صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

لژیونرهای ایرانی در تیم‌های جام‌آور اروپا

ستاره‌ها در آستانه قهرمانی

حامد جیرودی
روزنامه نگار

قهرمانی حسین طیبی، کاپیتان تیم ملی فوتسال و مسلم اولادقباد به همراه پالما در لیگ قهرمانان فوتسال اروپا، نوبرانه‌ترین قهرمانی لژیونرهای ایرانی است اما اگر بخواهیم به قهرمانی‌های بازیکنان فوتبال در قاره سبز اشاره کنیم، باید از صادق محرمی نام برد که اخیراً در لیگ کرواسی با دیناموزاگرب به پنجمین قهرمانی پیاپی‌اش دست یافت. اما بازیکنان دیگری هم هستند که تیم‌شان در آستانه قهرمانی قرار دارد یا جزو مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود.
 
جهانبخش در آستانه اولین قهرمانی
یکی از این بازیکنان علیرضا جهانبخش است که با فاینورد در آستانه قهرمانی لیگ اردیویسه هلند قرار دارد. این تیم که در صدر جدول 76 امتیازی است، یکشنبه آتی در خانه به مصاف گوآهد ایگلز خواهد رفت و می‌تواند جشن قهرمانی برپا کند. جهانبخش که دومین فصل حضورش در فاینورد را سپری می‌کند، در این فصل 1098 دقیقه برای این تیم در لیگ هلند به میدان رفته که در 11 بازی فیکس بوده و در 14 بازی هم به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفته است. او پنج گل به ثمر رسانده است. او که یک قهرمانی در لیگ دسته اول هلند با نایمخن و یک نایب قهرمانی لیگ و جام حذفی با آلکمار را در کارنامه‌اش دارد، حالا می‌خواهد اولین قهرمانی‌اش در لیگ اردیویسه را جشن بگیرد. جهانبخش با فاینورد به نایب قهرمانی لیگ کنفرانس اروپا هم دست یافته است.
 
طارمی به‌دنبال تکرار قهرمانی
شانس قهرمانی طارمی با پورتو در لیگ برتر پرتغال کمتر است و به نتایج هفته‌های باقی مانده بستگی دارد. تیم او که در فصل گذشته به‌عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت، در حال حاضر با 73 امتیاز در رده دوم قرار دارد. این در حالی است که بنفیکا با 80 امتیاز در صدر است و از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار است. البته پورتو از ساعت 23:45 دقیقه دیشب برابر اورکا به میدان رفت. طارمی در رقابت‌های این فصل لیگ پرتغال، بدون احتساب بازی دیشب، با 16 گل زده در رده دوم بهترین گلزنان قرار دارد. او 2279 دقیقه برای پورتو در لیگ پرتغال به میدان رفته، در 29 بازی فیکس بوده و در دو بازی به‌عنوان تعویضی به میدان رفته است.
 
نبرد یاران حاج صفی با پاناتینایکوس
احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی، در این فصل به همراه آ.ا.ک روزهای بسیار خوبی را سپری کرده است. تیم او با 77 امتیاز و هم امتیاز با پاناتینایکوس در رده دوم سوپرلیگ یونان قرار دارد. این در حالی است که حاج صفی در دیدار اخیر تیمش برابر پاناتینایکوس که با تساوی بدون گل به پایان رسید، عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرد. او در این فصل، 2264 دقیقه برای آ.ا.ک بازی کرده، در 26 بازی فیکس بوده و در یک بازی هم به‌عنوان جانشین روانه میدان شده است و آ.ا.ک هم به‌دنبال تمدید قرارداد با او است. نکته دیگر اینکه میلاد محمدی مدافع تیم ملی کشورمان هم در آ.ا.ک بازی می‌کند اما در این فصل بیشتر نیمکت‌نشین بوده است.
 
قهرمانی نوراللهی در امارات
احمد نوراللهی هم در دومین فصل حضورش در شباب الاهلی با این تیم به قهرمانی در لیگ امارات رسید. تیم او با 54 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. این بازیکن هم در این فصل، 1946 دقیقه برای شباب الاهلی بازی کرده، در 22 بازی فیکس بوده و یک بار هم به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان آمده است. البته نوراللهی آمار گلزنی کمی داشته و تنها یک گل برای تیمش به ثمر رسانده است. با این حال، این هافبک دفاعی جنگنده مورد توجه تیم‌هایی از جمله الاتحاد عربستان هم قرار گرفته است.
درخشش هافبک ملی‌پوش کشورمان در امارات باعث شده تا ارزش این بازیکن به 2 میلیون یورو (تقریبا 116 میلیارد تومان) برسد. این در حالی است که نوراللهی وقتی از پرسپولیس جدا شد و راهی امارات شد 1.5 میلیون یورو ارزش داشت. او تا فصل گذشته همین ارزش را حفظ کرد ولی با قهرمانی در لیگ امارات رشد نیم میلیون یورویی (28 میلیاردی تومان) پیدا کرد.
 
قهرمان‌های ایرانی اروپا
زنده‌یاد مهرداد میناوند- بوندسلیگا اتریش (اشتورم‌گراتس، 99-1998)، علی دایی - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ- 99-1998)، وحید هاشمیان - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ، 5-2004)، علی کریمی - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ، 6-2005)، اشکان دژاگه - بوندسلیگا (ولفسبورگ، 9-2008)، کریم انصاری‌فرد - سوپرلیگ یونان (المپیاکوس، 17-2016)، مسعود شجاعی - سوپرلیگ یونان (آ.ا.ک آتن، 18-2017)، سردار آزمون - لیگ برتر روسیه (زنیت، 19-2018، 20-2019 و 21-2020)، مهدی طارمی - لیگ برتر پرتغال (پورتو، 22-2021)، صادق محرمی - لیگ برتر کرواسی (دینامو زاگرب، 19-2018، 20-2019 و 21-2020، 22-2021 و 23-2022) بازیکنانی هستند که در لیگ‌های اروپایی به قهرمانی رسیده‌اند.

 

بــــرش

 رؤیای قهرمانی در لیگ‌های مطرح
نکته ویژه‌ای که در خصوص این بازیکنان لژیونر و سرشناس فعلی فوتبال ایران وجود دارد این است که هیچ کدام از آنها در پنج لیگ معتبر اروپا (سری A ایتالیا، لالیگا اسپانیا، لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگا آلمان و لوشامپیونه فرانسه) حضور ندارند. در حال حاضر، تنها سردار آزمون در بوندسلیگا بازی می‌کند و معمولاً به‌عنوان بازیکن جانشین برای بایر لورکوزن به میدان می‌رود و تیمش با حضور در رده ششم جدول، از شانسی برای قهرمانی برخوردار نیست. سامان قدوس هم که در برنتفورد بازی می‌کند، در وضعیتی مشابه به سر می‌برد و چندان در لیگ برتر جزیره به میدان نمی‌رود. آخرین قهرمانی یک ایرانی این لیگ‌های معتبر به اشکان دژاگه در فصل 9-2008 مربوط می‌شود. البته دژاگه در آن زمان هنوز برای تیم ملی ایران بازی نمی‌کرد، توانست با ولفسبورگ به قهرمانی بوندسلیگا برسد. او یکی از بازیکنان چرخشی فلیکس ماگات بود و در 27 بازی از 34 بازی بوندسلیگا، به‌عنوان بازیکن ثابت یا ذخیره به زمین رفت. این نشان می‌دهد که اگرچه درخشش بازیکنانی مانند طارمی یا جهانبخش در لیگ‌های پرتغال یا هلند، جذاب و ارزشمند است ولی موفقیت لژیونرها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بتوانند عیارشان را در لیگ‌های معتبر اروپایی نشان دهند. چه بسا که جهانبخش آقای گل لیگ هلند و دومین بازیکن برتر فصل ۱۸–۲۰۱۷ با الکمار شد و با ۱۹ میلیون یورو و به‌عنوان یکی از گران‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال هلند به لیگ برتر انگلیس رفت اما نتوانست با برایتون در لیگ سخت جزیره بدرخشد و به هلند بازگشت. حالا باید دید در پایان این فصل، طارمی به یکی از تیم‌های حاضر در لیگ‌های مطرح که هر از چند گاهی درباره او گمانه زنی می‌شود، می‌پیوندد یا به کارش در پورتو ادامه می‌دهد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی