صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

عدم تمرکز و افت ستاره‌ها، استقلال را از قهرمانی دور کرد

آبی‌ها روی شیب نزولی!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

وقتی داور در دقیقه هشت وقت‌های تلف شده، سوت پایان بازی استقلال و صنعت نفت را به صدا درآورد، هواداران آبی به این نتیجه رسیدند که با تساوی 1-1 تیم محبوب‌شان، حالا تنها معجزه می‌تواند آنها را به تکرار قهرمانی لیگ گذشته امیدوار سازد. شاگردان ریکاردو ساپینتو در حالی برابر آبادانی‌ها قرار گرفتند که انتظار می‌رفت در این بازی خانگی و مقابل چشم هواداران‌شان به پیروزی دست پیدا کنند اما این اتفاق نیفتاد تا استقلال با 56 امتیاز در رده سوم جدول باقی بماند. این در شرایطی است که سپاهان در مسجدسلیمان توانست میزبان خود نفت را 2-0 شکست دهد و قبل از بازی دیروز پرسپولیس به صدر جدول صعود کند. وضعیتی که امیدهای آبی‌پوشان را برای رسیدن به قهرمانی لیگ بیست و دوم کمرنگ‌تر کرد.

سیر نزولی استقلال از دربی
نکته‌ای که درباره استقلال وجود دارد، این است که این تیم پس از دربی سیر نزولی را طی کرده است. آبی‌ها پس از اینکه بازی با پرسپولیس را 1-0 واگذار کردند، در جام حذفی مقابل تیم لیگ یکی پارس جنوبی 90 دقیقه در گلزنی ناکام بودند و تنها در دقیقه 107 وقت‌های اضافه بود که توانستند بالاخره دروازه جمی‌ها را باز کنند و با برتری 1-0 راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند. استقلالی‌ها در بازی با صنعت نفت هم تنها یک‌بار، آن هم از روی نقطه پنالتی توسط پیمان بابایی دروازه فرزین گروسیان را باز کردند و در سایر موقعیت‌های به دست آمده‌شان برابر این گلر سابق تیم‌شان ناکام بودند تا تنها یک امتیاز نصیب‌شان شود.

غیبت یامگا به چشم آمد
یکی از عوامل دیگر افت و ناکامی آبی‌ها در بازی‌های اخیر، غیبت کوین یامگا بوده است. ستاره فرانسوی آبی‌ها که در این فصل یکی از بازیکنان ثابت استقلال بود و در 26 بازی برای این تیم به میدان رفت و با زدن هفت گل (شش گل از روی نقطه پنالتی) در کنار محمد محبی، دومین گلزن برتر این تیم در لیگ بوده است. یامگا که بازی با هوادار را به‌دلیل چهار اخطاره بودن از دست داد، در اواخر نیمه اول بازی دربی مصدوم شد و از زمین بیرون رفت و غیبت او در نیمه دوم، باعث شد تا پرسپولیس از این فضا استفاده کند و به گل برسد. در بازی با پارس جنوبی هم نبود یامگا باعث شد تا محبی پشت پنالتی بایستد و ضربه‌اش را به بالای دروازه بفرستد. در بازی با صنعت نفت هم با اینکه بابایی پنالتی‌اش را گل کرد اما غیبت یامگا در ترکیب استقلال به چشم آمد. بازیکنی که اگرچه ساپینتو از او در پست دفاع راست استفاده می‌کند ولی خاصیتی تهاجمی دارد که به پیشروی آبی‌ها در زمان حمله کمک شایانی می‌کند. با این حال، او برای درمان خود به فرانسه رفته و باید دید چه زمانی دوباره به ترکیب استقلال باز می‌گردد.

عدم آرامش در بیرون از زمین
عدم نتیجه‌گیری استقلال را در خارج از زمین فوتبال هم می‌توان جست‌و‌جو کرد. آبی‌ها تا یکی دو روز قبل از بازی با صنعت نفت، همچنان درگیر پنالتی بودند که معتقدند در دربی برای‌شان گرفته نشده و هر روز درباره آن صحبت می‌کردند. استقلال در طول هفته گذشته درگیر مسأله درخواست برای همزمانی بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر شده بود و روی این موضوع تأکید داشت و پس از آن هم بازیکنان، مربیان و دیگر اعضای این باشگاه ذهن خود را درگیر موضوع محل بازی پیکان و پرسپولیس و انداخته شدن این بازی به ورزشگاه آزادی کرده بودند! این در حالی است که سپاهان هم یکی از تیم‌هایی بود که خواهان همزمانی بازی‌های این هفته شده بود اما اصفهانی‌ها این موضوع را کش ندادند و با آرامش کارشان را دنبال کردند و پس از پیروزی برابر نفت مسجد سلیمان بود که ژوزه مورایس و امید نورافکن به انتقاد از تصمیماتی که برای پرسپولیس گرفته شده، پرداختند اما استقلال این آرامش را ناخواسته از خود سلب کرد تا به موفقیت نرسد.

روند سینوسی ستاره‌های استقلال
ساپینتو در نشست خبری بعد از مسابقه در واکنش به عملکرد فنی شاگردانش به موضوعی اشاره کرد و گفت: «نمی‌خواهم از بهانه استفاده کنم و همه مهم هستند. بازیکنان فوق‌العاده‌ای داریم که کیفیت و روحیه خوبی دارند، ولی سه چهار بازیکن در سطح همیشگی خودشان نیستند و به همین خاطر کار سخت می‌شود.» یکی از این بازیکنان سید حسین حسینی دروازه‌بان و کاپیتان استقلال است که در دیدار با صنعت‌نفت خوب نبود و باعث شد تا نفتی‌ها با امید گل 0.26 بتوانند به گل برسند. هرچند که در این گل، ایستا بودن و ضعف رافائل سیلوا هم به چشم آمد. حسینی نه‌تنها در صحنه گل یکی از مقصران بود که در پایان نیمه اول هم یک خروج اشتباه داشت و با خوش‌شانسی دروازه‌اش بسته ماند. جعفر سلمانی و سعید مهری، دو بازیکن دیگری هستند که عملکردشان از سوی هواداران استقلال مورد انتقاد قرار گرفته است. سلمانی در 17 بازی اخیر استقلال، تنها در یک مسابقه جام حذفی مقابل ملوان بندرانزلی نیمکت‌نشین شده و در سایر دیدارها، در ترکیب اولیه تیمش به میدان رفته که عملکردی پرنوسان را از خود به جای گذاشته است. این در حالی است که ساپینتو که اعتماد ویژه‌ای به سلمانی دارد، در هفته‌های گذشته همواره نام ابوالفضل جلالی را از ترکیب تیمش خارج کرده تا نشان بدهد به این مدافع جوان اعتمادی ندارد. این در شرایطی است که جلالی در جام جهانی بازی کرد و پس از آن مصدوم شد اما بعد از رفع آسیب‌دیدگی، فرصت چندانی برای بازی نیافته و این احتمال جدایی‌اش را هم مطرح کرده است. مهری هم که هفته گذشته در جام حذفی گل صعود آبی‌ها را زد و موفق به کسب پنالتی شد، در ادامه روند سینوسی خود در مصاف با صنعت‌نفت نمایش خوبی نداشت و مورد انتقاد قرار گرفت.

 

بــــرش

ناکامی ساپینتو در بازی‌های حساس

اینکه چرا سرمربی پرتغالی استقلال در بازی‌های بزرگ و یا حساس، معمولاً ناکام بوده و نتوانسته نتیجه لازم را بگیرد، تردیدهای زیادی را درباره ساپینتو به وجود آورده است. مربی که تیمش دو بازی رفت و برگشت به سپاهان را واگذار کرده است. در بازی رفت دربی مساوی کرده و بازی برگشت را باخته است. به تراکتور در بازی رفت لیگ باخته و در جام حذفی هم با پنالتی جنجالی به پیروزی رسیده است و باید دید در بازی هفته پایانی لیگ برابر سرخپوشان تبریزی چه نتیجه‌ای کسب می‌کند؟ استقلال از بین تیم‌های مدعی این فصل، تنها گل‌گهر را رفت و برگشت برده که در آن دیدارها هم پنالتی‌های حاشیه‌ساز لحظه آخر، نقش ویژه‌ای داشته است. استقلال که در بازی رفت مقابل صنعت نفت نیز با پنالتی یامگا به پیروزی رسیده بود، در این بازی هم با پنالتی دروازه این تیم را باز کرد اما در نهایت ساپینتو نیمه مربیان را باخت تا تیمش از رسیدن به برد محروم شود. مربی هیجانی که در این فصل با واکنش‌های عجیب خود با محرومیت‌های زیادی مواجه شده و در این بازی هم از داور کارت زرد گرفت و درگیری‌هایی با علی فیروزی سرپرست و عبدالله ویسی سرمربی صنعت نفت پیدا کرد. ساپینتو که در ابتدای حضورش در استقلال، قول کسب چهار جام را داده بود، تا به اینجای کار تنها یک جام (سوپرجام) که یک تک‌بازی است، به دست آورده و کسب جام قهرمانی لیگ برتر هم برای او دور از دسترس به نظر می‌رسد. ساپینتو حالا یک جام در دسترس دارد که جام حذفی است که باید دید به آن دست می‌یابد یا خیر. همچنین نکته مهمی که درباره ساپینتو وجود دارد این است که قرارداد او دو ساله است اما ادامه حضور او در استقلال برای فصل آینده، بستگی به توافقی دارد که دو طرف باید با یکدیگر انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی