صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

دورنما

العربی الجدید
قطر

روابط مجارستان با اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر که ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان شده است، روابط چندان خوشایندی نبوده است. اما به نظر می‌رسد این روابط اندک اندک در حال رسیدن به نقطه جوش است. طوری که اوربان اتحادیه اروپا را تهدید کرده، اگر بروکسل خواسته‌های مجارستان را نپذیرد، این کشور مجبور به ترک اتحادیه اروپا خواهد بود؛ تهدیدی که بازتاب‌های مختلفی در داخل این کشور داشته است.

 

گلوب ‌اند میل
کانادا

مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم برگزار شد. این رویداد و اینکه چه کسی در انگلیس پادشاه یا ملکه می‌شود، با توجه به اینکه کانادا یکی از اعضای کشورهای مشترک المنافع است، برای اتاوا اهمیت زیادی دارد. اما بسیاری از کانادایی‌ها، انگلیس را مانند سابق نمی‌دانند و معتقدند، وقت آن رسیده که کشورهای مشترک المنافع مانند باربادوس خود را از سایه لندن بیرون بکشند.

 

چاینادیلی
چین

در جریان نشست سازمان همکاری شانگهای در گوا که هند میزبان وزرای کشورهای عضو شده، دستور کار نشست بر نظم و اتحاد قرار داده شده بود. در همین راستا در حاشیه این نشست، نفوذ پکن در بحران شرق اروپا مورد توجه و تأیید قرار گرفت و سرگئی لاوروف سند صلح چین را به امضا رساند. اما نکته قابل توجه آنکه براساس این سند، چین به عنوان میانجی معرفی نشده و تنها بستر لازم برای کاهش تنش ها را فراهم می کند.

جستجو
آرشیو تاریخی