صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به «ایران» مطرح کرد

باید نتیجه رشته‌های تحصیلی در اشتغال دیده شود

اکرم رضایی
خبرنگار

در دهه اخیر بارها موضوع مهارت‌آموزی به دانشجویان در راستای ارتباط مستقیم آنها به محیط کسب و کار مطرح شده است. این موضوع را زیاد شنیده‌ایم که دانشجویان باید در دانشگاه واحدهای مهارتی بگذرانند تا وارد عرصه اشتغال شوند. از این رو انتظار می‌رفت اکنون نتیجه تمام واحدها و دوره‌های آموزشی و مهارتی که در زمینه توسعه اشتغال دانشجویان برگزار می‌شد را ببینیم، اما گویا همچنان همه چیز روی کاغذ درست به نظر می‌رسد و متخصصان حوزه اشتغال گلایه دارند که در عمل واحدهای مهارتی دانشگاه‌ها عایدی برای دانشجویان ندارد. علاوه بر این دانشجویان ما به مشاغل پشت میزنشینی رغبت بیشتری نشان می‌دهند تا مشاغل صنعتی که نیازمند تخصص یا نظارت کیفی روی یک دستگاه است. حتی برخی صنایع گرچه سطح تئوریک دانشجویان را قبول دارند، اما به نیروی کاری نیازمندند که بتواند پشت یک دستگاه صنعتی بایستد یا بتواند به درستی کار با آن را بداند. اکنون دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه‌های کشور در حوزه اتصال فارغ‌التحصیلان به محیط کسب و کار گام برداشته است. در همین خصوص سیدمحمد مقیمی در نشست خبری صبح روز گذشته که به منظور اعلام برنامه‌های اتصال دانشجویان و دانش‌آموختگان به محیط کسب و کار برگزار شد، در پاسخ به گلایه متخصصان حوزه اشتغال درباره عدم مهارت‌آفرینی دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان به «ایران» گفت: اینکه شما می‌گویید سال‌ها در این زمینه صحبت شده کاملاً درست است اما به هر حال برنامه‌ریزی‌های کلانی هم در این خصوص انجام شده که دانشگاه فنی وحرفه‌ای و علمی کاربردی بخشی از آن بوده‌اند. اینها در حقیقت در پاسخ به مطالبه شغل بوده است. برخی تصور می‌کنند اگر یک نهاد مستقل برای مهارت‌ورزی ایجاد کنیم پس کارمان را انجام داده‌ایم در حالی که بحث مهارت‌ورزی یک موضوع مستقل و جزیره‌ای نیست و باید اهتمام آن در دانشگاه‌ها به جریان بیفتد. این گونه نیست که بگویند فقط دانشگاه‌ها موظفند به بحث مهارت‌آموزی و اشتغال بپردازند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: درست است یک رشته‌هایی مانند فلسفه کارهای بنیادی را انجام می‌دهند ولی ما باید نتیجه عموم رشته‌های‌مان را در کار و اشتغال ببینیم. همان‌طور که اشاره کردید خیلی از صنایع اتفاقاً فارغ‌التحصیلان ما را قبول دارند و می‌گویند باسواد هستند اما آنچه که به گفته خودشان نیاز دارند این است که بتوانند نظارت و کیفیت دستگاه‌های صنعتی را بدانند ولی بعضاً دانشجویان ابزار و دستگاه را نمی‌شناسند.
مقیمی اظهار داشت: من بخشی از این نقدها را قبول دارم به همین خاطر است که ما تأکید داریم دانشجو باید صنعت را از نزدیک ببیند و تجربه کند. اگر ما به حداقل‌ها قانع شدیم به این دلیل است که دانشجویان کارشناسی فنی و مهندسی تا به حال محیط کارخانه را ندیده‌اند و بعد انتظار دارند که ناگهان در یک جایی به عنوان مهندس مشغول به کار شوند؛ قاعدتاً این انتظار بجا‌نیست.
وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالات سایر خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شعار دانشگاه تهران و تسهیل در اشتغال دانشجویان، نمایشگاه کار دانشگاه تهران اول تا سوم خردادماه در مصلای دانشگاه تهران با حضور ذینفعان و صاحبان صنایع و کسب و کار برگزار خواهد شد. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، ۴۰۰ فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد و هر کدام از این فرصت‌های شغلی، ۴ یا ۵ شغل را درون خود جای می‌دهد. ما با برگزاری این نمایشگاه به دنبال این هستیم که بین دانشگاه با محیط صنعت و کسب و کار یک همگرایی و رابطه برد- برد ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکردمان را در حوزه آموزش تغییر دادیم، گفت: در این راستا توانستیم دروس کارورزی و مهارت‌ورزی در رشته‌های مختلف را تقویت کنیم. همچنین در شهرک صنعتی اشتهارد نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و تلاش کردیم که رابطه بین پایان‌نامه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد کنیم که پایان‌نامه‌ها با نیاز پارک‌ها باشند. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند ۴۰۰ فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی