صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم دیروز شنبه 16 اردیبهشت را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

  گوردان گرلیچ رادمان، وزیر خارجه کرواسی در دیدار خداحافظی پرویز اسماعیلی سفیر کشورمان، بر حمایت از احیای برجام تأکید کرد و گفت: بر این باوریم که فضای گفت‌و‌گو برای احیای برجام به عنوان یک راه‌حل حقوقی مناسب برای طرفین وجود دارد.
 
  گزارشگر ویژه سازمان ملل در تأثیر منفی تحریم‌های یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، بر تأثیرپذیری بیماران ایرانی از همه رده‌ها از تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: موانعی که تحریم‌ها برای تهیه دارو‌ها و تجهیزات پزشکی کافی، از جمله قطعات یدکی و سوخت برای تأمین برق، تجهیزات یا مواد تولید دارو‌های با کیفیت خوب در داخل کشور ایجاد می‌کند، بر همه تأثیر می‌گذارد. النا دوهان با اشاره به اینکه رژیم‌های تحریمی اعمال‌شده از سوی دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای مختلف، کار را برای بانک‌ها، کمک‌کنندگان و بازیگران بشردوستانه بسیار پیچیده می‌کند، اضافه کرد: تولیدکنندگان دارو، تجهیزات پزشکی یا شرکت‌های بیمه به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه نمی‌خواهند به کشور‌های تحت تحریم کمک مالی کنند؛ فقط لازم است یک عنصر از این زنجیره بیش از حد مطابقت با تحریم‌ها داشته باشد تا یک محموله کالا‌های پزشکی مسدود شود. وی بهترین راه‌حل برای این مسأله را لغو کامل تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: اما هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد امریکا این کار را در آینده نزدیک انجام خواهد داد. دوهان درباره تأثیر تحریم‌های یکجانبه از جمله تحریم‌های امریکا بر جریان کمک‌ها به سوریه پس از زلزله، اظهارکرد: به دلیل نامشخص بودن همین تفاوت‌ها، مؤسسات خصوصی ترجیح می‌دهند درگیر این وضعیت نامشخص نباشند و ریسک نکنند؛ ضمن اینکه هیچ یک از اسناد هیچ تضمینی برای سازمان‌های بشردوستانه جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه ارائه نمی‌کنند؛ آنها هنوز بار اثبات استفاده صرفاً بشردوستانه از کمک‌های ارسالی را بر دوش دارند.
 
  «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ادعاهایی بی‌اساس را مطرح کرد و گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا تأکید کرده که ایران نباید به «سلاح هسته‌ای» دست پیدا کند. سالیوان همچنین بر حمایت از رژیم صهیونیستی تأکید کرد. این اظهارات سالیوان با واکنش دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روبه‌رو شد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: ‏جیک سالیوان گفته، در صورت اقدام «‫ایران» برای ساخت بمب هسته‌ای، امریکا آزادی عمل اسرائیل برای مقابله با آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی افزود: این اعتراف یعنی مسئول همه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه افراد و تأسیسات اتمی ایران تاکنون امریکا بوده و خواهد بود و قطعاً باید تبعاتش را بپذیرد.
 
   همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی به اظهارات اخیر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا درباره ایران واکنش نشان داد. اولیانوف در توئیتی نوشت: مشاور امنیت ملی امریکا سخنرانی کلیدی درباره خاورمیانه ارائه کرد. بخش مربوط به ایران آن گیج‌کننده است. مشخص نیست چه پیامی می‌خواست بفرستد. اما، نشانه مثبت این است که گزینه دیپلماتیک، به قضاوت گفته‌های خودش، همچنان روی میز است.
به گزارش فارس، جیک سالیوان بامداد جمعه در اندیشکده واشنگتن گفت که تعهد امریکا به اسرائیل خلل‌ناپذیر است. وی همچنین مدعی شد ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت. سالیوان همچنین گفت که برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته و آن را تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه‌ و جهان، از جمله امریکا خواند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی