی منطقه لرستان انجام داده که عمده این اجراها علاوه بر استقبال هموطنان لر مورد توجه دیگر مخاطبان نیز قرار گرفته‌ است. «تک‌سوار»، «دالکه»، «حرف دل»، «گل باغ»، «داغ شقایق»، «تال»، «شادیانه»، «در سوگ آفتاب»، «شکوفه‌های موسیقی لرستان»، «چوپی»، «عزیز دل»، «میراث عشق»، «شانه شکی»، «سوز سیل» و «قالیباف» از جمله آثاری هستند که فرج علیپور در آنها به‌عنوان نوازنده یا خواننده حضور داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی