صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی در دیدار رئیس مجلس ازبکستان خواستار شد

تسریع در اجرایی شدن 18 تفاهمنامه‌ همکاری میان تهران و تاشکند

نورالدین جان اسماعیل‌اف، رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان که جمعه شب در رأس یک هیأت پارلمانی وارد تهران شد، روز گذشته با رئیس‌جمهور دیدار کرد.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار گفت: ۱۸ توافقنامه و تفاهمنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان به امضا رسیده که تسریع در اجرایی شدن آنها سطح روابط را بشدت افزایش خواهد داد.
وی افزود: تبادل تجربیات میان مجالس ایران و ازبکستان گامی مؤثر و مثبت در جهت توسعه روابط میان دو کشور خواهد بود.
رئیس‌جمهور، اشتراکات تمدنی و فرهنگی میان ایران و ازبکستان را زمینه مناسبی برای گسترش و ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی دانست و اظهار کرد: اگر چه رشد روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ازبکستان در سال گذشته وضعیت را نسبت به قبل متفاوت کرده، اما ظرفیت‌های موجود در دو کشور ایجاب می‌کند برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دوطرف، تلاش مضاعف داشته باشیم.

تمجید از سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی
رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز در این دیدار با تمجید از سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی در اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، گفت: در ازبکستان نیز منطبق با این سیاست اصولی، در جریان اصلاح قانون اساسی، توسعه روابط با همسایگان در اولویت قرار گرفته است. «نورالدین جان اسماعیل‌اف» با بیان اینکه پارلمان‌های دو کشور باید در توسعه همکاری‌های دولت‌ها نقش مؤثری ایفا کنند، تصریح کرد: اطمینان می‌دهم پارلمان ازبکستان همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در راستای اجرایی شدن توافقات میان دو کشور به کار گیرد.
 
دیدار رؤسای مجلس ایران و ازبکستان
پیش از این دیدار، رؤسای مجالس ایران و ازبکستان با یکدیگر دیدار و بر توسعه روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی و به خصوص دانش‌بنیان، تأکید کردند.
 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای مسلمان در آسیای مرکزی است، اظهار کرد: وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران بسیار مطلوب است، از این رو باید برای برقراری روابط میان این بخش در دو کشور که دولتی نبوده و به صورت خصوصی و مردمی اداره می‌شود، تلاش کرد.
وی دو موضوع تسهیل رفت و آمد اشخاص و حمل و نقل آنها و همچنین تأمین امکانات لجستیکی از کرانه دریای عمان تا تاشکند و آسیای مرکزی را برای افزایش سقف معاملات میان دو کشور مهم توصیف کرد و افزود: باید در زمانی اندک، به درستی و با هزینه‌ای مناسب این امکانات برای توسعه و تسهیل رفت و آمدها فراهم شود که در این میان پارلمان دو کشور می‌توانند در تنظیم اسناد و توافقنامه‌ها در این حوزه بسیار مؤثر باشند.
قالیباف حجم مبادله ۴۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ میان ازبکستان و ایران را مطلوب ندانست و گفت: ازبکستان یکی از کشورهای مهم و مؤثر در آسیای مرکزی است، از این رو باید در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تلاش کنیم تا زیرساخت‌ها تأمین شود.
وی همچنین دخالت‌های خارجی را که منجر به اتفاقات و وقایع اخیر در آسیای مرکزی و آسیای جنوب‌شرقی شد، مانعی برای رشد سیاسی و استقلال کشورهای منطقه بویژه مسلمان دانست.
رئیس مجلس ازبکستان هم در این دیدار، با اشاره به اینکه پارلمان‌های ازبکستان و ایران می‌توانند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر روابط میان دو کشور داشته باشند، از سیاست جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورهای همسایه، مسلمان و آسیای مرکزی استقبال کرد و گفت: جمهوری ازبکستان از این سیاست حمایت می‌کند و در همین راستا آمادگی دارد روابط خود به‌خصوص در حوزه ترانزیتی و تجاری را به صورت گسترده با ایران افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی