صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم دیروز دوشنبه 18 اردیبهشت را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست دیروز شورای‌عالی قوه قضائیه همچون جلسه گذشته، به مقوله برهم زنندگان امنیت روانی مردم پرداخت و در این خصوص به مسئولان ذی‌ربط قضایی دستور داد تا با سرعت عمل و تدبیر و اقدامات مناسب و متناسب، با برهم زنندگان امنیت روانی مردم برخورد کنند.
   رئیس دستگاه قضا در همین راستا گفت: ممکن است در همه موارد، تدبیر و اقدام مناسب و متناسب در مواجهه با فرد برهم زننده امنیت روانی مردم ابتدا منحصر به احضار و مجازات و زندانی کردن او نباشد، گاهی ممکن است لازم باشد از طرق دیگری، این کار را خنثی کنیم؛ فی‌المثل در ابتدای اقدام به شخص یا دستگاهی بگوییم با فردی که امنیت روانی مردم را برهم زده، صحبت کنند و به او تذکرات لازم داده شود و موضوع برای وی تبیین شود تا وی در صدد جبران برآید؛ بنابراین اینطور نیست که هر کس هر مطلبی در راستای برهم زدن امنیت روانی مردم گفت، به زندان برود؛ گاهی اقدامات دیگری نیاز است. البته در مواردی که لازم است، حتماً باید از اقدامات قضایی و قهریه در برابر برهم زنندگان امنیت روانی مردم بهره گرفت.
   رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: در این مقوله، آنچه که مهم است، خنثی‌سازی عملیات روانی دشمن است؛ لازمه این امر نیز سرعت عمل، تدبیر و اقدامات مناسب و متناسب است. در مواردی نیز که لازم است به مجازات فرد برهم زننده امنیت روانی مردم پرداخت، باید اقدامات و تدابیر مناسب و بازدارنده اتخاذ کرد.
   اژه‌ای در ادامه با تأکید بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت به برخی پرونده‌های ناظر بر شرارت، سرقت، مزاحمت برای نوامیس، اقدامات جنایتکارانه منجر به شهادت یا قتل افراد، تعرض به آمرین به معروف و غیره، گفت: مسئولان ذی‌ربط قضایی از جمله دادستان کل کشور و رؤسای کل دادگستری‌ها توجه و اهتمام داشته باشند که رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها در نهایت دقت و سرعت باشد.
   همچنین دادستان تهران از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی خبر داد.
   علی صالحی در این باره گفت: در راستای شناسایی متهمان و مستندسازی این پرونده، بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به ضابطین و مراجع مختلف حقوقی و اداری صادر و بیش از ۱۲ هزار صفحه مستندات قضایی در ۶۰ جلد پرونده گردآوری شد.
   به گفته صالحی، در رسیدگی به این پرونده، ۹۷ متهم از اتباع امریکایی شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند که در نهایت در خصوص ۷۳ نفر از آنها از جمله «ترامپ»، «پمپئو» و «مکنزی»، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد و برای ۷۴ نفر نیز به دلیل عدم کفایت دلایل اثباتی، قرار منع تعقیب صادر شد.
  امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان با تأکید بر عزم این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که طالبان حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسد و ما هرگز خواستار مشکل برای این کشور همسایه خود نیستیم. همچنین «رائد الجشعمی» نماینده وزارت منابع آبی عراق هم اعلام کرد که کشورش با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای برگزاری نشستی فنی و تخصصی در مورد مسأله «آب» در آینده نزدیک توافق کرده است.
 
  امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر بخش‌های اقتصادی و عمرانی از آمادگی لازم در راه‌اندازی، ساخت و تجهیز نیروهای مسلح سوریه به پیشرفته‌ترین تسلیحات دفاعی برخوردار است.

جستجو
آرشیو تاریخی